Nebezpečí hrozící při hovoru za jízdy s řidičem snad nemusíme vysvětlovat. Avšak nikdo to moc nerespektuje. Přímé hovory nahradily hovory mobilní, ještě v horším případě psaní sms zpráv. V posledních měsících navíc vychází na povrch i nebezpečí v podobě telefonování přes handsfree, tedy výrobku zabudovaném přímo v automobilu, svého času propagovaného jako záruku bezpečného telefonování za volantem. Ale jaképak bezpečné telefonování? S řidičem za jízdy se prostě nemluví! Ať už v automobilu, autobuse či tramvaji. Všude a za všech okolností by měla platit stejná pravidla.

Neřídím, řeším

Denně vídáme to samé. Řidič či řidička s mobilem u ucha a nebo mluvící a gestikulující do prázdna - to jsou ti, co mají v autě zabudované handsfree. Co asi všichni řeší? Jistě něco převelice „důležitého“. Kdo vyzvedne dítě ze školky, v kolik bude pracovní porada a nebo kam půjdeme večer na pivo. Všechno je důležitější než samotná bezpečnost silničního provozu, tedy i bezpečnost samotného řidiče a okolí. Ne všechny hovory jsou fádní, pokud je některý hovor negativní, třeba právě s handsfree, výsledky jízdy jsou horší. Navíc u handsfree máme vsugerovanou myšlenku, že když řídíme oběma rukama, řídíme dobře, nic se nemůže stát. Ale to je velký omyl! Řízení přece není jen v rukou, ale také v mozku! Nikdo není schopen plně se soustředit na dvě věci najednou. Ani ten nejdokonalejší řidič.

auto

Pozornost odvrací alkohol i telefonování

Na riziko telefonování s handsfree ukázaly i psychologické testy, které na Univerzitě Palackého v Olomouci provedl doktor Radim Badošek. Z nich vyplynul doslova šokující závěr: že telefonování za jízdy, a to včetně toho s handsfree sadou, je horší než řízení s 0,5 promile alkoholu v krvi. Tresty za oba přestupky jsou však nesrovnatelné, alkohol je penalizován mnohem tvrději. Zastánci telefonování s handsfree velmi často argumentují, že takový hovor je stejně nebezpečný, jako když s řidičem mluví spolujezdec. Ale spolujezdec nám může být při jízdě i prospěšný, vysvětlí cestu, reaguje spolu s námi na silniční situaci, a nebo naopak, když řidiče čeká náročnější manévr, zmlkne a v autě je klid. Při telefonování tuto zpětnou vazbu nemáme. Tlak k hovoru je vyvíjen pořád.

auto

Chceme být světoví

Pořád chceme být světoví, tak buďme. Například ve Spojených státech se vážně uvažuje o úplném zákazu telefonování za jízdy. Do aut by se zabudovaly rušičky, neboť lidi jen tak dobrovolně volat nepřestanou. Ale když zastaví, z mobilu si pak v pohodě zavolají.

S příchodem jara začínáme také vyjíždět více ven - do přírody, na výlety, na chaty, na chalupy. V jarních a letních měsících najezdíme více kilometrů než v sychravém podzimu či zimní vánici. Na silnicích se objevuje více automobilů, včetně řidičů svátečních. Vykašlete se na telefonování za jízdy! Vyřešte si důležité věci před a po jízdě. Ty nedůležité počkají. Nikoho z vás přece nečeká tisíce kilometrů v pustině. Ale stačí malinká chvilka nepozornosti a můžete skončit v pustině – nekonečna.

Zdroj: www.autoidnes.cz

Čtěte také

TÉMATA:
DOMA