Jaké jsou příčiny digitální únavy očí?

Kolik hodin denně strávíte u počítače nebo koukáním do svého chytrého telefonu? Pálí vás pak oči, bolí vás hlava nebo máte občas rozmazané vidění? Přesně to jsou nejčastější příznaky syndromu počítačového vidění a není radno je brát na lehkou váhu. Pokud obtíže přetrvávají, pak určitě není na škodu navštívit očního specialistu. Je však řada věcí, které můžete promítnout do svého každodenního života.

V případě, že špatně vidíte na blízko nebo dálku, určitě je důležité nešetřit na brýlích s dostatečnou např. antireflexní úpravou skel, u kontaktních čoček pečlivě zvážit jejich výběr. Právě u kontaktních čoček jdou technologie hodně dopředu a některé přímo počítají s vyšším zatížením očí díky digitálním zařízením. „Při neustálém používání tabletů, smartphonů a notebooků mohou být oči unavené a podrážděné. Soustředěním se na obrazovku digitálního zařízení se snižuje frekvence mrkání a čočka osychá. Například kontaktní čočky Bausch + Lomb ULTRA nabízí 16 hodin pohodlného nošení s 95% zvlhčením díky technologii MoistureSeal, která zajistí dokonalé spojení vysoké propustnosti kyslíku a dlouhotrvající hydratace čoček,“ vysvětluje specialistka ze společnosti Alensa Kateřina Ziklová. Nezanedbatelnou výhodou čoček je zároveň to, že jsou blíž samotnému oku.

Jak únavu očí omezit?

Správné světlo je klíč. Vysoký kontrast zejména u monitorů více namáhá oči, které jsou pak unavené. Dbejte proto na dobré a rovnoměrné osvětlení místnosti, které je příjemné pro vaše oči a tolik je nenamáhá. Obecně pro oči je přirozenější žluté než bílé světlo například ze zářivek.

Pokud většinu dne trávíte u monitoru, umístěte si ho tak aby vaše hlava byla v přirozené pohodlné pozici po dobu, kterou u počítače potřebujte trávit. Zvolte také správnou vzdálenost obrazovky od svých očí, která by měla být zhruba na délku vaší paže.

Dělejte si pravidelné přestávky. „Ideální je si po třiceti minutách u počítače dát pětiminutovou přestávku a zakoukat se do dálky, nikoli do mobilu nebo jiné obrazovky,“ vysvětluje optometristka se společnosti Alensa Kristýna Štěbetáková. Určitě pomůže alespoň 20 minut po práci strávit v zeleni, například tím že cestou z práce nebo pro děti se projdete přes park. Zelená barva naše oči uklidňuje.

Důležité pro vaše oči je i správné sezení například u počítače. Kvalitní a pohodlná židle s oporu pro krk a záda vám pomůže zabránit přetížení krku a ramen. Právě nesprávné a dlouhodobé zatížení pohybového ústrojí je přímo spojené se syndromem počítačového vidění.
I když dodržíte všechny výše uvedené postupy, pamatuje i na pravidelnou kontrolu u očního specialisty. Každodenní život vám jistě usnadní zmíněné kontaktní čočky Bausch + Lomb ULTRA, které jsou přímo vyvinuté jako prevence při digitální únavě očí. Proto jsou volbou číslo jedna k počítači, mobilu, ale i při řízení auta, kde jsou naše oči také vystaveny velkému vypětí.

Více informací naleznete zde.

Reklama