6242f659d817acl.jpgFoto: Shutterstock

Švédsko: Välling
Ve Švédsku si někteří dospělí či děti s problematickým usínáním dopřávají välling, což je teplá kaše z mléka a ovsa. V mléce je totiž obsažený například tryptofan – aminokyselina s mírně sedativním účinkem. Oves v sobě zase má pro spánek důležitý melatonin.

Finsko: Sauna
Ve Finsku vsázejí na večerní saunu, která má potenciál uvolnit svaly a člověka zrelaxovat. Podle studie z roku 2019 se přes 80 % respondentů po večerní sauně lépe usínalo.

Čína: Koupel pro nohy
Tento tip má své kořeny v tradiční čínské medicíně. Doporučuje udělat si před spaním teplou lázeň pro nohy, do které je možné přidat esenciální olej, epsomskou sůl či slupky z ovoce. Licencovaná akupunkturistka a odbornice na čínskou medicínu pro magazín Healthline uvedla, že teplá voda uvolňuje limbický systém a připravuje mozek a tělo na spánek. Esenciální oleje mohou vést k uklidnění a relaxaci.

cl2.jpgFoto: Shutterstock

Indie: Ashwagandha
Tradiční indické lékařství zase nedá dopustit na rostlinu jménem ashwagandha. Přezdívá se jí také indický ženšen. Užívat se může například v podobě extraktu. Studie ukázala, že má potenciál zlepšit kvalitu spánku, snížit dobu potřebnou k usnutí a podílí se také na snížení úzkosti.

Guatemala: Panenky
V Guatemale vyrábějí dětem pro lepší usnutí dřevěné panenky, kterým mohou před spaním sdělit své obavy a úzkosti. Přestože výsledky nejsou podpořené konkrétní studií, obecně se má za to, že pojmenování stresorů, přináší člověku bez ohledu na věk úlevu. A může se tedy pozitivně podepsat i na následném spánku.

Zdroje: Healthline, Science Direct, NCBI, Online Library