Setkáváte se často se závislostí na cukru a čokoládě?
Závislost na cukru bývá častější než závislost na čokoládě. Nebezpečné na ní je to, že mnoho lidí vůbec netuší, jak moc jsou na cukru závislí. I ti, kteří tvrdí, že jsou závislí na čokoládě, totiž většinou bývají závislí právě na cukru. Navíc čokolády, které se běžně prodávají, především ty „mléčné“, jsou často plné cukru.

Sladká chuť je našemu tělu příjemná, navozuje pocit harmonie a klidu. Proto mnoho lidí ve stresu podvědomě sáhne po sladkém jídle. Ale pozor, je obrovský rozdíl mezi potravinami přirozeně sladkými, kam patří různé druhy obilovin včetně vloček, rýže, luštěniny, ovoce, ale i zelenina, a sladkostmi plnými cukru. Přirozeně sladké potraviny mají nízký glykemický index. To znamená, že nezvyšují prudce hladinu krevního cukru, a proto po jejich konzumaci nemáme chuť jíst sladkosti plné cukru. Pokud ale začneme konzumovat nejrůznější cukrovinky, které kromě zmiňovaného cukru mají i vysokou kalorickou hodnotu a bývají plné nekvalitních tuků, hladinu cukru v krvi si rozhodíme. Dojde k prudkým glykemickým výkyvům a díky zvýšené hladině inzulinu pak stále dokola saháme pro těchto nekvalitních sladkostech. A tím si vytváříme závislost.
 
Proč je k závislosti náchylná zrovna čokoláda?
Tady je nejprve důležité si ujasnit, co máme na mysli, když řekneme čokoláda. Není totiž čokoláda jako čokoláda. Záleží na obsahu kakaa a celkovém složení. Jen pro představu:
100 g oblíbené mléčné čokolády, jako je např. Studentská pečeť nebo Milka, obsahuje 60 g sacharidů, z nichž se více jak 50 g rovná jednoduchým cukrům. Dále pak asi 30 g tuku, a to je ještě důležité podívat se jakého tuku. A pak přijde na řadu i nějaké to kakao, aby mohla nést označení čokoláda. V tom případě by ho mělo být alespoň 25 %. Všechny ostatní cukrovinky, které mají kakaa méně, jsou označovány za kakaovou pochoutku, nikoliv čokoládu – např. známé „čokoládové“ figurky Mikuláše. Pro srovnání: kvalitní hořká 70% čokoláda má ve stejném množství sacharidů pouze 14 g a z toho jednoduchých cukrů cca 7 g (což je např. méně než v 1 jablku). Z toho vyplývá, že se nejedná až tak o závislost na čokoládě jako na cukru.

Budeme-li se bavit o kvalitní čokoládě, tzn. čokoládě vyrobené z kvalitních kakaových bobů s obsahem kakaa min. 70 %, je prokázáno, že taková čokoláda má pozitivní vliv na náš nervový systém, dokonce antidepresivní účinky. Obsahuje i velké množství antioxidantů, ale také hořčík, mangan či zinek.

Neznám ale nikoho, kdo by si na hořké čokoládě vypěstoval závislost. Je totiž dost sytá, takže 1–2 čtverečky úplně postačí. Kalorická hodnota jakékoliv čokolády je ale hodně vysoká, proto by se v redukčním jídelníčku měla objevovat výjimečně. Čtvereček kvalitní hořké čokolády do snídaňové kaše nebo jen tak opravdu neuškodí a může nám zdravý jídelníček zpříjemnit.

Jaký typ čokolády je „nejzdravější“?
Jak jsem již zmiňovala, důležitý je obsah kakaa a také kvalita kakaových bobů, ze kterých se čokoláda vyrábí. Kvalitní čokolády mají alespoň 70 % kakaa a nejsou již doslazovány cukrem.

Jsme schopni vnímat na vědomé rovině, že máme závislost na cukru?
Závislost na cukru vzniká poměrně snadno. Často bohužel už v dětství. Po mnoho generací máme zakořeněno, že se děti odměňují sladkostmi. Čokoláda za vysvědčení, jako dárek k Mikuláši, bonbóny pro celou třídu, když slavíme narozeniny apod. Děti mají pamlsky spojené s příjemnou situací, a maminky i babičky to nadšeně podporují. Od malička také pijí sladké nápoje. Nevěřili byste, kolik dětí má problém vypít obyčejnou vodu nebo ovocný čaj bez cukru. Tyto návyky si sebou nesou i do dospělosti a závislost na cukru je na světě. 
Jenže závislost na cukru podobně jako na nikotinu či alkoholu přináší řadu zdravotních potíží. V první řadě jsou to obtíže spojené s nadváhou či obezitou. Diabetes druhého typu neboli cukrovka navíc začíná být obrovským problémem ve všech vyspělých zemích. A neopomíjejme ani drobnější problémy v podobě zubních kazů, celulitidy, výkyvů nálad, bolesti hlavy či špatné pleti. Bohužel si mnoho lidí nedává své obtíže s konzumací cukru vůbec do souvislosti. Jsou na své každodenní obtíže tak zvyklí, že je nenapadne, že by to mohlo být i jinak.

Co se děje s psychikou, projevuje se to i fyzicky, když vysadíme cukr?
Vysadit cukr je vlastně jediné účinné řešení, jak se závislosti na něm zbavit. Tělo se zpočátku bude bránit, stejně jako když přestáváte kouřit. V prvních dnech se můžete cítit slabá, může vám být nevolno, můžete pociťovat i vnitřní třes. Také vás může pozlobit bolest hlavy, někoho dokonce silnější migréna. Záleží, jak moc jste byli na cukr navyklí. Vaše tělo se bude dožadovat další dávky. Je to tedy otázka silné vůle a motivace, ale vyplatí se vydržet. Budete překvapeni, jak dobře se budete cítit. Zlepší se vám pleť i kvalita vlasů a nehtů. Únava zmizí a budete mít mnohem víc energie. Úplně jinak začnete vnímat chutě. To, co jste dříve běžně konzumovali, se vám po čase bude zdát až odporně sladké.

Je pro tělo škodlivá? V čem vidíte jako výživová poradkyně negativní stránky této závislosti?
Jakákoliv droga, a cukr jí bezpochyby je, na které je naše tělo závislé, je škodlivá. U cukru je to z výše popsaných důvodů. Má zkrátka špatný vliv na naše zdraví. Cukr, myslím ten jednoduchý, přitom k životu nepotřebujeme. Pokud budeme jíst zdravě a náš jídelníček bude vyvážený, bude obsahovat dostatek živin v podobě kvalitních sacharidů, bílkovin a tuků, vitamínů a minerálů, nebudeme pociťovat touhu po rychlé energii z různých cukrovinek. Naše tělo totiž využije energii z přirozeně sladkých potravin. Jak jsem v úvodu již zmiňovala, jsou to např. obiloviny, luštěniny, ovoce ale i zelenina.

Co když držíme dietu a touha po sladkém nás pronásleduje? Existují nějaké chutné „náhražky“ například v proteinových produktech?
„Mlsná“ vás bude honit opravdu jen zpočátku, než si naše tělo na nový režim zvykne. Nebo přesněji řečeno od cukru odvykne. Pokud vás trápí chutě na sladké, je to signál, že je něco ve vašem jídelníčku špatně. Určitě bych doporučila se obrátit na zkušeného výživového poradce, který s vámi projde vaše stravovací návyky i to, jak jste si redukční jídelníček nastavili. Opravdu není nutné se zbytečně trápit nebo hladovět. Dieta může být zábavná a hlavně chutná. A pokud si přece jen chcete sladkou tečku nebo svačinku občas dopřát, bez výčitek sáhněte například po proteinových produktech, které vaše chutě uspokojí, ale hubnutí vám nepřekazí.

O Martině Dvořákové

Martinu nadchl zdravý životní styl natolik, že svůj koníček proměnila v roce 2006 v hlavní pracovní náplň. Jako výživová poradkyně vede a motivuje klienty i z řad celebrit k úspěšnému hubnutí. Mohli jste ji vidět také na televizních obrazovkách v pořadech Snídaně s Novou, Sama doma nebo Dobré ráno na České televizi nebo V ránu na gauči na TV Seznam, kde se podělila o své zkušenosti a dietní tipy. Od začátku roku 2015 se stala hlavní výživovou poradkyní KetoDiet, oblíbené české proteinové diety.

Věnuje se také vlastnímu blogu o zdravém vaření pro celou rodinu. Začtete se do jejích článků www.ketomartina.cz nebo ji sledujte na Instagramu @ketomartina.


Naše články:

Reklama