Jak je to se zájmem o kvízy v dnešní době?
V Praze a v Brně fungují kvízy dlouhodobě a lidé je tam znají. Přesto i tam jich pořád po troškách přibývá. No a ve zbytku republiky je tento formát stále na vzestupu. Největší boom je teď v Moravskoslezském kraji a ve východních Čechách.
Hodně tomu pomohl zákaz kouření v hospodách a lokálně také zákaz automatů. Navíc jiné hospodské formáty typu karaoke jsou náročnější na techniku než kvíz, k němuž vlastně v základní verzi stačí jen jedna větší televize. A hosté podniku navíc nemusejí při kvízu zpívat ani se jinak prezentovat před publikem, stačí, když týmu přispějí nějakou svou odpovědí na odpovědní lístek.

Jak se tvoří Chytré Kvízy a kdo na nich pracuje?

Základní stavební jednotkou kvízu je téma, které obsahuje 5-6 otázek. Každé téma tvoří jeden autor a další dva lidé následně ověřují správnost zadání. Z vytvořených témat se pak skládají samotné kvízy – v každém jich je deset. Naše kvízy se kompletují týden před odehráním, protože vždy obsahují jedno aktuální téma – buď otázky na události uplynulého týdne nebo vítěze naší facebookové ankety o téma na přání.

A jak dlouho takové sestavování trvá?
Sestavení každého kvízu zabere zhruba tři až čtyři hodiny.

Kdo si nejčastěji kvízy objednává?
Určitě jsou to hospůdky a restaurace, které chtějí přitáhnout více lidí ve všední dny nebo které chtějí nabídnout svým hostům něco navíc. Pokud jde o kvízy na firemní večírky, pak nejčastějšími zájemci jsou společnosti, které si přejí originální duchaplnou zábavu za dostupnou cenu.

Jaký okruh lidem dělá největší problém?
Okruhy, které by lidem dělaly problémy, do kvízů nedáváme, aspoň ne opakovaně. Kvízáky máme rádi a nechceme je „prudit“ takovými tématy. Ale jsou určité oblasti, které hráče a týmy nejvíce rozdělují ve smyslu „víme všechno“ / „nevíme nic“. A ty oblasti jsou podle našich zkušeností věci typu počítačové hry, sport nebo třeba Harry Potter.

Nejsou kvízy zaměřené jen na jedno pohlaví?
Kdysi nám hráčky psaly, že naše kvízy jsou příliš zaměřené na muže, a žádaly nás o více témat pro ženy. Tuto poptávku se snažíme naplňovat otázkami na módu, kosmetiku, péči o tělo, šperky nebo mateřství a výchovu dětí. Zjistili jsme také, že ženám také mnohem více než mužům sedí literatura (snad s výjimkou žánru fantasy). V současnosti se snažíme do každého kvízu vložit vždy alespoň jedno takové téma. A stává se, že pokud je téma součástí 4. nebo 5. kola, tak ještě výrazně zamíchá pořadím.

Nemáte pocit, že už víte zcela vše ze všech možných oborů?
Rozhodně ten pocit nemám, když vyrazím na nějaký jiný kvíz. Obvykle si nevzpomenu na správnou odpověď, ani když už jsem podobnou otázku viděl. Týdně mám před očima několik set otázek, takže je nereálné si všechno zapamatovat.

Je nějaká konkrétní otázka, která dělá lidem opakovaně problém?
Nejen hráčům, ale i nám autorům dělají problémy zeměpisné názvy, které se spoustu let nějak učily a nedávno se změnily. Čerstvými příklady jsou třeba Severní Makedonie nebo Nur-Sultan.
Další problémovou skupinou jsou dlouhodobě tradované mýty, které nechtěně potvrzují i média. Pokud se zeptáme, zda se vlivná podpora nazývá „protežování“ nebo „protěžování“, vždycky se někdo nachytá. Ale důležité je, že z kvízu může odejít s pocitem, že alespoň teď už zná správnou odpověď.
Foto: Michal Kliment

Pokud máte o Chytrý Kvíz zájem, podívejte se na webové stránky ZDE.

Reklama