V tehdejším Československu, které už se pomalu připravovalo na Sametovou revoluci, se jako první objevila Spartakiádní hra. A stala se okamžitě hitem, když se hned 10 milionů kusů rozprodalo za pouhé čtyři měsíce.


Stírací losy si rychle získaly srdce zákazníků, a tak se jim nebývale dařilo v průběhu celých v 90. let. Legendární byla Tutovka, které se za pouhých 5 let prodalo neuvěřitelných 230 milionů. Populární bylo ale také Křížovky nebo Horoskopy. Poslední zmíněný los je tu s námi s drobnými úpravami dodnes.

S novým stoletím se pomalu rodili oblíbenci, které si můžeme setřít dodnes. Nejprve to byly losy z rodiny Rentiér, postupně pak přibyla například Černá perla nebo Zlatá rybka.

Samostatnou kapitolou jsou vánoční losy. Vánoční kometa ukrývala vůbec nejvyšší výhru historie, rovných 100 milionů korun. Ani dnešní zákazníci ale nepřijdou zkrátka, vybírat si můžou hned z několika stíracích losů. Vánoční zlatá rybka a Zlatá šupina jsou skvělými dárky a oblibě se těší také Vánoční přání. Velice oblíbeným hlavně kolem Mikuláše je Adventní kalendář, který bude letos vůbec prvním losem, co nádherně voní po perníčcích. Kromě vůně se současné losy pyšní krásným vzhledem a výhrami v řádech milionů.

Historie stíracích losů

Spartakiádní hra
Rok: 1989

První stírací los se u nás objevil v roce 1989. Do komunistického Československa doputovala Spartakiádní hra z Kanady, kde se tiskla, v říjnu tohoto roku. Do prodeje se ale dostala až v euforii po Sametové revoluci 1. prosince 1989.

První emise měla celkem 10 milionů kusů, všechny ale byly prodané už za 4 měsíce. Výherci si rozdělili 851 280 výher za celkem 30 milionů korun, v hracím poli ale byl také automobil Škoda Favorit.

Sport pro všechny
Rok: 1990

Protože je Sazka se sportem úzce propojena už od počátků své činnosti, pohyb ovládl i historicky druhý stírací los u nás. Tiket se jmenoval Sport pro všechny a v emisi 15 milionů kusů se ukrývalo 1 287 405 cen v hodnotě 48 milionů korun.

Olympijská hra
Rok: 1990

Téhož roku byla vydána také Olympijská hra s cenami za rovných 70 milionů, úspěšné ale byly také stírací loterie 90 let fotbalu nebo HitTenis. Losů se sportovní tematikou se tehdy prodalo 80 milionů kusů a výhercům Sazka vyplatila hned 146 milionů.

Tutovka
Rok: 1991

Nejúspěšnějším stíracím losem všech dob se stala Tutovka. Na televizních obrazovkách ji proslavila hlavně herečka Valérie Kaplanová, které od té doby neřekl nikdo jinak než Bába Tutovka. Dodnes jde o nejsledovanější televizní soutěž u nás, ve které hráči plnili celou řadu kuriózních disciplín. Právě proto se bavili jak soutěžící ve studiu, tak samozřejmě také televizní diváci.

Tutovka kombinovala stírání losů, loterii, spotřebitelskou soutěž a televizní show a vyhrávaly se v ní dosud nevídané finanční částky. Hrálo se tu o rovný 1 milion korun, což byla suma, za kterou si tehdy bylo možné pořídit třeba dům. Získat jste ale také mohli automobily, televize, fotoaparáty nebo atraktivní zájezdy.

Nejpopulárnější okamžitá hra všech dob se konala v letech 1991 - 1996. Za tu dobu se prodalo neuvěřitelných 230 milionů losů a sázející si rozdělili výhry za víc než 1 miliardu.

Vánoční kometa
Rok: 1995

Také svým blízkým nadělujete a pod stromečkem nacházíte stírací losy? Oblíbená česká tradice se začala psát už v roce 1995 se stíracím losem Vánoční kometa. Stejně jako Tutovka, i tento los spojoval okamžité výhry pod fólií se slosováním o ještě lepší ceny v televizním pořadu.

Šlo o vůbec první los za 500 Kč, výhry ale byly do té doby nevídané. Hlavní cena obnášela částku 100 milionů korun, získat jste ale mohli i domy nebo 100krát po 1 milionu korun.

Vánoční loterie
Rok: 1997

Na popularitu Vánoční komety navázala Sazka i v dalších letech. V roce 1997 jsme byli svědky emise Vánoční loterie s hlavní výhrou 10 milionů korun. Graficky povedený návrh se zasněženým Staroměstským náměstím pak získal na Kongresu loterijních společností v Argentině prestižní mezinárodní cenu za nejlepší design.

Křížovky
Rok: 1997

Zcela novou zábavu si čeští sázející užili také s Křížovkami, které nabídly víc než půl milionu výher. V levém poli byla na způsob křížovky slova, v pravém výherní písmena. Pokud hráč složil aspoň tři slova, bral výhru. Tou hlavní byl 1 milion korun.

Setřená slza
Rok: 2000

Jedním z mnoha dobročinných projektů Sazky byl los Setřená slza. Měl tvar srdce a peníze od hráčů podporovaly charitativní akce Výbor dobré vůle Nadace Olgy Havlové a Nadace Terezy Maxové. V hracích polích 3 milionů losů byly výhry za 35,325 milionu korun.

Horoskopy
Rok: 1999

Nahlédnout do budoucnosti a vyhrát spoustu peněz umožnila edice losů Horoskopy. Nejen, že jste si mohli vybrat tiket přesně podle svého znamení, Horoskop se ale stal natolik oblíbený, že je k dispozici i dnes. Těchto losů se celkem prodalo víc než 50 milionů.

Super Rentiér
Rok: 2014

Nové tisíciletí znamenalo i u Sazky celou řadou novinek. Jedním z nejpopulárnějších se stal stírací los Super rentiér. Zákazníci na něm nejvíc oceňují jeho hlavní myšlenku: pokud to vyjde, čeká na vás 5 let života. Super rentiér nabízí měsíční rentu ve výši 100 tisíc korun na dobu 5 let, dohromady tedy 6 milionů korun.

O tom, jak je Super Rentiér populární, svědčí i fakt, že je teď v obchodech k dispozici už 6. emise.

Rentiér, Mega rentiér
Rok: 2016

V současné době je kromě Super Rentiéra v nabídce i Rentiér, kde se hraje o měsíční rentu ve výši 50 tisíc korun na dobu 5 let, a Mega Rentiér, který má nejen rentu 100 tisíc korun měsíčně na 5 let, ale i 5 milionů hned na ruku.

Losy dneška

Od roku 1974, kdy se zrodily, prošly stírací losy obrovským pokrokem. Ty, které si můžete pořídit dnes, mají moderní podobu a vyrábějí se ze spousty vrstev. Také se tisknou na hliníkovou fólii nebo holografický papír, takže se třpytí, lesknou a některé jako například Adventní kalendář pro Vánoce 2019 dokonce voní.

Černá perla
Rok: 2014

Mezi losy, které naši zákazníci nejvíc milují, patří ty z rodiny Černá perla. Los za 50 korun naděluje 1,5 milionu korun, Velká černá perla přinese hráči se šťastnou rukou 5 milionů a Maxi černá perla dokonce 10 milionů.

Zlatá rybka
Rok: 2018

Nejen v pohádkách, i v reálném světě plní losy Zlatá rybka hned 3 přání. S těmito losy můžete v hracím poli objevit luxusní auta, nezapomenutelné zájezdy, ale také až 7 milionů korun.

Adventní kalendář
Rok: 2017

Vánoce jsou už za chvíli, a protože Sazka ví, že jsou stírací losy jedním z nejoblíbenějších dárků, ve své nabídce má těch s vánoční tématikou hned několik. Přípravy na svátky klidu a míru můžete začít s Adventním kalendářem, kde je hned 24 šancí na výhru. Své blízké obdarujte Vánočním přáním nebo Zlatou šupinou. A s Vánoční zlatou rybkou, kdy vyhrává téměř každý los, zase můžete nadělit vedle aut nebo dovolených ještě 8 milionů korun.

Stírací losy v číslech

1 miliard
Od roku 1989 vyplatila Sazka jen na výhrách ze stíracích losů víc než 11 miliard korun. Jde o sumu, která by kompletně pokryla zahraniční dluh České republiky.

1 miliarda
Od roku 1989 byla vyrobena víc než 1 miliarda stíracích losů. Přesně tolik lidí žilo na naší planetě na počátku 19. století.

250 km
Lidé si dohromady koupili přes 750 milionů kusů stíracích losů. Kdyby se všechny daly na sebe, vytvořily by věž vysokou 250 km. To je jako vzdálenost z Olomouce do Prahy.

204 emisí
Černá perla, Zlatá rybka, Rentiér nebo Tutovka. Na kolik losů si vzpomenete? Sazka už stihla do prodeje poslat 204 různých emisí.

230 milionů kusů
Vůbec nejvíc losů jednoho druhu bylo vytištěno tiketů Tutovky. Fenomenální los z 90. let se do oběhu dostal v počtu 230 milionů kusů. Kdyby se všechny tikety poskládaly do řady za sebe, vytvořily by trasu dlouhou 23 000 km. To je o něco málo kratší vzdálenost, než byste urazili v průběhu dvou cest do New Yorku a zpátky.

500 Kč
V průběhu celé československé, později české historie losů začínaly jejich ceny na 10 Kč. Vůbec nejdražší stírací loterie měly cenovku 500 Kč.

4,5 milionu
Víc než polovina všech dospělých si v loňském roce koupila aspoň jeden stírací los, jde tedy o zhruba 4,5 milionu lidí. Za celý život si los koupil skoro každý Čech, starší 18 let.

400 Kč
Ti, co stírají, si u Sazky každý rok průměrně koupí zhruba 6 losů, za které utratí okolo 400 Kč. To je zhruba cena, kterou zaplatíte za dva lístky do kina.

Trendy ve stírání losů

6 žen, 4 muži
Losy stírají častěji ženy, mezi zákazníky tvoří hned 63 %.

Okamžitá výhra
Když si lidé kupují los, největším lákadlem je pro ně rychlost, s jakou zjistí, jestli vyhráli. Od výhry je dělí jen setření hracího pole, a nemusí tak čekat například na slosování čísel.

Místo kytice Černá perla
Lidé si losy nejčastěji vybírají podle svých zájmů. Statistiky ukazují, že zástupkyním něžného pohlaví uděláte vždy radost s Černou perlou nebo losy s nádechem magie, třeba s Horoskopy.

Muže láká pravidelný příjem
Pokud budete chtít obdarovat muže, vsaďte na losy z rodiny Rentiér. Lákavá je tu pravidelná až 100tisícová renta na 5 let, ale také okamžitá finanční injekce v podobě 5 milionů korun.

Jeden za všechny
Okamžité loterie lákají také skupiny přátel nebo kolegů. Je tomu tak jednak díky jejich atraktivitě, ale také díky způsobu odkrývání výher. Je poměrně běžné potkat v restauracích nebo kavárnách skupinky kamarádů nebo zaměstnanců jedné firmy, jak spolu u stolu stírají los a těší se, až vyhrají.

Zábava nade vše
Z průzkumu, který si Sazka před nějakou dobou zadala, vyplynulo, že lidé losy vnímají spíš jako zábavu a neočekávají astronomické výhry jako třeba ve Sportce nebo Eurojackpotu. I tak není bez zajímavosti, že v hracím poli můžete najít až 15 milionů korun.

Vánoce i Den matek
Vůbec nejoblíbenějším časem, kdy si lidé kupují los, jsou Vánoce. V té době se prodeje stíracích tiketů zvedají několikanásobně. Oblíbené jsou ale také jako dárek k MDŽ, Dni matek a otců nebo na Valentýna. Los jako dárek k narozeninám nebo k svátku je pak ve většině rodin skoro samozřejmostí a v posledních letech jsme zaznamenali i oblibu stíracích losů jako doplněk ke svatebním darům.
 

Reklama