Uzeniny jsou spojené s velkým obsahem tuku, soli a nemají zrovna pověst zdravé potraviny. V tuzemských obchodech se ovšem dají vybrat i kvalitnější kousky. Jen je potřeba vědět, na co se zaměřit. Co se týče špekáčků, určitě nejde o potravinu, kterou byste měla konzumovat na denní bázi. Občas ovšem neuškodí.

Foto: Shutterstock

Česká legislativa má na špekáčky jasně stanovené požadavky. Je to zejména minimální obsah masa, stanovený na 40 procentech a maximální obsah tuku, který je na 45 procentech. Dále se do špekáčku nesmí přidávat takzvaný separát, tedy strojně oddělené maso. Co ho naopak tvořit může, je maso vepřové, hovězí, telecí nebo jejich směs v různém poměru.

Pro uzeniny označené jako tradiční český špekáček jsou pravidla ještě specifičtější. Taková potravina musí obsahovat 30 procent vepřového masa, 30 procent špeku a 40 procent hovězího masa. Špekáček by dále neměl mít ve složení mouku, rostlinné tuky nebo živočišné kůže, jakožto náhradu masa.

Zakázaný naopak není škrob, dále konzervant dusitan sodný (E250) a glutamáty (E621). Tyto látky sice nejsou škodlivé, ale lepší je, když ve výrobku nebudou. Špekáčky bez glutamátů se totiž sehnat dají. Jsou to například Farmářské špekáčky od značky Farmářské uzeniny. Ani glutamát, ani dusitan sodný potom neobsahují špekáčky značky Pikok Pure. Tyto dva výrobky jsou důkazem, že do špekáčku se nemusí přidávat škrob, cukr a další látky. Většinou platí, že čím je složení na výrobku kratší, tím je kvalitnější.

Při výběru špekáčku si také dejte pozor na výrobky s označením buřt nebo buřtík, ty legislativa neupravuje, a může v nich tak být třeba zmíněný drůbeží separát.

Na přípravě záleží

Vzhledem k možné karcinogenitě připáleného špekáčku a výparů z kapající šťávy je třeba ho opékat či grilovat na mírnějším ohni. Vhodnější jsou z tohoto pohledu třeba elektrické nebo parní grily, i když u nich vám pravděpodobně bude chybět ono typické kouřové aroma jídla připraveného na ohni.

Foto: Shutterstock

Jednou ze zdravějších variant je i použití hliníkových grilovacích táců či alobalu, který zachytí šťávu a zabrání odkapávání do ohně. Existují i speciální grily se žlábkem, který rovněž brání tomu, aby šťáva kapala, kam nemá. Také nezapomeňte rošty grilu před každým použitím důkladně očistit od připečenin a zbytků předchozího grilování.

Jde to i zdravě

Ne vždy si musíte opékat špekáček. Možností, co grilovat je mnoho a za určitých podmínek jde o docela dietní a zdravé jídlo. Zapomeňte na již naložené kusy masa z obchodů. O nevhodnosti použitých marinád s cukrem, barvivy, konzervanty, vysokým množstvím soli a dalšími látkami se asi nemusíme dlouze rozepisovat.

Rozhodně lepší variantou je, pokud si maso naložíte doma. Stačí trocha olivového oleje, soli a nějaká ta bylinka. Vhodnější jsou dietnější kusy masa, tedy kuřecí, libová vepřová kýta nebo třeba ryby. Grilujte ho nakrájené na menší kousky, aby bylo rychleji hotové, a byl tak menší prostor na uvolňování karcinogenních látek.

Foto: Shutterstock

Maso lze doplnit grilovanou nebo čerstvou zeleninou či portobello žampiony a zdravý pokrm je na světě. Místo majonézy nebo chemických koktejlů v podobě kupovaných omáček, si můžete připravit třeba dip z bílého jogurtu a bylinek.  

Čtěte také:

Reklama