Třináctiletá dcera Lenka byla vždy průměrnou žákyní. Ze školy nosila nanejvýš trojky. Jenže letos měla namále, aby nepropadla z matematiky. Na konci školního roku přece jen zabrala, takže vyvázla na vysvědčení s dostatečnou. Všichni si oddychli, až na hlavu rodiny.

64d363612e653obrazek.jpg
Foto: Shutterstock

„Manžel byl vzteky bez sebe. Strašně se zlobil, jak jen může být jeho dcera v matice tak špatná, když on vystudoval matematicko-fyzikální fakultu. Nabyl dojmu, že se nejspíš jen fláká, je líná učit se. A tak se rozhodl vzít si ji do parády,“ popisuje neslavný začátek prázdnin Veronika. Tehdy ještě netušila, jak moc vážně zklamaný otec svá slova myslí.

Hned následující den si stáhl z internetu nespočet matematických úloh a příkladů a zavedl prázdninový rozvrh. Každý večer po příchodu z práce dceru doučuje a kontroluje úkoly, které má vypracovat během dne. „Přesně jí stanovil, že se bude učit samostatně každý všední den mezi 10. a 11. hodinou. A s ním pak další hodinu večer. Takže dvě hodiny matiky denně. Dcera se z toho hroutí. Každou chvíli brečí, že nemá žádné prázdniny, a počítání už k smrti nenávidí. Dělá to s obrovskou nechutí, dokonce už začala mluvit o tom, že by nejraději utekla z domova. Hrozně se bojím, aby to neudělala doopravdy,“ trne hrůzou Veronika. Jakékoli její prosby nebo argumenty, aby nechal dceři alespoň polovinu prázdnin volnou, bez učení, vždy smete ze stolu. Prý až začne nosit lepší známky.

Co na učení se o prázdninách psychologové?

Ti se shodují, že o prázdninách by si děti měly užít klid od školních povinností. Když už se mají něco učit, pak nenápadnou a hravou formou. Například počítat útratu za nákup, úsporu peněz při nákupu v akci, přepočítávat poměr surovin v receptech a podobně.

To doporučuje i rodinná poradkyně a systemická terapeutka Iva Kyselá, která je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. „Někdy mají rodiče pocit, že by se děti o prázdninách měly učit, zvláště pak, pokud vysvědčení nedopadlo podle představ. Namísto vyhrůžek a drilu, který stejně nikam nevede, se zkuste s dětmi učit jinak. Zkuste dovednosti, které děti získaly ve škole, přenést do praxe – tedy do běžného každodenního žití. Motivujte děti, aby si psaly prázdninový deník, nechte je, aby samy nakupovaly, choďte s nimi na procházku do přírody či do ZOO a poproste je, aby vám udělaly komentovanou prohlídku a společně poznávejte zvířata, rostliny, ale i místa. Na dovolené v zahraničí se mohou naučit cizímu jazyku. Zkuste letošní „opakování“ přes prázdniny vzít za jiný konec a místo nudného biflování jim dát možnost, aby svoje dovednosti vyzkoušely v praxi. Uvidíte, že to bude mnohem víc bavit děti i vás,“ radí rodičům.

Zdroj informací: respondentka Veronika, Iva Kyselá - Akademie rodičovství, e-učitelka

Čtěte také: