Pokud byste na otázku ‚jak se cítíš?‘ měli po pravdě odpovědět, co byste řekli? Pokud by vaše odpověď zněla ‚dobře‘, pak gratulujeme, protože máte nejspíš vyrovnanou hladinu hormonů. V opačném případě jdou pocity ruku v ruce s hormonálním propadem, a kromě jiného úzce souvisejí také s hladinou serotoninu.

619cbe9ca1bb6obrazek.pngFoto: Shutterstock

Málo i moc škodí

Serotonin je klíčový hormon, který stabilizuje náladu a pocity štěstí. Umožňuje buňkám nervového systému vzájemnou komunikaci a ovlivňuje celé tělo. Jeho nedostatek vás může přivést až do psychiatrické ordinace třeba jako pacienta s klinickou depresí. Pokud má ale mozek naopak serotoninu příliš, také vám to neprospěje, protože nervové buňky budou aktivní zbytečně moc. Žádný extrém zkrátka není dobrý a platí to i pro tzv. hormon dobré nálady.

Neúměrně zvýšená hladina serotoninu v mozku způsobuje nebezpečný serotoninový syndrom. Ten se může objevit jako nežádoucí reakce na některé léky. Projevuje třesem, vyšším krevním tlakem, zrychlením srdeční činnosti, nevolností, zmateností a v extrému až bezvědomím.

619cbeb7b5733obrazek.pngFoto: Shutterstock

Za vším hledej serotonin

Serotonin má v mozku kromě regulace nálady vliv také na paměť. Mimo to ovlivňuje řadu dalších fyziologických procesů v těle a – pro mnohé možná překvapivě – nejvíc se ho nachází ve střevech, nikoli v hlavě. Právě střeva produkují téměř veškeré jeho množství a sama jej potřebují pro podporu zdravého trávení. Hormon snižuje chuť k jídlu, resp. brzdí vás navozením pocitu sytosti, abyste věděli, kdy máte (mít) dost. Serotonin je důležitý také v souvislosti s kvalitním spánkem (tělo potřebuje serotonin k výrobě melatoninu, spánkového hormonu), sexuální funkcí (má vliv na libido), zdravím kostí (ovlivňuje jejich hustotu) a srážlivostí krve (ovlivňuje hojení).

Organismus nemusí být vždy schopen produkovat dostatek serotoninu. Důvodem může být nemožnost využívat jej efektivně v důsledku nízkého počtu serotoninových receptorů v mozku, anebo nedostatečná výživa. Například nízké hladiny vitaminů B6 a D bývají se sníženými hladinami serotoninu úzce spojovány. V této souvislosti nutno dodat, že esenciální aminokyselinu tryptofan podílející se na produkci serotoninu, lze získat pouze prostřednictvím stravy.

Přirozenou cestou k optimalizaci hladiny serotoninu

619cbedded11fblobid0.jpg
Foto: Shutterstock

Hladinu hormonu lze optimalizovat řadou způsobů, mezi které patří:

  • Slunění (světelná terapie)
  • Pravidelné cvičení (zdravý pohyb na čerstvém vzduchu)
  • Meditace (mírní stres a podporuje pozitivní pohled na život)
  • Dostatek spánku (uvádí se alespoň 7 hodin)
  • Nutričně vyvážená strava
Ve výživě se zaměřte na potraviny obsahující aminokyselinu tryptofan, ze které je serotonin syntetizován. Skvělou službu v této souvislosti udělají vejce, sýry, ananas, tofu, losos, krůtí maso, ořechy a semena.

Čtěte také:

Zdroje: healthline.comverywellmind.comhormone.org

Reklama