604941045b244cl.jpg
Foto: Shutterstock

Maturitní testy měly původně začít 3. května, ale kvůli přetrvávající distanční výuce vyhlásil ministr školství jejich posunutí na 24. až 26. května. Školní část bude místo od 16. května od 1. června do 23. července. Dále bude dobrovolná ústní část z češtiny a cizího jazyka. Slohové práce se nebudou konat vůbec. Na testy z jazyků dostanou studenti o deset minut delší čas a na matematiku bude dokonce o patnáct minut víc. Poslední změnou, kterou Plaga včera oznámil, je skutečnost, že maturanti, kteří pomáhali s pandemií v nemocnicích nebo sociálních službách alespoň po dobu 160 hodin mohou dostat maturitu úředně jako průměr známek za celé studium.

Jak maturanti hodnotí distanční výuku v posledním ročníku a co říkají na chystané změny?

Renáta Běhalová, Střední zdravotnická škola
Distanční výuka pro mě byla velice náročná, jelikož jsme už od loňského jara doháněli to, co se nestihlo probrat ještě před koronavirovou pandemií. Od října jsem na distanční výuce, která nám byla zrušena chvilku po tom, co jsme všichni nastoupili do nemocnic v rámci pracovní povinnosti, tudíž jsem měla na podzim distanční výuku asi týden. Od ledna začala distanční výuka znovu a opět v nedostatečné formě. Učitelé posílali spíše materiály k samostudiu, polovina učitelů začala online výuku provádět až od února a většinou ve formě zkoušení. Učivo jsme si tedy museli probrat sami a vysvětlení nebylo. Podoba maturit, která byla vyhlášena, je podle mě v určité míře dostatečná. Nechápu jen rozhodnutí, že na odpuštění testů z angličtiny a češtiny je potřeba 160 odpracovaných hodin, protože i ti co mají míň, tak pomáhali a na žádnou úlevu nárok nemáme. A to je nás většina. Na celé věci mě mrzí, že s námi pan ministr Plaga nekomunikoval a místo něj se do toho ve snaze pomoci pustil Andrej Babiš, za což mu moc děkujeme.

Pavel Rampáček, Střední průmyslová škola
Distanční výuku určitě za dostatečnou nepovažuju, naše škola v tomto ohledu byla bohužel pomalejší a online výuku jsme měli až od nového roku, před tím fungovala metoda úkolů. Učitelka nám poslala úkol a datum jeho odevzdání. Jinak to záleží na každém učiteli, jsou předměty, kde se nám jako maturantům věnují primárně, ale jsou i takové, kde nás berou jako ostatní třídy a příprava není tak dobrá. Co se týče nás, jako odborného oboru, jsem s podobou maturit poměrně spokojen, Rozhodně jsem rád, že ústní budou dobrovolné už jen z toho důvodu, že mám více času na odborné a praktické zkoušky, které využiji ve své budoucí práci. Čtení knížek a učení o autorech mi do teď zabralo neskutečné množství času, které jsem mohl investovat spíš do odborných předmětů. Z původních 20 knih už mám polovinu vypracovanou, ale jsem rád že se tím už nemusím zaobírat a mohu se zaměřovat hlavně na programování či otázky ze strojírenství a technologie.

Adéla Mackeová, Střední škola gastronomie a hotelnictví
Jsem studentkou dvouletého dálkového studia oboru Podnikání a distanční výuka není nic pro mě. Dostáváme úkoly, ale kdybych mohla chodit do školy, lépe bych učivo pochopila. Běžně dostávám v práci volno, abych se mohla víc věnovat škole, ale teď to tak nefunguje, a dvě kolegyně jsou navíc doma s dětmi, takže je to dost náročné. Modlila jsem se, aby udělali úřední maturitu, protože by mi to hodně ulevilo od učení. Celá situace je dost psychicky náročná a vůbec si na zkoušky nevěřím.

Michaela Malá, Gymnázium
Nic není černobílé. Já osobně mám velmi sluchovou paměť a přednášky jsou pro mě až nepostradatelné. VýukA pomocí Google Meet není tak dokonalá. Všechno učivo si musím zapamatovat pomocí samostudia. To je sice na vysoké škole běžné, jak všichni argumentují, ale já ještě na vysoké nejsem. Chybí mi vysvětlení zkušenější strany. Na internetu se výklady liší, jsou zmatené a nepřehledné nebo pochybně ozdrojované. U počítače sedím minimálně 10 hodin denně (v důsledku se mi mimochodem zhoršila skolióza i zrak). Věnuju se vyčerpávající přípravě na přijímačky, dělám denní studium, tvořím maturitní práci, a k tomu se mám ještě učit pouze pomocí internetu a prezentací zaslaných kantory. Byť je pro mě literatura potěšením a považuju ji za nesmírně důležitou, vím, že některým dělá starosti, kterých máme všichni až nad hlavu. Proto je asi dobře, že je ústní část zkoušky z češtiny nyní dobrovolná. Maturita je samozřejmě důležitá. Úředně by se dávat neměla, člověk se středoškolským vzděláním by měl prokázat své schopnosti alespoň u této zkoušky. Didaktický test je úplný základ, na který se, podle mého názoru, ani učit nedá. Má odrážet znalosti nabyté za poslední 4 roky studia. Troufnu si říct, že ti, kdo zarytě bojují i pro jeho zrušení, jsou buď líní, nebo prospali celou střední a mají strach. Já osobně bych byla i pro napsání slohové práce. Není snad třeba umět správně psát? Nebudeme snad v životě psát důležité e-maily, dopisy, dokumenty, zprávy? Jsem tedy pro zrušení ústní části v profilových předmětech a zachování slohů a didaktického testu. Závěrem říkám, že chci lehčí maturitu, abych se mohla lépe učit na přijímací zkoušky. Někteří chtějí lehčí maturitu, aby se nemuseli učit vůbec. Ale posunutí maturit mi nijak nepomůže, zasahuje mi totiž do druhé části přijímacího řízení, jde tedy o kolizi termínů a pro mě více stresu.

Dana Nováková, nástavbové studium – obor Podnikání
Studuji dvouleté nástavbové studium a distanční výuka je nedostatečná, takže nemohu souhlasit se současnou podobou maturit. Všichni říkají, že na didaktický test a ústní zkoušky se dá připravit. Ano, člověk si může didaktické testy doma zkoušet, ale pak psát didaktický test ve škole je úplně o něčem jiném. Loňský školní rok jsem byla hodně nemocná a zameškala jsem výuku, poté nastala distanční výuka, která u nás na škole moc nefungovala, nebo aspoň ne v mém případě, kdy jsem měla individuální plán kvůli zdravotním obtížím. Maturitu jsem tím pádem neudělala. Aktuálně distanční výuka nějakou plnohodnotnější formou funguje v českém jazyce a matematice. Myslím si, že didaktický test je opravdu o náhodě. Zkouším si doma didaktické testy a jsem schopná je vypracovat tak, abych u maturity prospěla i na jedničku, i když u angličtiny je to o něco horší, ale taky ji zvládnu. Ale ve škole ve stresu a pod tlakem času je to o dost složitější. Loni mi didaktický test z češtiny utekl o 1 bod. Myslím si, že všichni studenti jsou pod tlakem a ve stresu již nyní. Sama na sobě pozoruju to, že se můj psychický stav kvůli nejistotě ohledně maturit zhoršuje. Uvidíme, jak to vše ještě bude, každopádně bych uvítala úřední maturitu, ale mám obavy abych se pak dostala na vysokou školu. Samozřejmě se nadále budu učit a čekat, jak to dopadne.

Reklama