„Z výsledků vyplynulo, že celých 44 procent českých pacientů je spokojeno s přístupem svých praktických lékařů,“ říká Pavel Hilbert, zástupce internetového portálu lekari-online.cz. Pouze pět procent dotázaných pacientů uvedlo, že je nespokojeno, a čtyři procenta jsou velmi nespokojena. „Tato situace svědčí o tom, že na českém zdravotnickém trhu je již dostatečný výběr praktických lékařů, a díky tomu si pacienti mohou zvolit lékaře, který nejlépe vyhovuje jejich individuálním potřebám,“ dodává Hilbert. „Ukazuje se, že relativně spokojenější jsou mladí lidé do 25 let, svobodní, bezdětní, vysokoškolsky vzdělaní a lidé s vysokými příjmy. Lze říci, že se jedná o skupiny lidí, kteří jsou zvyklí vybírat si, a není pro ně problém v případě nespokojenosti lékaře změnit,“ vysvětluje Pavel Hilbert.
Zajímavá je analýza spokojenosti s praktickým lékařem podle měsíčního příjmu domácnosti. Vidíme, že lidé s vysokými příjmy jsou se svým lékařem spokojeni více než lidé se středními či nižšími příjmy. „Tato skutečnost může souviset s faktem, že lidé s vysokými příjmy si mohou připlatit za nadstandardní služby, které jim vyhovují. Důvodů k nespokojenosti tak budou mít pravděpodobně méně. Lidé s vyššími příjmy jsou daleko ochotnější připlatit si i za objednávání k praktickému lékaři na konkrétní hodinu,“ říká Hilbert.
„19 % Čechů je s čekáním u svého praktického lékaře natolik nespokojeno, že by bylo ochotno si i připlatit. Vezmeme-li v úvahu obecnou neochotu Čechů připlácet si za cokoliv, není 19 % respondentů až tak málo,“ říká Hilbert. Devatenáct procent populace starší 16 let představuje přibližně 1,5 milionů lidí.
Objednávání k praktickému lékaři může být řešeno i tím, že lékař bude mít své ordinační hodiny rozděleny pro různé typy pacientů. Zatímco například akutní problémy bude řešit ráno, na kontroly a prohlídky bude zvát pacienty odpoledne. Podobně může mít vyhrazeno několik hodin v týdnu pro návštěvy zaměstnanců, které bude brát přednostně.
„Z výsledků výzkumu můžeme soudit, že dnešní mladí lidé si daleko více uvědomují, že za nadstandardní služby je v pořádku si připlácet. Pokud tedy lékaři uvažují o poskytování nadstandardních služeb, měli by se orientovat především na služby, které ocení jejich mladší pacienti,“ uzavírá Pavel Hilbert ze společnosti lekari-online.cz.
Nový komentář
Komentáře
záleží na manažerských schopnostech sestry- akutní případy si doktor vymezí čas v ranních hodinách, kdy nemá moc objednaných lidí a pak má sestra přehled o pacošech a objednává na MINUTY- tolik moje kamoška ze zubního
Jistě, organizace práce je také třeba, ale jsou věci které neovlivním. Jen si neumím představit, jak pacientovi, který má zub napůl venku a ještě navíc zkolaboval vykládám, že v čekárně čeká někdo objednaný, případně jak někomu s oteklou pusou vysvětluji, že ho nevezmu, protože by se mi posunul harmonogram. A když přijdou s bolestí 3 pacienti, na každém je práce na 1/2 hodiny - asi těžko to pujde. Ale 7 hodin u nás nikdo nečeká. Max. hodinu, a to jen občas. A pro ty co nemají děti - na zubním má ditě přednost, ať se vám to líbí nebo ne. Je to proto, že je OŠETŘITELNĚJŠÍ než po hodinovém čekání.
Jen se divím, že když se vám něco nelíbí, že to neřeknete, nezeptáte se, nesnažíte se o změnu. A jen nadávate...
ivap: A víš kolikrát já už jsem nešla na oběd, protože byl ještě v poledne někdo v čekárně? Jenže já bych si prostě nedovolila před očima svých klientů odkráčet středem čekárny na žvanec.
Rikina: No tak to je vážně divný
Meander: však tohle taky žádný specialista výhradně na levou zadní, nebo tak něco, není.
To je normální ortopedická ambulance, kam se jde, když například jednoho bolí za krkem, a praktický doktor mu na to napíše doporučení. U specialisty v Motole jsem nečekala ani 20 minut, a ani jsem objednaná být nemusela, aniž bych si snad platila nějaký nadstandard. Vůbec nechápu, jak to tedy vlastně ve zdravotnictví funguje.
Rikina: A proto jsem byla nucena jít k "erárnímu" ortopedovi na polikliniku, nikoliv ke specialistovi.
A beztak mi to bylo na prd, musím na revmatologii, která je co do obsazenosti čekáren ještě šmakóznější
Rikina: Na ortopedii, jako jediné, taky čekám. Ale to je v ÚVN a doktor je holt občas odvolaný k akutní operaci.
Louisa: za prvé by mě pravděpodobně ostatní pacienti vynesli v zubech, kdybych zdržovala vyptáváním se, za druhé - ono mě to ani moc nezajímá, proč to tak je. Z hlediska pacienta očekávám nějaký servis, a je mi jedno, jak si to doktor zařídí. Minimálně by nemuseli objednávat několik lidí na stejnou hodinu a minutu, neb je zjevné, že se to nedá stihnout - vyšetřovat čtyři lidi současně zvládá jenom televizní dr.House. Mně by ani nevadilo počkat si hodinu či dvě, jsem vycvičený pacient, na hodně zvyklý. Ale na té ortopedii jsem jednou čekala 7, slovy sedm hodin! A to nedošlo k nějaké mimořádné události, hromadné nehodě, kam by museli běžet všichni doktoři v okrese... to byl normální běžný provoz. Zrovna na ortopedii, kde čekají lidi s francouzskýma holema, o berlích, lidi, které bolí záda, a čučet dlouhé hodiny v čekárně jim fakt není příjemné.
A pak se chce pochopení a zamyšlení, jaké to je z druhé strany...
ivap: Vypsání receptu předpokládám tak dlouho netrvá
Btw. měla by mít polední pauzu uvedenou v ordinačních hodinách.
možná,že ta p. doktorka kdyby nešla přesně ve 12 tak by už na oběd nesměla, má vyhrazený čas od do a pak šlus
Louisa: No, nicméně vyprávěla mi nedávno kamarádka, jak čekala v plné čekárně jen na recept, načež paní doktorka vyšla, oznámila, že je 12 hodin a tudíž jde na oběd, a na hodinu zmizela. To si nedovedu představit, že bych udělala.
Louisa: Někdy je to v nešikovné sestře. Bývají u praktiků a zubařů, ale na ty mám štěstí. U praktika moc dlouho nečekám a u zubaře vůbec ne.
Praktik to má velmi dobře zorganizované, přestože k němu chodí spouta pacientů.
Zubař si objednává tak, aby stíhal.
Chodila jsem na specializovaná pracoviště, kde lékaři nedodržovali pracovní dobu a byli pak nerudní, protože měli objednáno sedm lidí na 8:00.
Rikina: Tohle znám, je to i u nás. Některých specialistů je málo
Ch.Z. Kochanská: to jo, ale já jsem taky neomalená, takže si rozumíme
kareta: Moc žereš House.
Dočetla jsem ze zvědavosti všechny příspěvky, a docela bych vás všechny, které si stěžujete na čekací doby chtěla vidět v roli těch v ordinaci. Bohužel, zdravotníci pracují s lidským tělem a mnohdy nelze dopředu odhadnout co se bude pacientovi dělat a jak dlouho to bude trvat. A i když se sestra i lékař snaží, leckdy to nejde. A buďte si jisté, že ani personál není nadšen z plné čekárny, pracuje se potom ve stresu. Chtělo by to trochu pochopení a zamyšlení se, jaké to je z té druhé strany. A pokud máte nějaké řešení, sem s ním, proti dobrému nápadu nic nemám, naopak, ráda vyzkouším.
Rikina: a ptala ses´ proč to tak je?
Objednávací systém je na dvě věci, když funguje tak stupidně jako u nás na ortopedii.
Člověk se 14 dnů předem telefonicky objedná, řeknou mu v 17.15. No dobře, podivná hodina, ale budiž. Přijde tam a v čekárně je dalších 20 lidí taky objednaných na 17.15, přičemž je evidentní, že do konce pracovní doby doktor stihne tak tři pacienty. Bez objednání se tam ale přijít nedá, to se s nikým vůbec nebaví.
Za posledních 15 let se tento stav nezměnil, a ačkoli je to v celém městě všeobecně známo, lidi tam chodí dál, protože kam mají jít jinam? Ortopedické ambulance nejsou na každém druhém rohu.
Platit kvůli chození na čas k praktikovi mi zavání tím, jak lakály holčiny kolemjdoucí na to, aby se přehlásili pod jedno centrum, kde budou mít prý nadstandard od 7-19 a nebudou čekat. Samozřejmě za členský roční poplatek... No nevím, kdy by to byl dům, kde by měli i ostatní specialisty/tky, tak bych o tom uvažovala, ale platit členský poplatek jen pro praktika, kam zase tak často nechodím... Ve finále to byl nějaký divný podnik, který měl mít ordinaci v nákupním centru. No možná by někteří, co jsou v Tescu pečení, vaření uvítali, že mohou jít ještě k doktorovi. Já ne.
Petunie: Zato tyci v MHD se drzis a pritom je na ni urite vic bacilu
. Kdyby si na prkenko sedaly vsechny damy a nesnazily se ukocirovat proud moci v polosede vravorajic nad hajzlikem, nebylo by pochcanych verejnych zachodku.