Mák je považován za superpotravinu a rozhodně nejde o žádný módní výstřelek. Lidé ho odpradávna využívali nejen ke zpestření jídelníčku nebo tišení bolesti, ale také pro jeho blahodárné účinky na zdraví.

  • Je skvělým zdrojem vápníku. Ze všech potravin ho obsahuje suverénně nejvíce. Ve 100 gramech máku se ho ukrývá až 1 400 miligramů! To je až dvanáctkrát více než v kravském mléce. Díky tomu je prospěšný pro kosti i zuby.
  • Obsahuje i další minerály, hlavně hořčík (340 mg/100 g) železo, draslík, fosfor a měď.
  • Máku nechybí ani vitaminy. Hlavně vitamin E a vitaminy skupiny B. Je tedy skvělým antioxidantem.
  • Je nabitý proteiny. Ve 100 gramech máku dostanete do těla 20 gramů bílkovin! Hovězí maso jich má jen o šest gramů více.
  • Dodává tělu vlákninu. Ze 100 gramů máku jí naše zažívání dostane 15 gramů. To je mnohonásobně více než například z jablka.
  • Z poloviny je tvořen zdravými, našemu tělu prospěšnými tuky.
  • Podporuje vstřebatelnost vitaminů rozpustných v tucích, protože je bohatý na omega 3 a omega 6 kyseliny. Velké množství mastných kyselin nám pomáhá zbavovat se škodlivého cholesterolu a chránit srdce.
Česká republika je jeho největším legálním pěstitelem. Tak třeba v roce 2008 u nás vyrostlo 62 procent celosvětové produkce. Přestože jde naprostá většina máku na vývoz, patříme k jeho největším konzumentům. Každý z nás spotřebuje v průměru 400 gramů ročně. Ale vzhledem k jeho účinkům na naše zdraví by nebylo na škodu zařadit ho do jídelníčku ještě častěji.

Pozor na původ a kvalitu

Mák bohužel obsahuje také alkaloidy jako je morfin nebo kodein. Ve větší míře ho obsahují zrnka máku z rostlin určených pro farmaceutický průmysl. Ten je navíc méně kvalitní, a tak se nehodí jakožto potravina. U nás se sice nepěstuje, jenže je levnější, takže se k nám dováží. A leckdy končí i na pultech našich obchodů. Někteří nepoctivci ho dokonce přimíchávají k našemu kvalitnímu máku. Proč? Protože onen technický mák je o polovinu levnější.

  • Těhotné ženy, kojenci, lidé starší 75 let a osoby, které trpí zdravotními poruchami se zhoršenou respirační funkcí, jsou citlivější na nepříznivé účinky morfinu.
  • Účinky podobné morfinu byly pozorovány u lidí po konzumaci jedné porce pokrmu obsahujícího semena máku kontaminovaná opiovým alkaloidem.

Jak nenaletět a takto pančovaný mák nekoupit?

Nesnažte se ušetřit. Příliš levný mák je podezřelý. Nejlépe uděláte, když koupíte mák přímo u farmáře. Nebo alespoň v balíčku, kde je konkrétní farmář uveden. Pančovaný mák je nahořklý a rychleji žlukne. Je také více našedlý, což výrobci skrývají jeho pomletím. Obsah nežádoucích alkaloidů je možné snížit propíráním a zahříváním máku.