Opavská společnost, která vznikla v roce 1992 doslova v garáži jejich rodinného domu, nyní patří k předním výrobcům a prodejcům stínicí techniky. Dnes zaměstnávají 630 lidí, jsou držiteli 7 patentů a 33 užitných vzorů a exportují své výrobky, komponenty a technologie pro výrobu do více než 43 zemí světa...

637dec9e9fecbobrazek.png

ISOTRA letos slaví neuvěřitelných 30 let na trhu. Začínali jste jako firma, která montovala těsnění do oken a postupně jste obor činnosti rozšiřovali – v současnosti vyrábíte vnitřní stínění i venkovní žaluzie a další exteriérové produkty, jako jsou screenové rolety či markýzy, do vašeho portfolia patří také například pergoly. Můžete nastínit, jak se za tři dekády, kdy se v oboru pohybujete, proměnili vaši zákazníci?

Za posledních 30 let došlo k významným změnám. Když jsme začínali, neměli zákazníci téměř žádné informace. Neexistoval internet, mobilní telefony, novinky se zjišťovaly pouze na veletrzích a maximálně z reklamních letáků. V průběhu 30 let se stal zákazník daleko více náročným a informovaným o produktech a službách, které jsou nabízeny na trhu. Došlo také k zásadním změnám v preferencích od interiérové stínicí techniky k exteriérové stínicí technice. V současné době roste potřeba být co nejvíce venku v přírodě, na terase – a proto jsme zahájili výrobu bioklimatických pergol ARTOSI.

Vaše společnost ISOTRA vznikla před třiceti lety jako rodinné podnikání – firmu založil váš bratr Erich Stavař společně s vaším manželem Bohumírem Blachutem. Jaké jsou podle vás výhody a úskalí rodinné firmy?
Mnohdy je těžké to rozdělit. Je to pořád jako jedna spojená nádoba. Firma je stále s vámi jako stín. Uděláte krok dopředu – a ona je s vámi. Uděláte krok dozadu – a ona je zase s vámi. Nikam neutečete…. (smích) Ten pocit zodpovědnosti, který vás po celou dobu provází, se dá jen těžko vyjádřit slovy. Spíše jej člověk cítí uvnitř sebe. Připadáte si jako součást něčeho velkého. Jako něco, co jste vytvořili jen vy v tomto životě a s danými možnostmi. Výhodou je, že nejsme sami. Máme rodinu, o kterou se můžeme opřít, vzájemně si poradit a pomoci. Umíme se také pohladit, ujednotit si směr, domluvit se na dalších krocích. Podělit se o know-how. A táhnout společně „káru dál“. Rodinné zázemí je v soukromém podnikání jedna z nejdůležitějších věcí. O tom jsem přesvědčena.

Jak vlastně vzpomínáte na úplný začátek podnikání, kdy jste na počátku 90. let startovali v podstatě od nuly?
Dodnes máme schovanou kupónovou knížku z ČS, kterou manžel „prodal“ za 12 000 korun. Takto finančně vybaven se pustil do podnikání. (smích) Začínalo se u nás doma ve vyklizené garáži, až po roce výroba přesídlila do prostor bývalého JZD v Bolaticích. Večer, když jsme všichni padli únavou, jsme si říkali: Tak tohle je to podnikání? No to potěš. Měli jsme stará ojetá auta, děti dostaly kola po předcích. Naše rodiny žily velice skromně a na dovolenou nebylo. Nebyli doma manželé ani peníze. Dávali jsme si plat 4000 korun a jinak jsme všechny vydělané finanční prostředky investovali zpět do firmy.

Příčku po příčce jste však stoupali na žebříku úspěchu a dnes se můžete pochlubit řadou skvělých výsledků, včetně více než 7 milionů prodaných kusů výrobků stínicí techniky. Zažili jste kromě těžkých začátků i později krušné okamžiky?
Zažili jsme i krušné chvíle, kdy vlivem výkyvu trhu v letech 1997–1998 došlo k téměř okamžitému poklesu objednávek o více než 30 %. Rovněž se nás dotkla finanční krize v letech 2008–2012. Tyto zkušenosti se ale pro nás staly významným zdrojem poučení, kdy jsme začali velice citlivě sledovat makroekonomické prostředí a predikovat možný další vývoj trhu. Zároveň jsme začali vytvářet rezervy pro případné situace podobného charakteru.

637deca9e4969obrazek.png

To vám možná pomohlo překonat i covidovou krizi, která se dotkla mnoha firem. Jak se podepsala na vašem podnikání, ať už v pozitivním či negativním slova smyslu?
Skutečnost, že lidé trávili velkou část roku doma, je vedlo k investicím do vybavení domů a bytů. Pro nás to znamenalo nárůst objednávek od našich zákazníků. Krizová situace nám nekompromisně ukázala rezervy v organizaci procesů ve firmě a zároveň nastínila možnosti a perspektivy dalšího rozvoje.

Společnost se neustále rozrůstá. Výrobní areál v Opavě nedávno doplnily také výrobní prostory v Bruntále, které se rozléhají na ploše o velikosti 7 000 m2. Prozradíte, kam se budou ubírat další kroky společnosti?
V současné době se zaměřujeme na automatizaci ve výrobě, robotiku a další projekty, o kterých bychom však zatím neradi hovořili.

Jaké jsou vaše vyhlídky do dalších let, pokud jde o produkty?
Z důvodu rozvoje trhu bioklimatických pergol připravujeme další modifikaci pergoly ARTOSI – boční zasklení pergoly a technologické inovace. Vzhledem k rostoucí poptávce připravujeme výrobu krytého garážového stání, kdy využijeme stávající provedení pergoly s úpravou střešní konstrukce.

A prozradíte i dlouhodobé cíle společnosti?
Dlouhodobým cílem je zvýšení tržního podílu na klíčových exportních trzích a rozvoj partnerské sítě v České republice.

637dece9a020dblobid0.png

Z budoucnosti ale pojďme zpět do současnosti. Stínicí technika je často zmiňována v souvislosti s energetickou úsporou, která je dnes kvůli rostoucím cenám energií velice diskutovaným tématem. Jak můžeme díky kvalitnímu stínění ušetřit?  
Stínicí technika, a zejména exteriérová stínicí technika, velice úzce souvisí s energetickými úsporami budov a domů, a to jak v letním, tak zimním období. V letním období významně chrání interiéry budov před přehříváním a nutností používat nákladné klimatizační jednotky. V zimním období zabraňuje zbytečnému úniku tepla a vyzařování z interiéru do venkovního prostředí.

Ruku v ruce s energetickými úsporami jde i ekologie. Jak je pro vás důležitá problematika životního prostředí?
Problematika životního prostředí je pro nás velice významná, jsme držiteli certifikátu ISO 14001:01, v rámci kterého jsou specifikovány požadavky na systém environmentálního managementu.

Jste také známí svým kladným vztahem ke sportu i k charitě. Jaké organizace či projekty podporujete?
Manžel je velkým fanouškem Jaromíra Jágra. Váží si lidí, kteří ve svém životě něco dokázali, jednají srdcem a nemají na mysli jen svůj vlastní prospěch, ale chtějí podporovat ostatní. Proto jsme se stali jedním z hlavních partnerů extraligového hokejového klubu Rytíři Kladno. V rámci AHL máme také svůj hokejový tým HC ISOTRA a v rámci amatérské kuželkářské ligy máme ISOTRA tým. Pořádáme rovněž mezinárodní amatérský tenisový turnaj, podporujeme Slezský fotbalový klub Opava a Basketbalový klub Opava. Pokud jde o charitativní akce, podporujeme zejména těžce nemocné lidi a handicapované děti. Zdravotně postiženým pomáháme i co se týče stínicí techniky.

Jak již bylo zmíněno, ISOTRA letos slaví významné kulaté jubileum. Jak jej oslavíte?
V průběhu roku jsme naplánovali celou řadu marketingových i PR aktivit a společenských akcí. Mezi nejvýznamnější patří setkání s našimi zaměstnanci a setkání s našimi obchodními partnery. V rámci těchto setkání bychom chtěli důstojně a také „bouřlivě“ oslavit 30 let společnosti ISOTRA.

637decc79bf9aobrazek.png

Co byste firmě popřála do dalších let?
Protože firma je jako živý organismus, tak hodně zdraví, štěstí při rozhodování, pevnou ruku při realizaci, hodně trpělivosti v obchodování, moře nápadů ve vývoji, neutuchající elán ve výrobě a kvetoucí spolupráci napříč všemi odděleními – včetně našich zákazníků. To vše protkáno optimismem, vzájemným respektem a přátelskou atmosférou. Nechť se z našich zákazníků stále více stávají naši přátelé.

Máte nějaké motto pro podnikání?
Vědět, kam chci jít, čeho chci dosáhnout a udělat všechno pro to tak, jak nejlépe dovedeme.

A vaše motto pro život?
Otočit se za sebou a moci si říci: „Jo, bylo to rychlé a divoké, překvapující a často náročné, ale i radostné a láskyplné. Jo, zvládla jsem to a stálo to za to! Děkuji za čas, který mi byl dán.“

Reklama