křeč

Počínající fialové žilky na nohou jsou upozorněním, že něco není v pořádku. Přesněji řečeno máte zaděláno na křečové žíly.

Přibližně každý třetí člověk křečovými žilami trpí. Vznik varixů, jak se křečovým žílám říká, může být ovlivněn několika faktory: těhotenstvím, zátěží, prací vestoje, nadváhou, ale i zácpou. Také bohužel platí, že ženy jsou postiženy více než muži.

O co vlastně jde?

Dispozice křečových žil je nám dána vlastně od předků. Můžeme to považovat i za jakousi daň za to, že chodíme jako jedni z mála savců vzpřímeně, po dvou.

Z dolních končetin nám totiž musí odtékat krev směrem k srdci, to znamená proti zemské přitažlivosti. To je zajištěno množstvím chlopní, které v žilách brání zpětnému toku. Problém ale nastane, když chlopně nefungují. Nemocná žilní stěna se pod tlakem krve rozšiřuje a prodlužuje.

Krev se začne zpomalovat, zastavovat, nebo se dokonce vrací. Následkem je přetlak v žilním systému dolních končetin a vzniká obraz žilní nedostatečnosti. Jejím projevem je jednak pocit těžkých, unavených nohou, vzácně nočních křečí (odtud název křečové žíly), ale i pocit pálení až bolesti v průběhu viditelně rozšířených žil. Bolet mohou i drobné tzv. pavoučkové žilky.

Letní teploty

V létě se mnohdy stav pacientů s křečovými žilami zhoršuje. Těžké, oteklé nohy, bolest. A právě to je pravá chvíle, abyste posílili své svaly na nohách. Lepší funkci žil totiž podporuje zpevněná svalová žilní pumpa a pomůže i proti těžkým nohám.

Jak proti křečovým žilám v letních dnech bojovat?

  • Co nejvíce se procházejte!
  • Nevozte se výtahem a vynechejte pohyblivé schody, zkuste to pěšky.
  • Jezte zdravě. Nadváha vám určitě nepomůže. Nejlepší je klasika, kombinace ovoce a zeleniny a jiných hodnotných produktů.
  • Při dlouhém sezení u pracovního stolu kružte nohama, houpejte chodidly nahoru a dolů.
  • Při dlouhém stání se stavte minimálně 10x za hodinu na špičky a zase zpět na zem.
  • Zaplavte si. Komprese vodního tlaku podporuje žilní systém.
  • Hoďte nohy na stůl. Když budete večer sledovat televizi nebo číst knihu, položte nohy na vyšší bod.
  • Osvěžte své nohy. Není na škodu, když svým nohám dopřejete po ránu studenou sprchu. Sprška povzbuzuje prokrvení.
  • Vytáhněte ven kola. Posílíte tak své svaly na nohou.
  • Vyzkoušejte chodecké hole. Vyrazte ven alespoň 2x týdně a zkuste to minimálně 15 minut bez přerušení.

Trpíte křečovými žilami? Co pomáhá vám?