Jestli vás zajímá, jak je to s konzumací masa v těhotenství, přečtěte si názor našich odborníků. Ačkoli vegetariánské spolky tvrdí, že maso v těhotenství jíst nemusíte, naše kapacity mají jiný názor.

Mezi vegetariány a vegany panuje názor, že konzumovat maso v těhotenství není potřeba (opírají se o stanovisko Americké dietetické asociace, viz první odkaz pod tímto článkem). Protože nás tato problematika zaujala, rozhodli jsme se zjistit více…

Názor maminky Zory

těhotenstvíZajímavá je zkušenost maminky Zory, která byla několik let vegetariánka, ale v průběhu prvního těhotenství maso opět jíst začala. Proč? „Moje tělo si o to samo řeklo. Asi to tak bylo pro malou lepší - bála bych se, že nedostane to, co potřebuje,“ prozradila nám Zora.

Co si o problematice myslí čeští odborníci?

Kontaktovali jsme dětskou lékařku Magdalenu Paulovou z Fakultní nemocnice v Krči s otázkou: Je konzumace masa pro těhotné a kojící maminky nezbytná? „U nás se nekonzumování masa v těhotenství považuje za odchylku a určitě se nedoporučuje ani u těhotných žen, ani u malých dětí,“ odpověděla nám Paulová s odkazem na docentku Danu Müllerovou, vedoucí Ústavu hygieny a preventivní medicíny Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Plzni, která je největší domácí kapacitou v tomto oboru.

A tak jsme se spojili přímo s paní docentkou. „Ukazuje se, že optimální vývoj plodu během těhotenství a časné výživy po narození je rozhodující i pro vývoj nemocnosti a úmrtnosti ve středním věku,“ prozradila nám: „Mnohé je ještě ne zcela objasněné, nicméně jak strádání plodu „podvýživou”, tak „nadvýživou” vývoj plodu poškozuje.“

Jaké jsou nejčastější výživové problemy?

Podle docentky Müllerové mezi nejčastější zjišťované nutriční deficity během těhotenství patří nedostatek železa ve stravě matky a v jejích nutričních zásobách, kdy maso, zejména červené, je jedním z jeho nejvýraznějších zdrojů v potravě. „Dále maso obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, které jsou potřebné pro tvorbu vlastních lidských bílkovin,“ dodává.

Pokud maso nejíte…

„V případě, že maso není konzumováno, je nutné velmi pečlivým výběrem ostatních potravin poskytujících bílkoviny dbát na to, aby potřebná dávka všech esenciálních aminokyselin byla pokryta,“ tvrdí Müllerová. Je tedy třeba znalosti a je třeba počítat s tím, že riziko jejich nedostatku může nastat.

A co tolikrát skloňovaný vitamin B12?

„Dalším nutričním problémem je nedostatek vitaminu B12, kdy maso je opět jedním z jeho hlavních zdrojů, podobně jako je tomu i u zinku. S vážnými projevy jejich nedostatku se setkáváme u novorozenců matek veganek.“

Jaké nezbytné látky maso obsahuje?

  • Všechny esenciální aminokiseliny
  • Železo
  • Zinek
  • Vitamín B12

A jaký je tedy závěr?

Z výše uvedeného vyplývá, že pokud nechcete polykat v průběhu těhotenství asi milion tabletek (no, dobře, trochu přeháním, ale rozhodně vitamin B12, železo, zinek, a aminokyseliny), měla byste jíst maso. „Je jistě snadnější optimální výživu vyvíjejícího se plodu zabezpečit tím, že strava těhotné maso obsahuje, nicméně jej pravděpodobně nemusíme jíst taková kvanta, jako tomu bylo zvykem v minulých desetiletích, navíc je třeba stravu vyvážit i dostatečným příjmem rostlinných zdrojů, které jak se ukazuje mají celou řadu ochranných vlivů,“ doplňuje docentka Dana Müllerová.

Čtěte také…