Myslíte si, že infarkt nebo mrtvice hrozí Vašemu manželovi či kolegovi, ale Vy se ničeho bát nemusíte? Opak je pravdou! Na nemoci srdce a cév umírá v České republice v absolutních číslech více žen než mužů. Nejvíce jsou přitom ohroženy ženy v menopauze.

Ženy si neuvědomují, že menopauza přináší nejen akutní příznaky, jako jsou například návaly horka, noční pocení nebo změny nálad, ale také dlouhodobé, na první pohled neviditelné změny, které mohou mít velmi nebezpečné následky. Díky dočasné ochraně estrogenů se začnou srdečně-cévní onemocnění u žen projevovat v průměru o deset let později než u mužů. Bohužel stále platí, že se riziko srdečně-cévních onemocnění u žen podceňuje, a důležitá prevence je tak zanedbávána. Na tato onemocnění přitom umírá 16x více žen než na rakovinu prsu, která patří k jedněm z nejobávanějších ženských nemocí.

Riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění se nemusí vyvíjet postupně, ale v určitém období může dojít k výraznému, až „skokovitému“ urychlení jeho průběhu. Toto období je velice obtížně zjistitelné. Právě v ženské populaci mají ale odborníci možnost ho zachytit –  zlomovým okamžikem je menopauza. Menopauza se u českých žen objevuje průměrně ve 49–51 letech, změny v hladině hormonů ale nastávají již zhruba o 7 let dříve. Na toto rizikové období by se proto ženy měly začít připravovat ještě dříve – ve 40 letech je nejvyšší čas!

Základním kamenem preventivních opatření srdečně-cévních onemocnění je správná životospráva zaměřená na snížení hladiny cholesterolu a na další rizikové faktory. I když je cholesterol pro náš organizmus nezbytně důležitý, při dlouhodobém překročení doporučené hladiny v krvi (5 mmol/l) může škodit našemu zdraví. Hladinu cholesterolu je přitom možné pozitivně ovlivnit správným životním stylem zahrnujícím, mimo jiné, pestrý a vyvážený jídelníček a dostatek pohybu.

Dobře sestavený jídelníček výrazně snižuje riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění, které u žen v období souvisejícím s menopauzou významně stoupá. V jídelníčku nesmí, mimo jiné, chybět dostatek ovoce zeleniny (500 g denně), luštěniny, ryby a libové maso, méně tučné mléčné výrobky a kvalitní rostlinné tuky. Energie, kterou za den prostřednictvím stravy přijmeme, má být rozdělena do čtyř až pěti dávek, přičemž základem je snídaně. Již v období předcházejícím menopauze by ženy měly dbát na dostatečný přísun fytoestrogenů, vícenenasycených mastných kyselin, bílkovin, vlákniny, vápníku, vitaminu D, E a vitaminů skupiny B. V případě, že mají zvýšenou nebo dokonce vysokou hladinu cholesterolu, neměly by zapomínat na konzumaci rostlinných sterolů. O rostlinných sterolech bylo klinicky prokázáno, že při každodenní konzumaci 2–2,5 g výrazně snižují hladinu cholesterolu v krvi. Toto množství obsahuje například 425 rajčat, 150 jablek, 83 pomerančů nebo pouhé 2–3 krajíce chleba tence namazané rostlinným tukem (30 g) Flora pro.activ.

Týká se vysoká hladina cholesterolu i Vás?

Všichni zájemci mohou v lednu a únoru navštívit mobilní Flora pro.activ centra. V nich jim laborantka změří hladinu cholesterolu a nutriční terapeutka poradí, jak ozdravit jídelníček. Kdy přijede Flora pro.activ centrum k Vám zjistíte na webových stránkách www.flora.cz.

Pokud se v určených termínech do Flora pro.activ centra nedostanete, a přesto máte zájem starat se o své srdce, můžete využít celoročních služeb bezplatné Informační linky Flora 800 175 324, on-line poradnu info@flora.cz nebo se prostřednictvím infolinky objednat na bezplatné měření cholesterolu a výživové poradenství do Floraporadny v Praze nebo v Brně.

Více o tom, jak pomocí jídelníčku zmírnit následky menopauzy, najdete na www.flora.cz.