Zajímavý byl její názor na moderní malířské formy, které používali například Matisse nebo Picasso. Vyjadřovala se o nich, že jsou to „odporné malby“. A to tehdy Picasso maloval ještě hodně realisticky, jak byste se mohli přesvědčit v jeho muzeu v Barceloně. Nevím, jak by hodnotila jeho pozdější tvorbu.
Mary Cassattová se narodila v roce 1844 v Pensylvánii bohatým rodičům a její počáteční výchova byla tradiční. Spočívala v přípravě na budoucí život manželky a matky. Nic nenasvědčovalo tomu, že by mohla z Mary vyrůst uznávaná a nezávislá žena. Otec byl vážený investiční makléř, z bankéřské rodiny pocházela i Maryina matka. V rodině kladli velký důraz na vzdělání a díky otcovým francouzským kořenům, jehož předkové byli francouzští hugenoti, rodina obdivovala vše francouzské.
Děti často s rodiči navštěvovaly evropské metropole, kde získaly přehled o kultuře starého kontinentu. Mary se už v deseti letech dokázala obstojně domluvit německy a francouzsky. Ačkoli si rodiče nepřáli, aby se Mary věnovala studiu umění, ta si to prosadila. Když ji pak přijali na Pensylvánskou akademii umění, nakonec ji v jejích studiích podporovali. Mary se ale studium příliš nelíbilo, teorie vysoce převyšovala praxi, a tak se rozhodla, že se přestěhuje do Paříže, „mekky“ tehdejšího umění, kde se chtěla věnovat studiu starých mistrů. Tady chodila na soukromé přednášky k jednomu profesorovi École-des-Beaux-Arts a také navštěvovala hodiny malby pro ženy. Aby byla v Paříži soběstačná a měla větší šanci se uchytit v uměleckém světě, přijímala zpočátku zakázky na portréty Američanů žijících v cizině.
Autoportréty: kvaš a akvarel na papíře, kolem roku 1880/kvaš na papíře, kolem roku 1878
Foto: Mary Cassatt, Public domain, via Wikimedia Commons
V Paříži také studovala u Camilla Pissarra, jehož obrazy v pastelových barvách ji nadchly. Dalším umělcem, který Mary celoživotně ovlivnil, byl Edgar Degas. Jeho obrazy jí byly od prvního momentu, kdy je uviděla u jednoho obchodníka s uměním, velice blízké. A když se s ním pak seznámila, vzniklo mezi nimi celoživotní hluboké přátelství. To už měla za sebou studijní cesty do Itálie, Španělska, Nizozemí a Belgie. V roce 1869 byl jeden z jejích obrazů vybrán porotou do pařížského Salonu, kam Cassattová poté posílala svá díla po dalších deset let. Ne vždy však byla její díla porotou Salonu přijata a vystavena. Po jednom odmítnutí jí Edgar Degas nabídl, aby se přidala k impresionistům a vystavovala s nimi. Mary si toho vysoce považovala, impresionisty obdivovala, i když je odborná veřejnost odmítala.
Děvčátko v modrém křesle, 1878, olej na plátně. Jasný vliv E. Degase
Foto: Mary Cassatt, Public domain, via Wikimedia Commons
Mary Cassattová měla mezi pařížskými impresionisty množství přátel, kterým finančně nezištně pomáhala. Kromě toho se snažila propagovat jejich díla v Americe. V tomto jí byl velikým pomocníkem její bratr Alexander. Ten díla impresionistů v Americe nejen vystavoval, ale i prodával a doporučoval bohatým sběratelům umění. Impresionismus byl v té době v Americe velice populární, k čemuž napomohla i tvorba Mary Cassattové, jejíž díla se dostala do tamních muzeí a galerií.
V roce 1890 uspořádala École des Beaux-Arts v Paříži rozsáhlou výstavu japonských grafik, kde vystavovala i Mary Cassattová. Vytvořila sérii deseti barevných akvatint, ovlivněných japonským uměním
Foto: Mary Cassatt, Public domain, via Wikimedia Commons
I přes počáteční vliv impresionistů si Mary brzy vytvořila svůj osobitý styl. Kladla důraz na detail a jasné kontury. Koncem osmdesátých let 19. století se začala zabývat tematikou žen a dětí, které vynikají jemností a jímavou lyrikou a nejvíce ji proslavily.
Tyto obrazy zajistily Mary ve Francii velké uznání. Podstatně méně znali její tvorbu v Americe, i když i tam měla několik výstav, které byly kritiky velmi příznivě přijaty. V roce 1893 dostala Mary lukrativní zakázku na Světové kolumbijské výstavě v Chicagu. Obří dílo nazvané Moderní žena, které speciálně pro výstavu vytvořila, se však bohužel nedochovalo.
Ukázka děl M. Cassatové
Foto: Mary Cassatt, Public domain, via Wikimedia Commons
Mary Cassattová se nikdy nevdala. Obávala se, že by ji děti mohly odvádět od práce. Byla to velká škoda, protože děti svých přátel, stejně jako své neteře a synovce nesmírně milovala. V roce 1877 se za ní do Paříže přestěhovali její rodiče a sestra. Pro Mary to nebylo jednoduché období. Na jednu stranu byla ráda, že je má u sebe, ale na druhou stranu jim musela v následujících letech věnovat péči a čas, takže její tvorba musela jít stranou. Všichni už totiž byli vážně nemocní.
M. Cassatová v roce 1914
Foto: See page for author, Public domain, via Wikimedia Commons
V roce 1904 jí byl ve Franci udělen prestižní řád Čestné legie za její přínos pro umění. Později byla oceněna i v Americe, ona však tato vyznamenání odmítala. To už také ji začaly pronásledovat nemoci. Roku 1911 jí byla diagnostikována cukrovka, revma a šedý zákal, který se nepodařilo operací odstranit. Nakonec téměř oslepla a v roce 1914 byla nucena přestat malovat. To ji velice deprimovalo, nicméně se ještě zapojila do aktivit, které s uměním přímo nesouvisely. Zajímala se o boj za volební právo žen a na jeho podporu přispěla sufražetkám svými patnácti díly.
Zemřela 14. června 1926 v Château de Beaufresne poblíž Paříže ve věku osmdesáti dvou let. Byla pohřbena v rodinné hrobce v Mesnil-Théribus.
Zdroj info: Roe Sue: Impressionisté: soukromé životy, Praha 2012
Nový komentář
Komentáře
Obrazy mají sví kouzlo
Děkuji
Pěkné dnešní čtení, děkuji.
Děkuju
.

DĚKUJI


Děkujeme.