Foto: Profimedia
Labubu
Pojďme to vzít tedy popořadě od nejaktuálnějšího trendu. Labubu pochází ze skupiny příšerek z knižní trilogie The Monsters, které vytvořil hongkongský ilustrátor nizozemského původu Kasing Lung. Labubu se poprvé objevil v roce 2015 a je inspirován severskou mytologií. Jako hračka se pak objevil v roce 2019 a byl součástí sběratelských mystery boxů.
Popularita Labubu však stoupa více až v době, kdy o oblibě hračky mluvila Lisa ze skupiny Blackpink. Následovaly Rihanna a Dua Lipa, které Labubu využily jako módní doplněk a následně se hračka objevila i na pařížském týdnu módy. Labubu pak začaly propagovat i módní influencerky poté, co je přestal bavit trend Jellycat, plyšáků taktéž pověšených na kabelkách s ovšem trochu roztomilejším vzezřením. Tenhle trend se u nás tolik nerozšířil, ale Labubu se k nám dostali v první půlce roku 2025 ve velkém, i když celkem opožděně například od Asie, podobě jako dubajská čokoláda.
Labubu nejsou ale jen neškodný trend. Stala se z nich šílenost, pro kterou jsou lidé schopni se nesmyslně strkat ve frontách, někdy se i rvát. Vznikla také hromada fejků, jelikož originál stojí kolem 2 000 Kč, a někteří prodejci se uchylují k neortodoxním metodám a pašování. Labubu se stal zrcadlem moderní konzumní kultury…
Foto: Shutterstock
Stanley Cup
Labubu není rozhodně první a ani poslední virální produkt, který vyvolal masovou hysterii. Vzpomínáte si na Stanley Cup? Ne, nemá to nic společného se Stanley Cupem tedy hokejovým Stanleyovým pohárem. Jde o obří termohrnky od značky Stanley, která byla založena v roce 1913 Williamem Stanleyem Jr. a obvykle ji využívají outdoorový nadšenci.
I šílenství kolem této obrovské a celkem i nepraktické nádoby na nápoje, které se staly virálními taktéž díky sociálním sítím, a lidem za ně nevadilo dát šílené peníze (kolem 1 300 Kč), vedlo k frontám, rvačkám a krádežím opakovaně použitelného nádobí. Stejně jako nyní fanoušci Labubu, i tehdy fanoušci Stanley Cupu čelili kritice za vnímanou nadměrnou konzumaci.
Jak vlastně může termolahev na vodu stát 1300 Kč? A některé limitované edice ještě mnohem víc? Stanley Cup se začal stávat trendem v roce 2022, kdy se na TikToku šířil trend o tom, jak pomáhá k hydrataci pleti, protože je velký a vejde se do něj hodně vody.
Influenceři z nadměrného termohrnku dělali doslova svatý grál a ve velkém jmenovali jeho údajné přednosti – vejde se do držáku na kelímky v autě, má brčko pro snadné pití a také rukojeť. Od té doby si ho oblíbili hlavně lidé, kteří s největší pravděpodobností podlehnou velmi snadno cílené reklamě nebo doporučení influencerů. Přitom takových termosek bylo na světě už před šílenstvím kolem Stanley Cupu hromada a lidé kolem nich do té doby chodili obchodech bez povšimnutí. I když dnes už trochu šílenství kolem Stanley Cupu opadlo, stále je jeho doznívání celkem výrazné.
Foto: Shutterstock
Ekologie jde do kopru. Hlavně že jsou všichni udržitelní, eko a bio...
U Labubu s jistotou můžeme říct, že až tato nadměrná konzumace plastovo-plyšových hraček přestane za jeden, dva roky bavit, stane se z nadměrného množství módních doplňků, které se díky trendu vyprodukovalo, také nadměrné množství odpadu.
Ironií je, že žijeme v době, kdy se hromada lidí kasá tím, jak se snaží být udržitelní a eko, bio. A pak přijde podobný trend, a to, že může naši planetu ještě víc poškodit hromaděním a pozdější likvidací hraček vyrobených z ropných derivátů, jde stranou. A pojďme si nalít čistého vína. I když si to někteří příznivci Labubu nechtějí přiznat, jde o trend, který se bude konzumovat pár měsíců, než ho vystřídá další.
Může to být jiné s hrnky od značky Stenley? Je to stejný předvídatelný cyklus: nejprve se objeví populární produkt, tady se zdánlivě zelenou udržitelnou výhodou… jak jeho poptávka roste, produkce se zvyšuje a lidé daný produkt nadměrně konzumují. Některým se ve skříních hromadí i desítky Stanley hrnků, které jednou, až je trend přestane bavit, stejně vyhodí.
Se Stanley Cupem to může být podobné jako s igelitovými taškami. Nejdříve sloužily k praktickému využití – například odnášení potravin domů z obchodů. Lidé je nejdřív používali opakovaně. Pak se ale začala jejich produkce zvyšovat, lidé je začali hromadit doma až měli spoustu nadprodukovaného haraburdí, které nevyužijí… Dnes spousta lidí tašky vyhazuje a opakovaně kupuje nové.
Zdroje: Autorka článku, Forbes, Daily Mail, CNN, The Guardian
Nový komentář
Komentáře
Co se týká igelitových tašek, tak jednak dneska je na každé nápis, že je z recyklovaného plastu, a za druhé taková taška má jisté výhody. Je možno ji složit na velice malý objem a mít ji stále s sebou v kabelce nebo v batohu, a člověk v ní odnosí množství nákupů až do roztržení či jiného zničení té tašky. To trvá tak dva tři roky, a to je hodně nákupů. Zatímco taška papírová vydrží tak tři nákupy, s velkým štěstím, než se jí utrhnou uši, protrhne dno nebo se rozmočí. Často se papírová taška rozsype už cestou z obchodu a nevydrží ani to jedno použití. Tolik k tomu hejtu na igelitky na konci článku.