Mimořádně talentované děti jsou schopny dosahovat velmi záhy neuvěřitelných výkonů: rychle a efektivně se učí, myslí jako dospělí, žonglují s matematickými nebo fyzikálními vzorci, naučí se často zcela samostatně a předčasně číst a již v předškolním věku obsluhují klávesnici počítače. Vynikajících výsledků, neodpovídajících jejich věku, dosahují v přírodních vědách, v literatuře nebo v oblasti umění (hudba, malířství) a ve sportu.
Leckterý hudební virtuos se zaskvěl už v dětském věku. Mozart se například naučil ve čtyřech letech hrát na cembalo, v šesti letech složil svou první sonátu a jako dvanáctiletý zkomponoval první operu. Také Primo Conti, geniální italský malíř, nakreslil svůj první autoportrét v jedenácti letech.
Jsou příčinou mimořádných schopností dětí v matematice, kreslení, nebo ve sportu nějaké specifické rysy jejich mozku?
S největší pravděpodobností ano. Přitom se však rozdíl netýká anatomických dispozic, ale jen a jen schopnosti zpracovávat informace. U lidí se zvýšenou inteligencí dosud nebyly zjištěny žádné anatomicky ani fyziologicky měřitelní zvláštnosti.
Lidí s jistou mírou talentu je přirozeně mnohem více než takzvaných géniů. Podle statistik je asi 5 % všech šestiletých dětí v duševním vývoji o půldruhého roku před svými vrstevníky. Jsou označovány jako předčasně vyspělé děti. Ze statistického hlediska proto může na dvacet dětí připadat jedno, jehož duševní výkony převyšují výsledky jeho vrstevníků – což v průměru odpovídá asi jednomu dvěma dětem na třídu. Přestože je toto číslo relativně vysoké, musejí učitelé často vyvinout značné úsilí, než talentované žáky ve své třídě objeví.
Tyto děti se skutečně leckdy chovají nenápadně. Jelikož jim samým jejich jinakost vadí, bývají zpravidla ostýchavé a málokdy se výrazně projeví jako nejlepší žáci ve třídě. Vysoce nadané děti neexcelují nějakými mimořádnými školními výkony, ale své duševní schopnosti drží většinou na uzdě, aby se z nich nestali přemoudřelí otloukánkové třídy. Někdy se z dlouhé chvíle už ani nedovedou soustředit, takže jejich školní výkony rapidně klesají. Když třeba hravě rozumějí matematické látce a dějepis se naučí tím, že prostě jen poslouchají výklad učitele, tráví talentované děti čas sněním a šaškováním.
Zázračné děti, jejichž rozvoj byl od počátku brzděn, mohly být ve škole zakřiknuté a nejisté. Ovšem v prostředí, kde se jejich schopnosti mohly rozvinout, se některé z nich doslova probudily k novému životu.
Duševně nadprůměrné děti sice mohou být mimořádně úspěšné v určitých předmětech, ale zároveň však vykazují slabiny ve svém motorickém vývoji. Obtíže s pohybovým rozvojem bývají tedy často doprovodným symptomem mimořádných rozumových schopností. Totéž platí i o psaní – ruka jakoby ani nestačila sledovat myšlenky těchto dětí.
Další příčinou problémů je to, že stupni duševního vývoje neodpovídá úroveň citová. Mnohé tyto děti mají proto silnou potřebu něhy a vyžadují dětské hry.
Jak je to s dědičností inteligence?
Platí vlastně totéž co pro jiné tělesné znaky: člověk má buď štěstí, nebo ho má méně. Stejně jako lze podědit jisté duševní slabosti, jsou geneticky zakódované i aspekty inteligence.
Nesporný je však fakt, že na duševní vývoj dítěte působí vedle genů neméně významně i prostředí, v němž vyrůstá. Výchova, rodina a sociální prostředí zanechávají na vývoji dítěte trvalé stopy. Jestliže jsou vlohy a potřeby dítěte podporovány včas a dostatečně, má všechny předpoklady k rozvoji určitých schopností. V opačném případě jeho intelekt stagnuje a talent se navenek vůbec nemusí projevit.
Podle knížky Tajemství kolem nás (Reader´s Digest) zpracovala
Nový komentář
Komentáře
zkušenosti s Menzou můžu potvrdit
Brácha je členem a taky z toho nic nemá
A dál se uvidí...
mamčo, nevím, jestli mám nám z Josífka vyroste nadprůměrně inteligentní jedinec, ale už teď jsem skoro na 100% přesvědčená, že první stupeň základní školy odučím doma
já jsem dokonce někde četla, že MENZA je pod vlivem scientologické církve, ale nevím, jen jsem to četla..
Od Mensy nás taky odrazovali, a to poměrně hodně. Dokonce to nepadlo ani ve chvíli, kdy se zdálo, že by sysel měl mít individuální výuku - bylo to uvedeno jako naprosto nejhorší možnost ze všech...jinak si nemyslím, že by třebas přechod na gymnázium byl nějakou výhrou - u nás došlo naopak k podstatnému zhoršení. Z náročné ZŠ, kde byl pořádek a vycházelo se z toho, že je nutné mít přípravy jak pro slbší, tak po ty vynikající jsme absolvovali nástup do průměrného kolektivu s velice špatným přístupem pedagogů...přitom se vybíralo velice pečlivě a na doporučení celé řady odborníků. Pořád ještě mi připadá ze všeho nejhorší to tomu dítěti říct, protože pokud se mu to řekne v ranném věku, dítě je poškozené celý zbytek života. Úplná katastrofa mi pak příjde, když si nějaká matinka někde přečte, jak takové dítě vypadá a z literatury usoudí, že zrovna to její musí být génius - přitom jde mnohdy o děti podprůměrné, které se i v pozdějším životě protloukají jen díky mohutné "tlačence".
můžu mluvit z vlastní zkušenosti - máme dítě "postižené nadáním" doma. Projevuje odmalička, asi od dvou let, výrazný matematický talent(no, po mně to teda fakt nemá, tohle jsou tatínkovy geny..), neskutečnou logiku, paměť, do tří let čte, počítá, zkouší nás z velké násobilky..Doktorka i školkové tety doporučily změření IQ, ale právě o MENZE nemám dobré reference, tak se do toho nechci pouštět. Ríša se teď začal učit německy (ve školce chodí na anglinu a flétnu, sám si vybral), čte si nápisy na výrobcích ve všech možných jazycích ..Má jasno, do které školy půjde teď, do které od třetí třídy (jazykovka), na jaké bude chodit kroužky... naštěstí, fakt naštěstí, je to jinak naprosto normální, komunikativní, veselé dítě, šťastné mezi vrstevníky... Jo, je mu pět. Jak říká Alenka, problém je s kantorama, taky se školy trošku bojím...
uprimne je mi nadanych deti spis lito...a to jen diky nasemu skvelemu skolstvi...ja zadny genius nejsem, ale dobre si pamatuju na ZS, kde jsem se az do osme tridy neskutecne nudila, protze ja jsem mela prectenou celou nasi mistni knihovnu v dobe, kdy rada mych spoluzaku stale slabikovala
co maji delat ty fakt genialni deti ? pro ne to musi byt ocistec
možná je to trochu od tématu, ale musím sem zařadit i dyslektika - jsou to nadprůměrně inteligentní děti/lidé - viz Leonardo da Vinci/, kteří informace zpracovávají prostě jiným způsobem a mohou se zdát pomalé nebo hloupé
mamča: Na co máme klub Mensa? Na nic, to vím naprosto přesně. V 16 letech jsem si udělala od Mensy IQ test a vyšel takový, že mi nabídli členství. Jediné, co se tam dělo bylo, že jsem platila poplatky, chodil mi časopis (no spíš pár svázaných listů papíru), kde jsem si mohla vyluštit pár hlavolamů a dočíst se, kde se konají setkání podobně "postižených" na pokec - ale nějaké rozvíjení talentu, praktické a užitečné věci? Kdepak
Sunnynko -