Vzpomeňte si na své dětství. Také jste pily mléko doslova po litrech? Krajíc čerstvého chleba s máslem by bez sklenice tohoto nápoje nebyl to pravé ořechové? Dříve se dokonce doporučovalo vypít alespoň dvě deci mléka denně, abychom měly zdravé a silné zuby a kosti. Teď? Více se hovoří o tom, do jaké míry nám spíše škodí, a co víc, jak neetické je jeho získávání. Mezi ochránci zvířat je pití mléka stejný prohřeškem, jako konzumace masa.

Odborníci se na tom, zdali mléko pít, či nepít, příliš neshodují. Vyjmenujme si proto jeho benefity, a i možné mínusy a důvody, proč se mu vyhýbat.

Mléko plné zdraví

  • Mléko obsahuje mléčný cukr neboli laktózu, který je velmi důležitý pro obnovu vnitřní mikroflóry.
  • Nenasycené mastné kyseliny, jež obsahuje, jsou důležité pro správnou funkci mozku.
  • Mléčné výrobky obecně jsou základním zdrojem vitaminů a minerálních látek a obsahují vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, železo, měď, zinek, selen, jod. Vitamin B, C, A, D, E a K, které jsou rozpustné v tucích.
  • Mléčný cukr nepodporuje tvorbu zubního kazu.
  • Čerstvé mléko obsahuje laktin, látku, jež pečuje o náš imunitní systém.

Mléko jako strašák

Na druhé straně milovníků mléka a mléčných výrobků stojí ti, kteří se mu raději vyhýbají obloukem. Důvod? Například častá intolerance. Tou podle průzkumů trpí 5 % dospělých lidí. Ale pozor, nejedná se o alergii, ale o stav, při němž dochází ke snížení aktivity enzymu laktázy, který rozkládá mléčný cukr. Pak se můžete cítit plné, může vás bolet břicho, trpět na plynatost nebo mít jiné střevní potíže. Alergií na mléko pak trpí zhruba 2 % obyvatel.

Nejvíc diskutovaným problémem, jež mléko způsobuje, je zahleňování, a proto se mu vyhýbá například mnoho sportovců před výkonem.
Z toho důvodu se doporučuje spíše konzumace kvašených výrobků – kefíry, tvarohy, acidofilní mléka. Tedy produkty, s nimiž si tělo díky procesu fermentace lépe poradí.

Mléčné alternativy

Ať už jste vegani, milovníci alternativního stravování bez živočišných přísad, anebo zkrátka nechcete konzumovat maso či mléko z etických důvodů, přírodních možností je prakticky nespočet a výběr prakticky závisí na vaší chuťové preferenci. V takovém případě je ale potřeba myslet na to, abychom vždy tělu dodávaly potřebné množství látek, jež podporují naše kosti, svalstvo a zdravý chod celého organismu.

Také si přečtěte:

Reklama