Někdy se rodiče na konec školního roku těší snad víc než děti. Konečně odpadne nucení do psaní domácích úkolů a učení se na písemky. Je čas si užít volné letní dny plné zábavy u vody, výletů a společně strávených dovolených. Odpočinek od školních povinností si děti opravdu zaslouží a potřebují jej, aby načerpaly síly. O prázdninách by tak měly trávit čas především pobíháním venku s kamarády, sportováním, plaváním a lenošením.
Foto: Shutterstock
Učení jako trest
Jenže někteří rodiče, zvláště těch dětí, jejichž vysvědčení úplně nenaplnilo rodičovská očekávání, mají pocit, že by se jejich ratolesti o prázdninách zkrátka učit měly. Z úst vypouštějí věty typu: „Na konci roku jsi měl špatné známky, tak teď se budeš učit!“ Děti nutí do počítání slovních úloh, diktátů a psaní písanek. Dětský psycholog Václava Mertina s tímto přístupem nesouhlasí: „Děti mají prázdniny právě proto, ať mají od úkolů a školy volno. Rozhodně bych si je tím nenechal zkazit.“
Potrestat dítě za špatné vysvědčení zkaženými prázdninami může vést k tomu, že se jeho odpor ke školním povinnostem ještě zvýší a k lepším výsledkům stejně nepovede. Minimálně prvních šest týdnů prázdnin by si děti měly užít bez jakéhokoliv náznaku učení. Posledních čtrnáct dní v srpnu by si pak mohly učivo začít opakovat děti, které ukončily předchozí ročník s horšími známkami a ty, které se pomaleji adaptují na změnu přicházející s novým školním rokem.
Když je čeká reparát
To ale rozhodně neznamená, že by se školáci měli několik hodin denně věnovat učení. Doporučení zní maximálně 15 minut denně nebo hodina týdně. Během tohoto času je potřeba přiměřenou formou zopakovat hlavní, případně nejobtížnější látku minulého školního roku. Trochu jiná situace nastává v případě, že má dítě na závěrečném vysvědčení pětku, a čeká ho tak na konci prázdnin reparát. V takovém případě je potřeba si učení dobře rozplánovat a věnovat mu více času než u ostatních dětí. Opakování ročníku za bezstarostné prázdniny určitě nestojí, nicméně i takové dítě si zaslouží prostor pro odpočinek a nějaké letní aktivity.
Všechny děti bez výjimky je pak potřeba poslední prázdninový týden adaptovat zase zpátky na podmínky školní docházky, což znamená postupně je dávat večer spát dříve, a naopak ráno budit časněji. Chybou by ovšem bylo o návratu do školy neustále mluvit a připomínat dětem blížící se školní povinnosti. Do posledního dne prázdnin o znovu usednutí do školních lavic nemluvte, nechte děti užívat si volna.
Čtení není mučení
Pokud patříte k rodičům, pro které je nemyslitelné, že by děti nechaly celé léto bez opakování učiva, dělejte to alespoň nenápadně a hlavně zábavně. S jedinou výjimkou, a tou je podle psychologa Mertina čtení knih „Děti dnes čtou špatně. Měly by číst každý den. Alespoň čtvrt hodiny denně, bez ohledu na to, jestli jsou prázdniny, nebo ne. Než to dokonale ovládnou, aby se pak mohly pomocí četby vzdělávat.“
To ale neznamená, že musí dítě, které nerado čte, za prázdniny zvládnou přečíst deset knih. Nechte děti číst knížky, nebo časopisy, které je baví, jejich tempem. Můžete knihu číst i společně a střídat se u jednotlivých odstavců, u komiksu si zase můžete rozdělit čtení podle toho, která postava, co říká. Menší děti mohou louskat i nápisy v obchodech a nabídku zmrzlin.
Podle dětské psychiatričky Šárky Bínové je druhou výjimkou, jejímuž opakování by se děti o prázdninách měly alespoň trochu věnovat, angličtina či jiný cizí jazyk. „Protože děti nejsou zatíženy jinými předměty, mohou se více soustředit na to, zapamatovat si nové slovíčko a využít ho pak během prázdnin třeba na dovolené s rodiči,“ vysvětluje Bínová. Ideálně v zahraničí, kde je pošlete třeba koupit si zmrzlinu nebo objednat vám kávu.
Nenápadné, ale o to zábavnější učení
Ostatní vědomosti ale opravdu trénujte spíše tak, aby si děti vůbec neuvědomovaly, že se vzdělávají. Místo písanky můžete mladší školáky poprosit, ať napíší dopis babičce, nebo třeba nákupní seznam. Větší děti si zase mohou vést prázdninový či cestovatelský deník, kam si poznačí ty nejlepší prázdninové zážitky. Při psaní zářijové slohové práce na téma: Co jsem dělal/a o prázdninách se navíc budou tyto informace velmi hodit.
Matematiku mohou děti procvičovat při společných nákupech. Zatímco mladším postačí prosté sčítání cen položek v nákupním vozíku, případně jejich násobení, starší mohou vypočítat, jaká je původní cena másla, když po slevě stojí 250 gramů 53 korun. Další společnou činností, při které si školáci procvičí zejména převody jednotek, je vaření. Počítá se i výpočet trasy výletu a práce s mapou. Vlastivědu a dějepis si děti procvičí při návštěvách hradů nebo míst, kde došlo k dějinným událostem, přírodovědu zase zoo. Důležité je ale netlačit na pilu a být prostě jen tak spolu.
Zdroje: ct24.ceskatelevize.cz, tn.nova.cz, maminka.cz
Nový komentář
Komentáře
Podle mého názoru užívat a poslední týden se začít připravovat do školy. Je ale pravda, že jsem to taky trochu podcenila, protože mi jde dcera do první třídy a já jsem jí ještě nakoupila tašku a další věci. Hlavně tu aktovku bych chtěla vyřešit. Prosím kdo máte zkušenost, jak vybrat kvalitní školní aktovku pro dítě?
Našla bych ideálně nějaký kompromis. My třeba máme dítě ve školce, ale našla jsem si článek jak naučit dítě číst a tak si doma aspoň čteme a učíme se první písmenka. Až přijde v září do školy, tak bude mít náskok. Na druhou stranu ale naše nejstarší je v tomhle taková, že jí vlastně vůbec nevadí, když s ní mám nějaké aktivity. Ono taky hodně záleží na tom, jak se to dětem prodá. ;-)
Co si pamatuju, tak o letních prázdninách jsem se neučila nikdy. A nějaké to adaptování poslední týden prázdnin také neprobíhalo. Co si pamatuju, tak jsme maximálně šli před koncem prázdnin kupovat nové obaly na sešity, ale to bylo asi tak vše.
O prázdninách se má užívat a né se učit, pokud teda samozřejmě nehrozí ten zmíněný reparát. Ale zase, to se nedalo učit se s dítětem během roku aby byl o prázdninách klid?
jako rodič, který se o své děti zajímá, snad vím, pokud v něčem pokulhává a mohu sjednat nápravu již v začáku a né ho nechat plavat dalším a dalším na sebe navazujícím učivem, které logicky nemůže zvládat když nepochopilo počátek.