V září si budou moci zákazníci téměř 30 bioprodejen sdružených v PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců koupit v této síti celou řadu biopotravin za akční ceny. Informoval o tom v úterý koordinátor akcí začleněných do projektu „Září – měsíc biopotravin“ Tomáš Václavík z agentury Green marketing.

Spotřebitelé tak budou mít podle jeho údajů možnost nakoupit například sušenky z Biopekárny Zemanka, parmezánové krekry, obilnou kávu Babiččinu arabiku, čokoládu a tyčinky české výroby bez obsahu cukru, mléka i lepku, směs na pohankovou polévku a bramboráky, olej na pečení a smažení, kávu 100procentní arabiku, tři druhy musli, čokoládovou pomazánku, ale i ekologicky šetrný tekutý prostředek na praní, doplněk stravy bio chlorellu a řadu dalších biopotravin.

Letošní ročník měsíce biopotravin je již pátým v pořadí a stejně jako v minulosti budou jeho součástí stovky doprovodných akcí, jako jsou biodožínky, ochutnávky a prezentace biopotravin pro spotřebitele. Novým prvkem bude letos projekt „Koruna pro Bio do škol“, za účasti Nadace Partnerství. Všichni účastníci tohoto projektu darují jednu korunu z každého výrobku označeného logem „Koruna pro Bio do škol“, prodaného v měsíci září na podporu propagace a konzumace biopotravin ve školních zařízeních.

Biopotraviny přitom patří podle Václavíka k výrobkům, kterým může spotřebitel plně důvěřovat. Jejich výroba a uvádění na trh se totiž řídí přísným procesem certifikace. „Zemědělci musí nejprve podstoupit minimálně dvouleté přechodné období, a teprve poté mohou začít nabízet své zemědělské výrobky jako ekologické. Pokud si přejí pěstovat zároveň konvenční i ekologické produkty, musí tyto činnosti v průběhu každé fáze výroby jasně oddělit,“ uvedl Václavík. Zemědělci i zpracovatelé biosurovin jsou navíc povinni dodržovat příslušné předpisy obsažené v legislativě EU i českém zákoně o ekologickém zemědělství. Úspěšným podnikatelům je pak udělena ekologická certifikace, na základě které své zboží mohou označovat jako biopotravina.

Spotřeba a nabídky biopotravin v ČR v posledních několika letech neustále stoupá. V roce 2008 činil maloobchodní obrat s biopotravinami v ČR 1,8 miliardy korun a oproti roku 2007 vzrostl o 510 milionů korun. Biopotraviny se loni podílely na celkové spotřebě potravin 0,75 procenta. Průměrná útrata na obyvatele a rok za biopotraviny dosáhla v loňském roce v ČR 176 korun.

Kampaň Měsíc ekologického zemědělství a biopotravin finančně podporuje každoročně Ministerstvo zemědělství ČR. Koordinátorem kampaně je agentura Green marketing.

Reklama