„Hlavním problémem je důvěřivost tuzemských uživatelů internetu, které využívá řada společností. Lidé si seznamovací agenturu nedostatečně prověřují, nepátrají po recenzích, a často tak přicházejí o hodně peněz,“ poznamenává Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Láska za 149 Kč? Kdepak!

V roce 2018 přišlo službě VašeStížnosti.cz necelých pět tisíc stížností týkající se internetových seznamek, zejména těch zahraničních. Nejčastějším problémem je automatické prodloužení členství. Situace je obvykle taková, že spotřebitel využije lákavou nabídku některé ze seznamovacích agentur. Ta nabízí například zvýhodněné členství za nízké ceny, svého vyvoleného či vyvolenou tak můžete hledat kupříkladu za 149 korun celý měsíc.

Poplatky za zkušební období se většinou platí kartou online, čímž seznamka získá vaše platební údaje. Po uplynutí zkušebního měsíce se ovšem členství automaticky prodlouží, například o další tři měsíce a částka v řádu tisíců korun je následně stržena automaticky. Zaskočený zákazník si poté říká: Jak je to možné, vždyť jsem s ničím takovým nesouhlasil?

Foto: Shutterstock

Čtěte i drobná písmenka

O automatickém prodloužení musí být spotřebitel informován ještě před zaplacením. Některé internetové seznamky to ovšem píší pouze malým slabě kontrastním šedým písmem na šedém podkladu, což není dostatečné. Informace o celkové ceně, trvání závazku a možnostech jeho ukončení musí zákazník získat v jasné a srozumitelné podobě před uzavřením smlouvy.

Problémy bývají také s podáním výpovědi. Společnosti se zákazníkem nekomunikují, popřípadě si kladou nesmyslné podmínky, jako je doručení výpovědi faxem, který už téměř nikdo nepoužívá. Nenechte se tím zastrašit, fax není nutný, obyčejný e-mail s výpovědí stačí.

Podle dTestu jsou mezi internetovými seznamkami, na které chodí nejvíce stížností, společnosti be2, Interdate, Dateyard a Paidwings

Jak se můžete bránit?

  • Nejlepší obranou je prevence. Důkladně si prověřte společnost, které se chystáte svěřit své platební údaje. Zaměřte se na ukazatele, jako jsou řádně vyplněné kontaktní údaje, sídlo firmy, recenze služeb apod.
  • Hlídejte si možnost ukončit smlouvu včas, respektive ji neprodloužit. Bývá to obvykle 14 dnů před automatickým prodloužením.
  • Pokud už k prodloužení dojde, zašlete společnosti výpověď co nejrychleji a zablokujte si platební kartu.
Reklama