shutterstock-1574314099.jpg
Foto: Shutterstock

Oblečení se z hlavy návrháře dostane do prodejny přibližně za 15 dní. Aby firmy z odvětví rychlé módy udržely krok s těmi nejnovějšími trendy, většinou vyrábějí repliky designových značek. Ovšem za zlomek ceny originálu! Fast fashion společnosti jsou schopné chrlit 52 nových kolekcí ročně, tedy jednu týdně. Podle Elizabeth Cline, autork knihy Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashio, to začalo, když Zara na začátku přešla na dvoutýdenní dodávky nového zboží.

Například Zaře, která je společně s H&M největším globálním maloobchodním prodejcem rychlé módy, trvá navrhnout, vyrobit a dostat produkt do obchodu pět týdnů a vydává více než 20 různých kolekcí ročně. Online prodejce Shein to však všechno zvládá ještě mnohem rychleji a ve větším množství.

Kopie originálních návrhů, které řetězce rychlé módy prodávají, nejsou považovány za padělky, takže je zcela legální je vyrábět a prodávat. „Například návrháři ve společnosti Zara mají za úkol na každém novém produktu udělat minimálně 7 změn, aby se vyhnuli žalobám,“ zní ve videu Skutečná pravda o tvém oblečení na YouTube kanál LUIGI.

Většina těchto firem nemá vlastní továrny, a tak mají výrobu jejich produktů na starost externí firmy. Převážně jde o firmy ze zemí třetího světa, které jsou schopné produkty vyrobit levně a rychle. Patří sem například Indonésie, Bangladéš, Vietnam a další. Jak je ale známo, tito lidé pracují ve velmi špatných podmínkách za velice nízkou mzdu.

Například v březnu 2017 svět oběhla zpráva, že si dělník pracující v továrně Hangzhou Hundred-Tex Garment v Myanmaru, která vyráběla tou dobou oblečení pro H&M, vydělal pouze 2,63 dolarů za den (cca 65 Kč). „Skupina H&M je hluboce znepokojena nedávným konfliktem a naše obchodní vztahy s touto továrnou jsou v tuto chvíli pozastaveny,“ uvedla tehdy švédská společnost ve svém prohlášení.

Jelikož se rychle vyrábí a rychle prodává, lidé hodně nakupují, je také hodně oblečení, kterého se lidé chtějí ze svých šatníků zbavit. Věděli jste, že je aktuálně módní průmysl druhým největším znečišťovatelem prostředí na světě? Společnost vytvoří celosvětově 92 milionů tun textilního odpadu. Na skládky je tedy každou sekundu vysypáno jedno nákladní auto plné oblečení.

V průběhu let se vyhazuje čím dál více zboží. Je to dáno také tím, že je ho více vyrábí a lidé si ho díky tlaku společnosti, který je na ně vytvářen ze všech stran, čím dál více kupují. Mladí lidé jsou například ovlivňováni trendy na sociálních sítích jako jsou Instagram nebo TikTok. V současné době se mnoho kusů oblečení nosí pouze sedmkrát až desetkrát, než se vyhodí. To je pokles o více než 35 % za pouhých 15 let. Nejhorším aspektem naší kultury bezohledného vyhazování je, že naprostá většina oblečení, které se každý rok vyhodí, není recyklovaná. Celosvětově se pouze 12 % materiálu použitého na oděvy recykluje.

633ecb266a43eshutterstock-1658633773.jpg
Foto: Shutterstock

Velká část problému spočívá v materiálech, ze kterých je naše oblečení vyrobeno, a v nedostatečných technologiích pro jejich recyklaci. Látky, které si oblékáme, jsou složitými kombinacemi vláken, příslušenství a doplňků. „Například 100% bavlněné tričko obsahuje mnoho dalších součástí, jako jsou štítky a nitě, které jsou obvykle vyrobeny z jiného materiálu, jako je polyester,“ říká dle BBC Chetna Prajapati, která studuje způsoby výroby udržitelných textilií na Loughborough University ve Velké Británii. Většina recyklovaného polyesteru, který nyní používají přední módní značky, ve skutečnosti pochází spíše z lahví než ze starého oblečení.

Mnohé firmy prodávající rychlou módu většinou prezentují své produkty jako ekologičtější, než ve skutečnosti jsou. Říká se tomu „greenwashing“. Jedná se o formu marketingu, kdy je veřejnost přesvědčována, že produkty, cíle a zásady organizace jsou šetrné k životnímu prostředí. Oxfordský slovník greenwashing definuje jako dezinformaci šířenou organizací za účelem prezentovat environmentálně zodpovědný veřejný obraz sama sebe.

Společnost Moincoins důkladně otestovala ekologické kolekce některých největších značek rychlé módy. Mezi ně patřily Zara, Guess, H&M a Pull&Bear. Test probíhal od listopadu 2021 do ledna 2022 a zahrnoval testování triček, džínů, svetrů a šatů z ekologických kolekcí značek. Ukázalo se, že Zara a Guess nabízejí nejméně ekologické kolekce, zatímco Pull&Bear dopadl nejlépe.
 
Testeři se zabývali udržitelností materiálů, textilními certifikacemi, kvalitou a trvanlivostí a také informacemi o produktech uváděnými v internetovém obchodě a na štítcích produktů.

Výsledky ukazují, že kolekce Guess Eco postrádala transparentnost a používala nejmenší množství udržitelných materiálů. Oblečení od Guess bylo nejdražší, ale mělo nejlepší kvalitu. Nejhůře na tom byly s kvalitou a odolností výrobky Zara. H&M dosáhlo průměrného skóre a bylo nejlevnější ze všech testovaných značek. Pull&Bear byl překvapivým vítězem a umístil se nejvýše, pokud jde o udržitelné materiály a informace o produktech. „Pokud se podíváte hlouběji na výsledky, je docela vidět, jak vážně (nebo ne) některé značky berou své úsilí o udržitelnost,“ říká Alicja Borucinska, generální ředitelka Moincoins.

shutterstock-408501382.jpg
Foto: Shutterstock

Zdroje: The Good Trade, Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion, VOX, Coresight, Reuters, Earth, Wikipedia/Greenwashing, EinNews, BBC, Eco Club Offocial