Foto: Shutterstock

Své nejvyšší hmotnosti v životě dosáhla Lenka v době, kdy se vyrovnávala s rozvodem. Byla na tom psychicky hodně špatně, trpěla úzkostmi, depresemi a nebyla schopná ani vyjít z domu. Za těchto okolností jí ručička na váze ukázala nejvyšší číslo v životě – 180 kilogramů. Když se dala psychicky trochu do pořádku, pokoušela se zhubnout, dokonce pod dohledem odborníka. Dost kilo zhubla, ale pak se váha zastavila. Před třinácti měsíci jí ale kamarádka řekla o životním stylu jménem nízkosacharidové stravování. Lenka ho vyzkoušela a nemůže si ho vynachválit.

Nízkosacharidové stravování se vyznačuje tím, že člověk v jídelníčku redukuje množství sacharidů ve prospěch zdravých tuků. Pokud někdo jí méně než 50 g sacharidů za den, jde o ketogenní stravování. Rozmezí mezi 50 a 80 g sacharidů denně určuje nízkosacharidovou dietu. Lidé na nízkosacharidovém stravování vylučují z jídelníčku například cukr, průmyslové vyráběné sladkosti, luštěniny, slunečnicový a řepkový olej, margaríny, sóju, rýži, pšenici, špaldu, žito, vysocesacharidové ovoce a další zdroje sacharidů. Jejich jídelníček je postavený zejména na mase, vejcích, zelenině, bobulovitém ovoci, másle, ořeších, neslazených a nezahušťovaných mléčných výrobcích apod. Z mouk jsou povolené například kokosová, mandlová a další ořechové. Lidé se tak vyhýbají tomu, aby jim kolísala hladina krevního cukru, což vede k ukládání tuků. Tento typ stravování samozřejmě nevyhovuje každému a ani není pro každého vhodný.

„Momentálně vážím 125 kilo. Pětadvacet jsem zhubla pod lékařským dohledem, ale pak se váha zastavila. Dalších 30 mám dole díky low carb. Mým cílem je dostat se na 100 kg a potom podstoupit abdominoplastiku (odstranění přebytečné kůže a tuku z břicha, pozn. redakce). Na low carb jím třikrát denně výživná jídla, která mě zasytí. Ráno mám řecký jogurt s ovocem, k obědu maso se zeleninou a k večeři třeba grilovanou nebo dušenou zeleninu, k tomu vejce a sýr. Mým oblíbeným nízkosacharidovým jídlem je pečené krůtí maso a zeleninové hranolky. Dělám je z celeru, mrkve nebo dýně,“ popisuje Lenka.

Nejí tedy klasické přílohy, jako je rýže, brambory apod. a kalorie, které by jí v jídle jinak chyběly, doplňuje zdrojem tuků, jako jsou tučné mléčné výrobky, povolené oleje, máslo, ořechy apod. Někdy Lenka samozřejmě takzvaně zhřeší, ale jde zejména o ovoce s vyšším obsahem sacharidů.


Foto: Velká změna je vidět i v obličeji (archiv Lenky Nové)

„Low carb vnímá jako životní styl, od kterého bych se už nechtěla odvracet. Díky obsahu zdravých tuků mě jídlo zasytí a kromě hubnutí se cítím lépe i po zdravotní stránce. Dlouhá léta mám diabetes a po přechodu na low carb mám hodnoty zdravého člověka, upravil se mi krevní tlak, a mám mnohem víc energie a radosti ze života. Kromě jídla také hodně chodím a někdy cvičím. Okolí mě v mém životním stylu podporuje a low carb vnímají pozitivně,“ říká Lenka.

Při low carb stravování je možné si dopřát i pečivo. Ovšem z takzvaně povolených surovin. Lenka si připravuje třeba jogurtový chléb se semínky

Suroviny:

  • 5 vajec
  • 5 vrchovatých lžic řeckého jogurtu
  • lžička soli
  • 5 lžic psylia
  • 4 lžíce lněné mouky,
  • větší hrst semínek
  • 2 lžičky prášku do pečiva

Postup: Vše smíchat, vytvarovat bochník a péct 50 minut na 160 °C. 


Foto: Ukázka z jídelníčku Lenky Nové


Foto: Ukázka z jídelníčku Lenky Nové

Reklama