Foto: Shutterstock
Příkladem, který potrápil mozkové závity mnoha lidí na internetu, je:
6 ÷ 2 (1 + 2) = ?
Dokážete ho vyřešit? Odborník z YouTube kanálu MindYourDecisions, který studoval matematiku a ekonomii na Stanfordu, říká, že výsledek záleží na způsobu, jakým příklad budete počítat. Jedna varianta je, že jako první vyřešíte to, co je v závorce a poté vyřešíte exponenty, následuje násobení nebo dělení, později sčítání a nakonec odčítání. Takto se dopracujete k součtu 6 ÷ 2 x 3. Potom vypočítáte příklad 6 ÷ 2, kdy vám vyjde číslo 3. Nakonec tedy vynásobíte 3 x 3. Výsledkem je tedy 9.
Pak je tady ještě ale druhá metoda, která se datuje do období před cca sto lety. Někteří lidé v komentářích však uvádějí, že se ji učili ještě nedávno. Podle té se první i tentokrát vyřeší závorka, to znamená, že byste i v tomto případě dostali příklad 6 ÷ 2 x 3. Nejprve byste ale řešili vše na pravé straně, tedy v tomto případě 2 x 3, přičemž by vám zůstal příklad 6 ÷ 6, což by bylo 1.
A k jakému výsledku jste se dopátrali vy?
Zdroj: YouTube/MindYourDecisions
Nový komentář
Komentáře
1
6:2*(1+2)=6*(1+2):2=(1+2)*6:2 atd. vždy =9
1
Tak zapisovat takto příklad je hloupost a nedbalost. Řádkově to prostě takto nejde. Pokud ti šašci chtěli zapsat 6:(2*(1+2)) bude to jednoznačně =1, pokud chtěli zapsat (6:2)*(1+2), bude to jednoznačně 9. Žvást o ničem.
Podle mě 9.
a) Počítám zleva doprava, stejně jako čtu.
b) Když má další operace stejnou nebo nižší prioritu jako ta současná, vypočítám tu současnou a s výsledkem pokračuju na tu další operaci.
c) Když má další operace vyšší prioritu než ta současná, "zapamatuju" si současnou operaci a provedu nejdřív tu další s vyšší prioritou, a teprve s jejím výsledkem provedu tu současnou.
d) Priority operací jsou od nejnižší po nejvyšší: 1) sčítání a odčítání, 2) násobení a dělení, 3) umocňování a odmocňování, 4) závorky
Takže:
6÷ 2 x ... další je násobení, t.j. stejná priorita, takže podle b) provedu dělení a mám
3 x ( ... další operace závorka má vyšší prioritu než násobení, takže podle c) si zapamatuju " 3 x ..." a spočítám co je v závorce, a to je 3, takže se vrátím k zapamatovanému a mám
3 x 3 = 9
Ono tam plete to, že když vidíme číslo před závorkou, tak ji tím číslem chceme automaticky násobit. Jenže to číslo před závorkou tady nejsou "2", ale zlomek "6/2". Když se místo dělení použije zlomková čára, vypadá to logičtěji:
6
-- ( 1 + 2 ) = 9
2
Jasně 1. Stačí převézt do zlomku.
Zcela bez debat 9
Automaticky a bez přemýšlení jsem použila ten druhý způsob. Pak jsem si to přečetla, a nějak nechápu, jak na to odborník ze Stanfordu přišel, že by se to mělo počítat jinak. Ten jeho způsob mi přijde zbytečně složitý.
1