Francouzský spisovatel Franck Thilliez se českým čtenářům představil již po několikáté. Velký úspěch slaví s knižní sérií, v nichž jsou hlavními postavami vyšetřovatelé Lucie Henebellová a komisař Shark přezdívaný Sharko. A právě do této série patří zatím poslední thriller, který vyšel letos v dubnu i v Česku. 

Foto: Albatros media

Špinavý obchod s lidským materiálem

Spletité vyšetřování zdánlivě nesouvisejících skutečností dokáže autor brilantně propojit v jeden strhující příběh, v němž má hlavní roli transplantace a obchod s orgány. V rámci toho pracuje s odvážnou myšlenkou, že při transplantaci orgánů se část duše dárce otiskne do duše příjemce. Respektive, že každá buňka v lidském těle má svou paměť.

Ve prospěch tohoto tvrzení nahrávají některé reálné případy, kdy lidé po transplantaci prošli částečnou změnou osobnosti, cítili se jinak, začali se jinak chovat, popřípadě se jim vybavovali cizí vzpomínky. Vědecká obec je k těmto případům sice značně skeptická, ale co vlastně v životě víme jistě? Franck Thilliez si tímto ošemetným tématem hraje skvěle. Nestaví se ani na jednu stranu problematiky, ale naznačuje, co kdyby přeci jen…

Autor také umožňuje nahlédnout do prostředí černého trhu, kde se dají sehnat ty nejzvrácenější předměty, které si jen dokážete představit. Vlastně spíš nedokážete. Prodávají se tam vražedné nástroje, kterými narušení jedinci spáchali hrůzné trestné činy apod. Lidé posedlí sériovými vrahy si přijdou na své. Těžko říct, zda se toto místo pod povrchem země skutečně nachází nebo jde o čirou spisovatelovu fantazii.

Dobro a zlo na misce vah

Nechybí ani bolestné ztráty a svízelné situaci, u nichž to vypadá, že se z nich vyšetřovatelé nemohou dostat. Jenže Francouzi, ti jsou podle knihy pořádní tvrďáci. Neustále je ovšem zviditelňována tenká hranice mezi životem a smrtí, a přestože jste v jednu chvíli vyšetřovatelem, ve druhé se můžete stát nedobrovolným dárcem orgánů. A ne každý člověk tvářící se jako čestný, má doopravdy dobrý charakter.

Prostor dostávají i nejspíš realitě trochu vzdálené vyšetřovací metody, kdy se z ničeho získá něco, respektive důkaz nebo stopa a pozornému oku vyšetřovatelů neunikne ani sebemenší bezvýznamný detail, který se nakonec ukáže býti navýsost významným.

Přestože thriller má téměř 500 stran, od samého začátku jede ve zběsilém tempu. Jeden objev a vyšetřovací zvrat střídá druhý, a tak se dost možná necháte vyrušit maximálně pauzou na WC a trochou toho spánku.

A co bude dál?

Alespoň my jsme to tak měly a kniha nám dělala společnost pouhé tři dny, což nám bylo nakonec dost líto. Téma by si klidně zasloužilo ještě víc. A ono možná víc bude, ale kdo ví kdy. Konec je totiž otevřený. Když už se zdá, že je všechno vyřešené a viníci nalezení, přijde záhadný dopis a autor už bohužel diváka nenechá nahlédnout do jeho obsahu.

Sliby ve stylu nejděsivější thriller v historii, detektivka, která vám nedá spát, hlásaly už mnohé knihy předtím. Strach je ale jednou z mála, která to, co slibuje, i skutečně plní. Podrobnosti jsou často vylíčené do nejmenších detailů. Komplikovaný příběh navíc autor podává tak, že se v něm jen tak snadno neztratíte a ctí pravidlo, že opakování je matka moudrosti, aniž by tím příběh zbytečně natahoval.

Nadšení z knihy a volný čas během karantény nás vedly k tomu, že jsme si po přečtení Strachu objednaly i další Thilliezovy detektivky z této série. Jmenují se Syndrom E, Smrtící DNA, Atomka a Krvavý anděl. Ty sice poslední knize dějově předcházejí, ale týká se to jen osobních příběhů vyšetřovatelů a dají se tedy číst i na přeskáčku.

Čtěte také:

Reklama