O tom jsem si povídala s Lenkou Průšovou, která přesně ví, co naše pleť potřebuje a umí to nejen vymyslet, ale také vyrobit. Naslouchá svým vizím, rozumí správné „kompozici“ produktu a umí mu vdechnout život. Díky tomu patří mezi naše nejlepší vývojářky, formulátorky v kosmetologii a je vyhledávanou odbornicí ve svém oboru. 
l1.jpg
Foto: Se souhlasem Ing. Lenky Průšové 

Co vás ze začátku, když jste začínala, posilovalo a dodávalo energii nevzdávat se ve své tvorbě produktů? Dovedu si představit, že začátky ve vašem oboru jsou také o stavech pokus omyl…
Já jsem vždycky chtěla dělat kosmetiku, zajímala mě kosmetologie. Proto jsem se také na gymnáziu hodně učila matematiku a chemii, věděla jsem, že půjdu na VŠCHT na tento konkrétní obor. Vystudovala jsem a myslela jsem si, že to umím. Pak jsem po deseti letech své praxe potkala svého profesora a ten mi řekl: „Víte, co je na vás dobré? Že konečně dobře umíte to, co jste si myslela, že umíte před deseti lety“. A měl velkou pravdu. Ráda vzpomínám na začátky – například jsem potřebovala vyrobit tekuté mýdlo na ruce. Dělala jsem to týden, poměry jsem měla načtené z knížky, ale technologicky se mi to rozpouštělo jinak, než se to rozpouštět mělo. V podstatě i tu technologii jsem jela pokus omyl, ale pak jsem byla hrozně hrdá, že se mi to konečně povedlo. Dneska, kdyby mi dal někdo takovéto zadání, tak tu recepturu napíšu za půl minuty. 

Začátky ale jsou náročné, největší deziluze je, že něco uděláte v laborce a pak si stoupnete ke kotli, kde mícháte třeba 500 kg a ta hmota se vám chová úplně jinak. Protože když to budete míchat v malém množství, tak to dokonale rozmícháte, tak je to jiné než v obrovském kotli, do kterého navíc nevidíte. Takže mícháte a zjistíte, že vám v tom plavou cucky. Reakční časy na malý objem se musí transformovat na velký, musíte na to přijít a vyřešit to, aby se to nerozpadlo. Od toho jste chemik, abyste věděla, jak to opravit – vyhodnotil to, co se děje, proč a jak to opravit. To jsou věci, které vám dojdou praxí. Zpočátku dělá chyby každý. 

Stalo se vám, že jste takový roztok vylila? 
Velmi zřídka, většinou jsem to opravila. Když už jsem začala pracovat v Ryoru, tak tam se mi to už nestalo. Každý pokus, i když se úplně nepovede, vám řekne, že víte, jak to nedělat. Že na to musíte jít jinak. A to je pozitivní.

Dá se vaše povolání naučit nebo je k tomu nutný talent? 
Je to určitě mix obojího. Mnoho lidí si myslí, že vášeň a zaujetí pro něco stačí. To ale bohužel není pravda. To, že máte něco ráda, neznamená, že to budete dobře dělat. Potřebujete k tomu i vzdělání a praxi. Konkrétně v kosmetologii potřebujete, abyste byla i technicky založený člověk. S tím se pojí chemické nebo farmaceutické vzdělání, je nutné vědomí, jak složky působí, jakou spolu vyvolávají reakci, jaké složky spolu souzní, jsou v synergii a jaké ne. Bez těchto vědomostí nemůžete udělat top kosmetický produkt. Zároveň ale i když budete skvělý chemik, potřebujete tu vášeň, vize, zaujetí pro svůj obor, je to tedy souhra obou věcí – vzdělání i citu pro věc, talentu.

Jak byste popsala své vize? Jak vám přicházejí?
Například nyní jsem vyvinula fermentované sérum a s tím jsem si vyhrála jeden rok. Nebylo ale tak, že bych rok na tom intenzivně pracovala a něco míchala. Ale bylo to o čase, čekala jsem, než mi přijde vize a já ji poskládám dohromady. Někdy vidím nějakou látku a řeknu si „Jo, to by bylo fajn ji použít!“. Pak ale hledám k tomu kompatibilní složky. Často jsou to i nové zajímavé ingredience, které objevím v průběhu času. Pak se mi to dá všechno dohromady, mám z toho radost a vím, že to je top produkt. Někdy jsou tyto věci „vyčekané“, nejde to udělat, vymyslet hned a vyplatí se na to počkat. 

Kolik máte takových „otevřených“ vizí?
Momentálně asi sedm.
l3.jpg
Foto: Se souhlasem Ing. Lenky Průšové

Klapnou vždy všechny?
Ještě se mi nestalo, že bych nedotáhla projekt. Některé dotáhnu velmi rychle. Když si to sedne a napadne mě všechno hned, jak to poskládat. Stejně takový vývoj trvá kolem půl roku. Mám jasno ve složení, ale následuje ověření v rámci testů. Pak mám ale takové své speciální „srdcovky“, kdy hledám a hledám ty nejideálnější komponenty, zajímám se o nové suroviny od kosmetických firem, často musím být trpělivá. 

Co vás inspiruje a jak si vytváříte vizi nového nebo vylepšeného produktu? Je to funkčnost a vlastnosti krému nebo dobře vytěžená zajímavá surovina? 
Vždycky je to o funkčnosti, třeba si řeknu, že ještě nemáme krém pro pleť s rozšířenými póry nebo přípravek, který řeší kruhy pod očima. Často se inspiruji sama sebou, co sama řeším a co mě zajímá. Také jezdím po kosmetických výstavách pro vývojáře a inspiruji se novinkami, novými surovinami. Velký boom jsou v posledních letech například probiotika. Ale jsou zajímavé i další složky - podívejte se například na kolagen, který všichni milujeme. To největší gró ale není udělat hydrolyzovaný kolagen a dát ho do krému. Výhrou je tam dát látku, která aktivuje pokožku, aby si „vyboostovala“ vlastní kolagen. Je to daleko efektivnější, když si vytvoříte vlastní, než když ho musíte formou krému dodávat. Takových věcí je víc. Například kyselina hyaluronová, která je velice účinná jako hydratér. Postupuji tak, že dávám do produktu nejen samotnou kyselinou hyaluronovou, ale také něco, co „boostuje“ vaší vlastní tvorbu této látky anebo aspoň zamezí degradaci té, co už tam je. 

Jde tedy aktivovat pomocí nějakých látek vlastní pokožku, aby začala produkovat látky, zvýšila jejich produkci, pro svou funkčnost?
Ano, to jde a je to o funkčnosti receptorů. O tom je nyní moderní trend v kosmetice. 

Vyvinula jsem kolem 300 produktů, jste sama v hledáčku firem, které vás sledují a případně se inspirují vašimi nápady? Přece jen v různých branžích je to stejné – dobrý nápad pak chtějí mít všichni. Děje se to a jak to vnímáte? 
Jsou firmy, které velmi rády parafrázují moje myšlenky. Ze začátku mi to vadilo, protože jsem například v nějakém rozhovoru řekla, že krém není o aktivní látce, krém je celek. Musíte tam mít dobrou matrici, kompozici a další věci, a to je věc, kterou přede mnou nikdo neřekl z technického pohledu. A pak najednou čtu nějaké povídání od jiné firmy a vidím to samé. Já se tomu většinou usměju, protože mi přijde komické, že to říká někdo, kdo nemá chemické vzdělání, takže neví, o čem mluví.  Zpočátku mě to štvalo, ale dneska si říkám, že je to super, že mě takto ostatní sledují.

Vy vlastně určujete některé z nových trendů…
Těší mě to. 

Jste spolumajitelkou farmaceuticko - kosmetické firmy, děláte i pro jiné klienty? 
Moje značka je nyní Canneff. Dnes jsem se dostala do pozice, kdy si vybírám své klienty, takže někdy formuluji i pro jiné. Pokud dělám produkt pro klienta, vždy chci dodat nejlepší možnou variantu. Chci, aby moje práce byla perfektní, nikdy nevyvinu produkt, pod který bych se nepodepsala. 

Je váš partner tolerantní k vaší práci?
Ano, je. Mám kolem sebe lidi, kteří jsou ke mně velmi laskaví a jsou zvyklí na můj styl práce. Abych mohla něco vymýšlet, potřebuji proto určitý prostor. A oni mi ten prostor dávají. Když mám nápad a je třeba pozdě večer, musím si ho jít napsat. Je to ale vybalancované, není to tak, že mi okolí musí přizpůsobit. Jsem ráda, že mě berou tak, jaká jsem a díky nim mám dobré podmínky pro svou práci.

l4.jpgFoto: Se souhlasem Ing. Lenky Průšové

Jak poznáme dobrý krém?
Ideálně tak, že si ho vyzkoušíte, protože z obalu toho moc nevyčtete. Zda je to dobrý krém podle složení, které je popsáno na obalu, to nevyčtu ani já, protože nevidím ty použité koncentrace látek. Při používání ale určitě uvidíte, zda vám vyhovuje nebo nevyhovuje. Co mě ale vytáčí, je, že mi například píše nějaká spotřebitelka, že už půl roku používá nějaký náš krém například na citlivou a suchou pokožku a že je s ním velmi spokojená, protože jí kůže nepne, je zklidněná, hydratovaná... ale nyní si všimla, že krém obsahuje nějakou složku xy, jak si to můžeme dovolit to tam dávat, když všude píšou, jak je to špatný. Tak jí odpovídám, že když je spokojená, tak to bude i tím, že je tam ta složka, i když syntetická a ve velmi malém množství z potřebného důvodu, aby její krém fungoval, jak má k její spokojenosti. Bohužel mediální masáž je velká a některé syntetické látky mají zbytečně velmi špatnou pověst a laici, kteří neznají souvislosti, si to hned zařadí jako že je to špatně. Tak to ale není.

sas.jpgFoto: Se souhlasem Ing. Lenky Průšové

Jak jste začali s konopnou kosmetikou?
Začali jsme s kosmetikou Canneff, ale od začátku jsme věděli, že díky potenciálu technického konopí směřujeme do farmacie. První řadou byla vysoce funkční Balance, pro citlivou pokožku a ta měla úspěch. Díky zájmu jsme začali dělat i další produkty, například velmi povedená je řada Green. 
Při vývoji je pro mě také důležitá udržitelnost, recyklace, nechci, aby se suroviny dovážely z druhého konce planety, ale pokud to je jen trochu možné, nakupujeme je lokálně, například v Německu. 

Jak vnímáte složku CBD získávanou z technického konopí, se kterou nyní dost pracujete ve své značce Canneff?  
Já si myslím, že je to molekula budoucnosti. Bohužel ještě panuje o složce CBD a technickém konopí spousta mýtů, že je to marihuana. Naštěstí začalo být CBD velmi populární a získává postupně povědomí, že se jedná o „všelék“. Když je CBD kanabidiol použitý ve správné koncentraci a ve správných preparátech, tak určitě má enormní potenciál. Nicméně kosmetika je nějakým způsobem legislativně okleštěná a nikdy nebude léčit. Pokud nějaké složky v konkrétní aplikační formě mají léčebný potenciál, tak musíme jít do farmacie a tam už je to o klinických zkouškách a o velkých penězích.

Co je výsledkem této dlouhé práce?
Výsledkem jsou nové vaginální a rektální čípky, první schválený zdravotnický prostředek s CBD na světě. Prodávají se velmi dobře, hlavně na e-shopu. Původně jsem si myslela, že se gynekologické čípky budou prodávat více, ale je to naopak. Zjistili jsme, že problémy, které řeší rektální čípky, má velké množství lidí. Je to velmi intimní téma a možnost nákupu online lidi hodně využívají.

Co chtějí ženy od své kosmetiky?
Ideálně úplně všechno. Zázrak na počkání a nemožné do 3 dnů. Ale ty věci takto nefungují.  Kůže je živý orgán a když jí chcete nějakým způsobem transformovat, je to dlouhodobý proces. Cyklus obnovy buňky je 28 dní. Když začnete používat nějaký přípravek, krém, aby se plně projevil, zejména u speciálních složek, jako jsou například kmenové buňky, potřebujete měsíc. Musíte nechat projít buňky regeneračním procesem. Čím jsme starší, tím se tento cyklus prodlužuje, není 28 dní, ale 30, 35 dní... Pokud žena nechce vrásky, měla by začít s kvalitní péčí o pleť ve 20, pokud začne později, dá to pak daleko víc práce. Jde ale o celkovou péči. Odlíčit se, použít přípravky, které mají svůj význam – odličovač, tonikum, použít sérum, oční krém, krém na pokožku, aby si na to kůže zvykla, zažít si tu rutinu. Pokud s tím nezačnete včas, pak můžete některé věci jen zpomalit, ale ta prvotní péče vám unikla.

Většinou ale žena, která je mladá, neřeší problematiku pleti a prevence jí nepřijde důležitá. S čím za vámi chodí ty starší ženy? Chtějí, aby jim kosmetické produkty vyhladily vrásky? 
U starších žen to už ale úplně nezvládne jen kosmetika. Když už máte vrásky, na čele vrásku mračivku, tak já říkám jasně, tady je určitě nějaká vhodná kosmetická péče, která vám zlepší kvalitu kůže, přinese hutnost pleti, je dobré začít chodit na kosmetiku, pokud to ještě neděláte. Do půl roku bude kůže v kondici (je to jako když začnete cvičit a vycvičíte si svaly do kondice) nepočítejte ale s tím, že vám zcela zmizí vrásky. Nějakým způsobem se eliminují, kůže bude vypadat líp, ale pokud je chcete nechat zmizet, běžte na botox nebo si nechte hluboké rýhy vyplnit výplněmi s kyselinou hyaluronovou. K tomu je ale nutné nezapomenout na krémy a ostatní produkty, které pokožce prospívají.

l2.jpgFoto: Se souhlasem Ing. Lenky Průšové. S kolegou Janem Storchem

Ing. Lenka Průšová - formulátorka a hodnotitelka bezpečnosti kosmetiky
Lenka Průšová je vyhledávanou odbornicí v oblasti vývoje finálních kosmetických produktů a v poslední době i zdravotnických prostředků a léčiv. Po studiích na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze pracovala jako specialistka na vývoj aviváží a pracích prášků. Časem přesídlila do české firmy Ryor, působila zde 5 let a stala se autorkou několik produktových řad. Od konce roku 2018 je jejím zázemím společnost CB21 Pharma a značka Canneff. Zpočátku pracovala jako ředitelka kosmetické sekce, od března 2020 jako provozní ředitelka. Je zároveň spolumajitelkou. Pod značkou Canneff najdete kosmetiku, ale od prosince 2020 také farmaceutické produkty, vaginální a rektální čípky. Produkty Canneff obsahují kanabidiol neboli CBD, který firma vyrábí z technického konopí. 
V červnu 2020 získala firma od Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) certifikát správné výrobní praxe pro výrobce léčivých látek, a stala se tak jednou ze čtrnácti firem na světě, které jsou oprávněné vyrábět látku CBD pro farmaceutické účely. V prosinci téhož roku se dále povedlo uvést na trh 2 farmaceutické preparáty – rektání a vaginální čípky. Jedná o vůbec první úspěšně schválenou registraci zdravotnických prostředků s obsahem látky CBD na světě. V současné době má společnost společnost CB21 Pharma pro čípky podané patentované přihlášky, původcem patentu je Lenka Průšová spolu se svým kolegou Janem Storchem.
Reklama