Velká část designerů prezentovala objekty, které byly vytvořeny k letošnímu tématu Designbloku Ahoj FUTURE!. Na toto téma reaguje také instalace IQOS World od britského umělce Alexe Chinnecka, vytvořená ve spojení se společností Philip Morris International a její značkou IQOS. Stejně jako britský umělec se i značka IQOS zaměřuje na rozvoj moderních technologií a inovativních přístupů, jejichž vyústěním je technologie na zahřívání tabáku a s ní propojená budoucnost bez kouře a popela. „Bylo pro mě potěšením představit své dílo v Praze na Desigbloku a pokračovat tak ve spolupráci s IQOS, díky níž jsem byl schopen vytvořit škálu ambiciózních instalací,“ vyjádřil se Alex Chinneck o spolupráci navazující na dubnový Milan Design Week 2019.
Pod rukama britského umělce vznikají díla, která posouvají hranice lidské představivosti. Na pražském Designbloku 2019 Alex představil obrovský, přes 3 metry vysoký betonový monolit, jehož přední strana je „rozepnutá“ a odhaluje tak překrásné éterické světlo. Ve stejné místnosti představil i dvě sochařské skříňky, které jsou rozepnuty stejným způsobem. IQOS přinesl tuto spolupráci v návaznosti na uvedení novinky IQOS 3 DUO, jež přináší řadu benefitů pro dospělého uživatele. Jednou z nich je možnost vychutnat si dvě tabákové náplně za sebou bez potřeby nabíjet zařízení, což ještě více přibližuje dospělému uživateli rituál, na který byl zvyklý u cigaret. Tím dospělým kuřákům usnadňuje přechod od cigaret na nahřívaný tabák.

Položili jsme výtvarníkovi Alexovi Chinneckovi několik otázek:

Proč jste použil ve svém díle zip?

Proč zip?... Poprvé jsme použili zip v „laboratoři“, kde jsme vytvořili „nezazipovatelnou“  budovu, v mnoha ohledech to přímo navazuje na italskou architekturu, inspirovali jsme se milánskými budovami, kamennými mincemi po levé straně, které jdou dovnitř a ven. Milánskou architekturu jsme oživili tím, že jsme se k ní chovali jako k zubům, aby vypadala jako zip. A mnoho z našich soch je tvořeno s iluzí nestálosti, s typicky neohebnými materiály jako jsou cihly, beton, kámen a dáváme tomu látkovou (textilní)  kvalitu a představení zipu bylo nasnadě. Stalo se to postavou ve vyprávění tohoto odzipování a loupání slupek a bez zipu to bylo sochařsky uspokojivé, ale představení zipu tomu dalo smysl a pocit akce s oživením, které bylo úmyslem mé představy projektu. Vytvářeli jsme umělecká díla, která byla dostupná a tvořili je v Miláně s vědomím, že se dostanou na mezinárodní výstavy k širšímu publiku, buď osobně, nebo prostřednictvím médií. Líbí se mi nápad, že zip je jako šroub, hravý a snadno rozpoznatelný objekt, kterému každý porozumí.  Změnil jsem sochařské vyprávění a dostali jsme se změnou perspektivy zvenčí dovnitř, kde jsme odzipovali podlahu a zdi, měl jsem z toho pocit jednoduchosti z hlediska zvětšování známého objektu, hravosti a smyslu, užil jsem si přestavení zipu. V tom pokračujeme s objekty, které jsou okolo nás. Je to takový sochařský jazyk s nestálostí, smysl odzipování a světlo, které vydává, pozitivní nadnášející barevné světlo, což je to, co jsme udělali v Miláně a pak jsme vytvořili sérii soch, které na to navazují, ale dovolují nám pohybovat s objekty a dovolují nám prezentovat příběh soch z Milána na jiných místech a to je přesně, co tady děláme.


Co říkáte budoucnosti světa bez kouře?
Navázal jsem partnerství s IQOS na začátku roku 2018, sám IQOS nepoužívám, ani jsem nevěděl, co to je. Pozvali nás do Milána, abychom se seznámili a viděli to místo a ze začátku jsem byl opatrný, ale stupňuje se ve mě pocit, že umělci by měli, můžou a budou spolupracovat s velkými společnostmi. Díky tomu má umělec více příležitostí, společnosti více podporují umělce, protože se tím zviditelní. Upřímně věřím, že je to výhra pro všechny strany, kde společnost podporuje umělce a jeho dílo, které by bez této podpory neexistovalo a společnost  a její výrobky se tím  umělecky zviditelní. Vyhrává tím i veřejnost, na kterou je to mířeno a mohou si lépe užívat výstupy spolupráce umělce se společností.  Vždycky jsem byl nadšený z takové spolupráce mezi umělcem a velkými společnostmi. Takže jsem jel do Milána a dostal se k možnosti takové spolupráce na úžasné mezinárodní výstavě. Spolupráce mi nabízela mnoho tvůrčí svobody. Zadáním bylo změnit  části celku a chápání toho, co je možné.  Je to zadání, se kterým normálně pracujeme, bylo to pro nás přirozené rozšíření, byla to fantastická příležitost a byla to příležitost, se kterou přišla tvůrčí citlivost a svoboda. Jakožto umělec jsem se do ní vnořil a ta spolupráce byla brilantní, a tak jsme pokračovali ve spolupráci s Iqos  další rok, ale z pohledu porozumění značce a produktu a tou myšlenkou za tím mi to zabralo delší dobu.

Plně jsem nerozuměl cíli a myšlence ani po dokončení spolupráce v Miláně, ale už tehdy jsem věřil, že tato značka je pozitivním směrem pro uživatele a to bylo uklidňující a a postupně více vzrušující. Takže jsme byli zpočátku oboustranně opatrní v navazování společné spolupráce, protože jsme ani jeden z nás nevěděli, co taková spolupráce každému přinese, ale přerostlo to v úžasné partnerství.


Jak se vám líbí Praha?
Byl jsem tady už dvakrát a myslím, že je okouzlující, prostě krásná.

Děkujeme za odpovědi.

Tvořivost, krása a design typická pro DesignBlok se pojí i s touto novou řadou přístroje pro nahřívání tabáku. Nový IQOS 3 DUO byl navržen tak, aby skvěle splynul se životním stylem dospělých uživatelů. S novou produktovou řadou také přichází nová exkluzivní limitovaná edice barev. První z nich bude barva „copper“. Funkce, kterými nový IQOS 3 DUO disponuje, možnost užití dvou tabákových náplní po sobě a rychlejší dobíjení než u starších modelů, pomáhá dospělým kuřákům usnadnit přechod k méně rizikové, lepší alternativě.

Novinku jsme si mohli prohlédnout a vyzkoušet běhěm sobotního koktejlu Design Bloku s Alexem Chinnekem, který moderovala známá dvojice kolegů a kamarádů Libor Bouček s Jakubem Prachařem.



Reklama