Kdo nejčastěji určoval vzhled, módu, účesy, líčení, výstřelky?

Módními idoly první dekády minulého století byly herečky a prvním přehlídkovým molem se stalo jeviště.
Herečky byly nejlepšími couture zákaznicemi a nechávaly si navrhovat ty nejnákladnější róby, které předváděly nejen na scéně, ale i v soukromém životě, který probíhal více či méně na veřejnosti.
Mezi nejznámější patřila velká hvězda Sarah Bernhard, které navrhoval kostýmy mladý horkokrevný Paul Poiret.
Její první role v kalhotách od Poireta se pro ni stala velkým triumfem.

Kromě hereček měly na oblečení a vzhled žen vliv tanečnice.
Co víc. Byly to nakonec ony, které změnily módu.
Isadora Duncan a Mata Hari patřily k prvním, které před své publikum odvážně předstoupily téměř nahé, zahalené jen do závojů.
Bohužel, závoj se jedné z nich stal osudným.
Isadořin dlouhý, ručně malovaný šál s třásněmi se jí zamotal do kola sportovního kabrioletu značky Bugatti a zlomil jí vaz.
Ale to jen tak pro zajímavost (na popud Miry Šindrbalové).


Vystoupení polonahých tanečnic podnítila módní tvůrce v čele s Poirotem k osvobození ženského těla od korzetů. A to byl vskutku historický zlom v dějinách odívání.

V období první světové války existoval pro všechny, bez rozdílu pohlaví, jediný ideál - zdravotní sestra, ošetřovatelka. Obdiv k této odříkané službě šel tak daleko, že se dámy z vyšší společnosti nechávaly zvěčnit v rouchu jeptišky a tyto obrázky posílaly svým mužům na frontu.

Po válce došlo k vzestupu popularity němého filmu a miláčkové z jeviště a válečných lazaretů byli vystřídáni idoly stříbrného plátna.

Populárním se stal typ, který mohl být andělem i ďáblem zároveň.
Jeho ztělesněním byla Gloria Swanson, která hrála skandální role o podvodech, lásce ve třech a sexuálním osvobození ženy.

20. léta
a jejich „jazz baby“ v podání Clary Bow.
Nikdo neuměl tak klopit oči nebo hodit přes rameno svůdný hluboký pohled s takovým neodolatelným sex-appealem jako ona.

A máme tu opět tanečnici Josephine Baker, která jako čerstvý vítr odvála všechny předchozí idoly.
Jedno péro a pár banánů jí stačilo k tomu, aby vzala Paříž útokem

Africké umění a estetika nalézaly stále více příznivců, černí muzikanti hráli ve vybraných klubech a černá pružná kráska se stala miláčkem národa.

Najednou byla moderní hnědá pleť, vyholené podpaží a vlasy nagelované vaječným bílkem.

Byla vzorem mnoha žen, které se snažily o autentičnost.

Měla dokonce větší vliv než bohyně filmového plátna.
Ve 20. letech stačilo být hvězdou Paříže, aby inspirovala celý svět.

Zcela jistě musíme ke vzorům dvacátých let počítat i Coco Chanel, protože ještě víc než její móda byl celý její životní styl vhodný k tomu, aby ukázal novou cestu ženám toužícím po uplatnění.

 

30. léta
Největší vliv na masy měl pochopitelně film, ale přesto bych ráda jmenovala ženu, které se podařilo stát se idolem i bez Hollywoodu.
Byla to Amelia Erhartová, první žena, která sama přeletěla Atlantik.
Její androgenní zjev tvořený kalhotami, košilí, a především černou koženou bundou vnesl do módy zcela speciální trend.
A skutečnost, že při pokusu obletět svět zmizela za záhadných okolností kdesi v Pacifiku, přispěla k tomu, že se stala romantickým vzorem moderní ženy.

Ale vraťme se k filmu a zasněnému pohledu Grety Garbo, která je příkladem toho, jak se idoly měnily. Vysoká, se širokými rameny, plochými ňadry a úzkými boky, by v jiné době zřejmě neměla šanci.
Teprve kamera odhalila kvality jejího symetrického obličeje s obrovskýma očima a pevně semknutými rty. Nepřístupná alabastrová kráska, která zná všechna tajemství lásky a nechává si je pro sebe.

Film třicátých let „vyrobil“ celou řadu idolů, ale za všechny vyberu ještě Marlene Dietrich, která byla po senzačním úspěchu v „Modrém andělu“ povolána do Hollywoodu jako druhá Garbo. Brzy však dokázala, že není žádnou napodobeninou, ale že má vlastní charisma.
Na rozdíl od Garbo, která v soukromí kladla málo důraz na svůj styl, stala se Dietrich pro svou oblibu v pánských oblecích vzorem mnoha žen.
Její filmové kostýmy měly často charakter fetiše, frakem a cylindrem počínaje a tělem zašitým do třpytivého dresu konče.

 

40. léta
Válka upevnila postavení Hollywoodu jako hlavní továrny na sny.
Pouze film mohl nadále šířit ideální obrazy pro nejširší veřejnost.
Na začátku čtyřicátých let nastoupila na místo bohyně stříbrného plátna Ingrid Bergman.
Dokázala dokonale evokovat hluboký a bohatý svět citů a její talent a jemná krása bez přikrášlování z ní učinily ideální typ pro válečná léta. Když ovšem sestoupila z vyšších sfér ušlechtilých žen plných odříkání a zcela prozaicky se zamilovala do italského režiséra Roberta Rosseliniho, s nímž měla nemanželské dítě, byla pro prudérní a pokrytecké americké ženské spolky ztracená.

Další osobností, která měla svou hlavu, a přesto, nebo právě proto, mnohem delší kariéru než řada půvabných hvězdiček, byla Katharine Hepburn. Dodnes je považována za originální typ moderní ženy a je jediná, jejíž styl přežil její kariéru: trochu čistá, trochu chladná, trochu mužská.

 

Po válce byl s čistotou konec.
Rita Hayworth se stala symbolem všeho, co si muži během strádajících válečných let museli odpírat: hedvábné prádlo, alkohol a sex, sex, sex.
Společně se svou konkurentkou Avou Gardner založily éru bohyň sexu.

 

50. léta
Ideál bezvadné dokonalosti padesátých let nemohl splňovat nikdo lépe než Grace Kelly.
Její vystupování bylo aristokratické dávno předtím, než si vzala monackého knížete Rainiera.
V módě jí děkujeme za vzhled úhledné dámy se šňůrou perel k twinsetu, s krátkými bílými rukavičkami a pochopitelně malou kabelkou nazvanou podle ní „Kelly bag“.

Padesátá léta byla na hvězdy a hvězdičky hodné kopírování více než bohatá.

Snem tehdejších teenagerů se stala Andrey Hepburn.
Symbolizovala dobře vychovanou dívenku, nevinnou s laníma očima a posedlou tancem. Její účes, husté obočí, černý rolák a kapri kalhoty s balerinkami byly nesčetněkrát napodobovány.

V nezapomenutelné Marylin Monroe se snoubila nevinnost se vzhledem sexbomby a byla obdivována všemi, kdo se nemohli rozhodnout mezi roztomilou dívenkou a vzrušujícím vampem. Její světlé, pečlivě učesané blond vlasy, zastřený pohled (díky falešným řasám v zevních očních koutcích) a její pootevřená plná vlhká ústa s malým znaménkem nad nimi přiváděla muže k šílenství.

A ženy ke kopírování.
Třída sama pro sebe byla Liz Taylor, která z dětské hvězdičky rozkvetla v sexbombu. Měla v sobě krásu, vášeň a temperament. Natočila nesčetně filmů, ale později budila více pozornosti svým střídáním manželů.

Výbušnou směs dětskosti a zvrhlosti představovala Brigitte Bardot.
Gracilní, ale s bohatými křivkami, současně naivní i rafinovaná, ztělesňovala všechno, co se obvykle pokládá za „typicky francouzské“.
Stajně jako Andrey Hepburn působila mladším dojmem než ostatní herečky, a tak se stala idolem dospívajících dívek, které ji často napodobovaly.
Její stylový vzhled se stal módou:
koňský ohon, černé linky, růžová nadurděná ústa, trikot, široký kožený pásek, balerinky.
Dokonce svatební šaty z venkovsky elegantního růžově kostičkovaného kanafasu navržené J. Esterelem pro její sňatek s J. Charrierem povýšily tento materiál určený na ložní prádlo do haute couture.

 

Sexbomby padesátých let odpovídaly ideální siluetě přesýpacích hodin Diorova New Looku a touze mužů, kteří po válečných letech odříkání většinou hledali zároveň matku i milenku.

Do jejich představy dokonale zapadaly i vášnivé bohyně stříbrného plátna, jakými byly Italky Sophia Loren a Gina Lollobrigida.
A Švédka Anita Ekberg, která vstoupila jediným krokem do dějin filmu: bosa, v černých večerních šatech s obnaženými rameny v římské Fontáně di Trevi.
Vrcholná scéna Felliniho Sladkého života, kterým postavil padesátým létům pomník nekompromisně odhalující jejich podstatu.

 


A tak by se dalo pokračovat dál.
Ale já záměrně v polovině století končím.
Ne že by se v dalších padesáti letech nenašly osobnosti, vzory, idoly, které ovlivňovaly oblékání, líčení a životní styl nás obyčejných smrtelnic.

Ale to už nechám na vás.
Napište mi, která by podle vás mohla být idolem i dnes? A která by neměla šanci?
Kdo je idolem současnosti?
Je to herečka?
Zpěvačka?
Modelka?

Pište, hádejte se (v dobrém), diskutujte.

 

 2- Jmenujte tři jedovaté rostliny rostoucí na území ČR

 

TÉMATA:
KRÁSA