6076d82fd9e9aMank-Reel5-OnlineGrade-NoGrain-cropped-v18.0004928.jpg
Foto: Netflix pro média

Mank je černobílý film režiséra Davida Finchera z roku 2020, který se odehrává ve 30. letech v Hollywoodu a mapuje příběh Hermana Mankiewicze (Garry Oldman), který zrovna píše scénář k filmu Občan Kane. Očima sarkastického alkoholika mohou diváci zjistit, co předcházelo úspěšnému filmu z roku 1941, ale také si udělat obrázek o společnosti té doby. Je nominovaný na Oscara v kategorii Nejlepší film, Nejlepší režie, Nejlepší mužský herecký výkon, Nejlepší ženský herecký výkon, Nejlepší kamera, Nejlepší hudba, Nejlepší zvuk, Nejlepší masky, Nejlepší výprava a dekorace Nejlepší kostýmová výprava.

Když se kostýmová výtvarnice Trish Summerville, která stojí například za kostýmy filmů Hladové hry nebo Muži, kteří nenávidí ženy, dozvěděla, že bude nový Fincherův film černobílý, rozhodla se, že musí nejprve zjistit, jak bude barva oděvů vypadat na plátně. Díky moderním technologiím nešlo o nic těžkého. S pomocí produkčního designera Grahama Burta vše vyzkoušeli pomocí filtrů v aplikaci svých smartphonů. Tak takhle vypadá zákulisí natáčení filmu ve 21. století!

6076d8575fd40Mank-Reel1-OnlineGrade-NoGrain-cropped-v23.0033779.jpg
Foto: Netflix pro média

Film, který vypráví příběh Hermana J. Mankiewicze, nebyl totiž dobarvený až v postprodukci, ale točil se rovnou černobíle. Někdo by mohl říct, že jde o výhodu, protože se může kostýmová výtvarnice soustředit jen na střih, ale není tomu tak. Každá barva vypadá na kameře v černobílém provedení jinak. Některé jsou příliš tmavé, jiné zase světlé. A protože měl film působit, jako by byl natočený ve 30. letech Trish Summerville chtěla, aby seděly i odstíny.

Pod rouškou černobílé byly výrazné barvy

Pátrala tedy, jaké barvy šatů měly ve skutečnosti herečky stříbrného plátna. Zjistila, že látky měly často lososovou, vínovou, zelenou a lila barvu. Přesně tyto odstíny se rozhodla použít i při navrhování kostýmů pro Amandu Seyfried a Garyho Oldmana.

6076d8756fe05Mank-FirstLook-02.jpg
Foto: Netflix pro média

Výtvarnice chtěla zároveň podle svých slov kostýmy ukázat i různé sociální vrstvy v Hollywoodu té doby.

Mezi jednu z nejvýraznějších scén patří ta, kdy jde postava Marion na oslavu narozenin Louise B. Mayera. Už ze scénáře bylo jasné, že mladá hvězda musí přímo zářit, jakmile se objeví v místnosti. Ve 30. letech byly moderní stříbrné látky, které dobře zachycovaly světlo. Toho si byla dobře vědoma i Trish. Marion je hollywoodskou ikonou, ale není jen hezkou tváří. Zatímco všechny ostatní ženy v místnosti jen koketují s muži, ona vede dialog s „Mankem“ o politice. Proto bylo potřeba, aby i šaty podtrhly její jedinečnost. Trish Summerville měla za úkol napodobit vzhled klasických hollywoodských hvězd jakou byla Marion Davies.

V jedné ze scén má Amanda Seyfried na sobě krásné metalické šaty a hned v další ji můžeme vidět v outfitu, který je inspirovaný cirkusovými kostýmy. Výtvarnice v tomto případě vytvořila na základě fotografie repliku oblečení, které reálná Marion Davies ve skutečnosti oblékla na večírek se svým milencem Hearstem v roce 1937.

Marion Davies byla americká herečka, producentka, scénáristka a filantropka. Narodila se v roce 1887 a zemřela v roce 1961. Ve filmu Mank je podle skutečnosti postava Marion milenkou mediálního magnáta Williama Randolpha Hearsta, o kterém je údajně příběh Občana Kana.

Některé detaily ale potřebovaly trochu vylepšit. Do šatů se třeba všívaly pro lepší efekt krystaly Swarovski. Ne každý outfit však odpovídal skutečnosti. Marion má na sobě v několika scénách kalhoty, což nebylo ve 30. letech 20. století běžné. Trish Summerville tím ale chtěla podtrhnout její emancipaci. Extrémně náročná práce, jež zabrala několik měsíců, se nakonec kostýmové výtvarnici vyplatila. Kromě obdivu svých kolegů, získala za svou práci nominaci na cenu Oscar. Jestli ji promění v sošku, se dozvíme 25. dubna.

Zdroj informací: magazín Variety, Filmmaker a Netflix

Reklama