maturita-do-textu-i-seznam.jpg
Foto: Shutterstock

Maturita již v minulosti jednou reformou prošla, a to na jaře v roce 2011, kdy byly po odložení oficiálně spuštěny státní maturitní zkoušky. Nyní se ovšem objevil návrh na další reformu v podobě dvou druhů maturity. Studenti by měli dostat možnost volby, zda složí profesní maturitu, která bude sloužit k okamžitému nástupu do výkonu povolání či klasickou státní maturitu, jež by se měla stát vstupenkou k podání přihlášky na vysokou školu.

Návrh reaguje na skutečnost, že současná podoba maturity je pro studenty například učebních oborů zakončených skládáním maturitní zkoušky velmi obtížná. A naopak pro studenty gymnázií je jednoduchá. Vyplývá to z uveřejněných dat Cermatu, podle kterých v letech 2011 až 2014 zhruba 4300 lidí nesložilo zkoušku ani na třetí pokus. Zůstali tak bez ukončeného středoškolského vzdělání, což jim brání vstoupit na trh práce. Na tento problém poukázala šéfka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Zároveň dodala, že společnou maturitní zkoušku pro všechny typy škol má kromě České republiky jen Itálie, Polsko a Slovensko.

Součástí klasické maturity, která je podmínkou pro studium na vysoké škole, by podle think-tanku měla být stejně jako nyní státní neboli společná část. Ve státní části maturit by se měl zachovat didaktický test z češtiny a druhý z matematiky nebo cizího jazyka. Profesní maturita, která by postačovala pro výkon povolání, by se skládala pouze ze školní neboli profilové části. Její součástí by měly zůstat kromě jiného písemná a ústní zkouška z češtiny a cizího jazyka. 

Na gymnáziích by podle návrhu mohla být součástí maturity i dobrovolná maturitní práce a její obhajoba. Na středních odborných školách by měli maturanti obhajovat absolventskou práci. Fungování absolventských prací testuje nyní ministerstvo v devíti školách. „Maturita nemá být o tom jednom dnu, kdy buď všechno získám, nebo všechno ztratím. Maturita má být ideově o snaze pracovat na sobě, být motivovaný a snažit se dosáhnout co nejlepšího výsledku," řekl ministr školství Petr Gazdík.

Zdroje: Univerzita Karlova - Vzdělávání 21, Youtube konference, Dva typy maturity. Vedle běžné by mohla být i profesní, na vysokou školu by nestačilaDvě podoby maturit