Jak vybrat správnou dietu?
Výběr vhodného typu dietního nebo redukčního programu je velmi individuální záležitost. Každému vyhovuje něco jiného. A pokud moje cesta vede k vysněnému cíli, tak taková cesta je správná. Co vyhovuje jednomu, druhému nemusí. Především bychom ale neměli věřit na nějaký „zázrak“. Ten totiž neexistuje. Pokud se rozhodnu zhubnout, je potřeba si stanovit jasný cíl. Najít správnou motivaci a tu si připomínat v průběhu celého hubnutí. Ideální je vyhledat odborníka, který nám pomůže nastavit redukční program tak, aby fungoval. Někdo si bude rád zapisovat, co snědl a počítat kalorickou hodnotu potravin, jiný potřebuje přesný návod, podle kterého se řídit. Někomu zase stačí vyřadit sladké a pečivo a víc se hýbat. Pro dalšího může být ideálním odrazovým můstkem proteinová dieta. Důležité je najít způsob, který mi bude vyhovovat a kdy se budu cítit dobře. Psychika má totiž na konečný výsledek také velmi důležitý vliv.

S jakou dietou máte vy, jako výživová poradkyně osobní zkušenost?
Já sama jsem vyzkoušela proteinovou dietu. Svým klientům ji doporučuji, protože má vlastní zkušenost byla pozitivní. Má rychlé výsledky, netrápíte se hlady a nejste unavení. Naopak se cítíte doslova nabiti energií. A protože jsem hodně časově vytížená, přijde mi úžasně jednoduchá na přípravu. Proteinová jídla mi navíc chutnají a v kombinaci se zeleninou nemám ani pocit, že by se jednalo o nějaké omezení.

Proč o dietách všichni mluví, zajímají se o ně, ale k tomu, aby začali hubnout, se odhodlají jen někteří?
Hubnutí a diety, to je velké téma. Nadváha či obezita trápí každého druhého Čecha. Celosvětově je to velký problém všech vyspělých zemí. Především má obezita dopad na náš zdravotní stav, ale také na psychiku a společenské postavení. Kdyby bylo řešení nadváhy a obezity jednoduché, byli bychom všichni štíhlí. Vědci neustále zkoumají všechny příčiny nadváhy a obezity. Už dávno ale víme, že nejsou způsobeny jen špatnou životosprávou nebo nadměrným přejídáním. Faktorů pro vznik obezity je víc a nemalý vliv má i dlouhodobý stres, který náš životní styl sebou přináší. Lehce se poradí: „Vyhněte se stresu!“, ale jak to doopravdy udělat? No a při dlouhodobém stresu se pak rozhodí celý náš hormonální systém. Ten má zase vliv i na náš metabolismus. Proto se trvale zhubnout daří jen malému procentu obézních, a to i přesto, že mají ideální podmínky, správně nastavený dietní plán, pohyb i odpočinek.


S čím se nejvíce lidí potýká, když začnou hubnout?
Při hubnutí je důležitá motivace, odhodlanost, ale také důslednost a poctivost k sobě samému. Především se nesmím nechat odradit malým neúspěchem. Zkrátka to příliš snadno nevzdat. Nikdo není dokonalý a každý z nás občas sklouzne k nějakému „prohřešku“. Ale důležité je se i přesto snažit dál. Prohřešek neznamená, že je vše ztraceno a nemá cenu pokračovat. Právě naopak!

Je lepší začít hubnout sám nebo ve dvojici, se skupinou?
Každý parťák se hodí. Ať už hubneme společně s manželem, kamarádkou, kolegyní nebo ve skupině. Vždycky je fajn, když se můžeme vzájemně podporovat, trošku hecovat. Zdravá konkurence neuškodí. Výborným partnerem může být i váš dietní kouč či výživový poradce. Bude vás chválit, sdílet s vámi radost z úspěchu, bude vám oporou například ve chvíli, kdy vám bude hmotnost pár dní stagnovat.

Mohou spoluhubnutí s kamarádkami nahradit skupiny na sociálních sítích? Jakou s tím máte zkušenost?
Ano, i sociální sítě můžou dobře zafungovat. Sdílíte své zkušenosti a můžete se nechat inspirovat. Stále je ale třeba mít na paměti, že každý jsme jiný. Každý bude hubnout jinak rychle. Proto se neporovnávejme a nepropadejme panice, že někdo jiný hubne rychleji než já. Užívejme si naši změnu a radujme se z každého malého úspěchu. Vždyť i cesta může být cíl.

O Martině Dvořákové

Martinu nadchl zdravý životní styl natolik, že svůj koníček proměnila v roce 2006 v hlavní pracovní náplň. Jako výživová poradkyně vede a motivuje klienty i z řad celebrit k úspěšnému hubnutí. Mohli jste ji vidět také na televizních obrazovkách v pořadech Snídaně s Novou, Sama doma nebo Dobré ráno na České televizi nebo V ránu na gauči na TV Seznam, kde se podělila o své zkušenosti a dietní tipy.
Od začátku roku 2015 se stala hlavní výživovou poradkyní KetoDiet, oblíbené české proteinové diety.

Věnuje se také vlastnímu blogu o zdravém vaření pro celou rodinu. Začtete se do jejích článků www.ketomartina.cz   nebo ji sledujte na Instagramu @ketomartina.
 
Naše články

Reklama