S modelínou Play-Doh si děti užijí nejen spoustu zábavy, ale prostřednictvím tvořivé hry se také rozvíjejí. Už v předškolním věku díky ní posilují uměleckou i logickou stránku své osobnosti a jemnou motoriku. V čem je ještě lepší, než ta klasická, kterou si pamatujeme my? Na to jsme se zeptali Mgr. Evy Hubatové, která je autorkou metodiky pro rozvoj předmatematických dovedností, a vedla školení o užití této metodiky pro pedagogy z mateřských škol.

V čem se liší modelína Play-Doh od té klasické, co si pamatujeme z dětství?
Liší se především materiálovým složením. Modelína Play-Doh je na rozdíl od té dřívější klasické i snadno zpracovatelná, je možné ji okamžitě použít, má výrazné barvy, příjemnou konzistenci a dokonce i vůni. Oceňuji i celkem dlouhodobou trvanlivost, pokud se originální obal pečlivě uzavře.  Když hmota ztratí na tvárnosti, lze ji opět obnovit opatrným přidáním vody. Maminky jistě ocení, že případné ušpinění textilií lze snadno vyřešit. Necháte vyschnout a vydrolíte.

Play-Doh rozvíjí uměleckou i logickou stránku dětské osobnosti, podněcuje kreativitu, zlepšuje jemnou motoriku a přispívá k rozvoji abstraktního myšlení. Variabilita Play-Doh setů a nezávadné složení hmoty zaručuje mnoho tvůrčí a bezpečné zábavy pro děti různých věkových kategorií.

Dokáží předškoláci využít potenciálu modelíny play-Doh? Nevystačili by si s klasickou modelínou?
Určitě se dá tvořit i s „klasickou“ modelínou, ale práce s ní je méně komfortní. Pamatuji si z dětství, jak byla modelína často tvrdá, obtížně zpracovatelná, mastila ruce i oblečení. Ani jedno z toho Play-Doh nedělá. Každá kreativní pomůcka má svůj potenciál a záleží na fantazii dětí i dospělých, jak jej využijí. Děti u Play-Doh mimo jiné zaujmou výrazné barvy modelíny, kreativní sety obsahují šikovné pomůcky na tvarování a jsou atraktivně zabalené.

Co si můžeme představit pod pojmem kreativní sety?
Modelovací hmotu Play-Doh lze zakoupit jen jako materiál, tj. jednotlivé barvy v znovu uzavíratelných kelímcích, ale také v menší či větší sadě (setu). Univerzální i tematicky zaměřené pro holčičky, či kluky. Zajímavé jsou například kuchyňské sety. Ze zkušenosti vím, že děti se rády podílí na opravdovém vaření či pečení, a proto si na to rády i hrají. V nabídce jsou i módní sety s oblíbenými populárními postavičkami. Pokud se mne dospělí ptají, doporučuji modelínu v sadě jako šikovný dárek. Sama mám už velkou sbírku různých vykrajovátek a tvořítek za léta, co se s touto hmotou setkávám. Kupovala jsem ji svým dětem, ráda a často ji využívám v mimoškolních i školních aktivitách pro děti různých věkových kategorií.evah

Pochopí předškoláci sami, jak si s kreativními sety hrát, nebo by si s nimi měli hrát rodiče?
Každé zvídavé, šikovné dítko si s modelínou a kreativními sety určitě nějak poradí, ale doporučuji asistenci dospělých. V některých sadách jsou pracovní obrázkové podložky s naznačenými úkoly. Na každém obalu setu je názorně vyobrazeno, co lze se sadou vyrobit. Ale určitě je vhodné dětem vysvětlit, jak pomůcky fungují.  Hrát si společně napříč generacemi se mi líbí. I dospělí si rádi zavzpomínají na dětství a bývají kvalitou hmoty příjemně překvapeni. Tak Play-Doh může fungovat jako antistresová pomůcka.

Hrou s touto modelínou dochází k rozvoji logiky a matematické pregramotnosti u předškolních dětí. Jak na to?
Ve světě je Play-Doh velmi oblíbená. Na internetu lze najít spoustu nápadů, jak modelínu využít, včetně návodů a pracovních listů. Já sama jsem autorkou metodiky pro rozvoj předmatematických dovedností a vedla jsem školení o užití této metodiky pro pedagogy z mateřských škol pod záštitou Národního institutu pro další vzdělávání v Plzni.

Inspirací k sepsání metodiky byla zkušenost z přípravy starších dětí na přijímací zkoušky. Uvědomila jsem si, že některé problémy žáků s matematikou pochází právě už z předškolních či mladších školních let. Tentýž den jsem na kroužku s menšími dětmi používala právě Play-Doh a napadlo mne to účelně spojit. Pro rozvoj logiky a matematických dovedností lze vycházet z vhodné metodiky nebo využít vědomostí či kreativity dospělého. Stačí ověřovat či procvičovat pojmy menší/větší, hodně/málo, před/za a podobně.

Příklady pracovních listů.

Jak dětem hru neznechutit? Mohou rodiče chtít po dětech příliš mnoho?
Nic se nesmí přehánět! Motivování je správné, ale je nutné činnosti přizpůsobit schopnostem a dovednostem každého dítěte. Učení hrou je podle mne správný způsob, ale pokud děti nemají náladu, nebo jim předkládáme příliš složité úkoly, může je i zajímavá hračka či technika omrzet. Věřím, že rodiče chtějí své děti přiměřeně rozvíjet a ne demotivovat.

Od jakého věku si mohou děti s kreativními sety hrát?
Na obalu každého setu je doporučená věková kategorie. Šikovnější děti mohou použít sadu i pod touto věkovou hranicí, ale výrobce má jistě dobře rozmyšleno, že pro nejmenší děti je vhodnější například vykrajovat jednoduché tvary než vytvářet složitá díla. Každopádně všechny pomůcky dodávané k setům mi připadají ergonomické, vhodně použitelné a pro děti atraktivní.

sety

Zdroj foto: Archiv Evy Hubatové

Jak tedy konkrétně děti prostřednictvím kreativních setů rozvíjet? Nebo je lepší nechat je, aby si hrály podle svého?
Každý set má svou tematickou funkci, ale lze také nechat děti modelovat podle fantazie. Já dětem v kroužcích předkládám několik variant, co mohou s modelínou tvořit, a pokaždé mne děti obohatí svými novými nápady. Lze koupit buď univerzální sadu (např. Starter set s válečkem na rozvalování a vykrajovátky jednoduchých geometrických tvarů, či podobné sety s vykrajovátky zvířátek) nebo vhodnou tematickou sadu. Využití Play-Doh setů je mnohostranné, lze dokoupit i jiné barvy hmoty a snadno barvy míchat. Procvičování jemné motoriky je důležité. Spojení vjemů hmatu, čichu, zraku pro učení zase účelné.

V jakém věku můžeme od dítěte očekávat jaké výsledky?
Děti se rozvíjí v každém věku, nejrychleji v předškolním. I sebemenší pokrok je vhodné vnímat a ocenit. Každé z dětí je individualita a není řečeno, jaký konkrétní úkol s modelínou je v určitém věku nutné zvládnout. Proto nelze jednoznačně předpovídat výsledky. Metodiku i úkoly mám připravené vždy v několika úrovních obtížnosti a pak jde práci každému přizpůsobit.

Co když dítě modelínu sní?
Každé balení Play-Doh obsahuje upozornění, že modelovací hmota není určená k jídlu. Výrobce má přesné složení chráněno patentem, ale ve složení udává směs vody, soli a mouky. Neujídala jsem, ale zkusila si hmoty líznout a slanost je opravdu výrazná! Předpokládám tedy, že by problém mohla dělat jen alergie na lepek. Z osobní zkušenosti nevím o případu, kdy by dětem modelína chutnala i přestože má lákavé barvy i vůni.

logo

TÉMATA:
DĚTI