shutterstock-231502564.jpg
Foto: Shutterstock

Skořice
Dává se nejen do cukroví, ale třeba i do svařeného vína a rozhodně byste na ni neměly zapomínat. Je totiž bohatým zdrojem antioxidantů, které bojují proti stárnutí a rozvoji nemocí, obsahuje protizánětlivé látky a je ceněná také pro svoji schopnost snižovat krevní cukr. A to se v době, kdy je všude přehršel cukroví, opravdu hodí. Je ale třeba si dát pozor na její výběr. Častěji bohužel narazíte na méně vhodný druh, na takzvanou skořici cassia. Mnohem zdravější je ovšem cejlonská (pravá) skořice. I ta se dá sehnat, jen budete nejspíš muset třeba do zdravé výživy nebo orientálního obchodu.

Toto by vás mohlo zajímat: Skořice má pozitivní účinky na zdraví. Ale ne ta, která se u nás nejvíce prodává

Zázvor
Typickou surovinou, které se na podzim a v zimě věnuje více pozornosti, je zázvor. Přidává se do cukroví, například do oblíbených zázvorek, ale dá se z něj připravit třeba čaj, který po procházce opravdu zahřeje. Nejenže posiluje imunitu, ale také usnadňuje trávení, takže pokud to přeženete s jídlem, po hrnečku zázvorového čaje se vám uleví. Hlídejte si ale množství. Doporučuje se nepřekračovat dávku 5 gramů čerstvého zázvoru denně. Při opakovaném nadměrném užívání by se mohla objevit nevolnost a průjem.

Česnek
Chystáte-li pohoštění v podobě jednohubek, určitě nevynechte česnekovou pomazánku. Sice není moc společenská, ale řada lidí na ni nedá dopustit a z hlediska zdraví je to taky dobrá volba. Česnek obsahuje mangan, selen, vitamin C či B6 a také léčebnou látku jménem alicin. Zdravotní účinky česneku ověřila řada studií, a platí také to, že nejlepších výsledků dosáhnete při konzumaci v syrovém stavu. Je protizánětlivý, antibakteriální a lidé, kteří ho v rámci jedné studie pravidelně jedli, měli o 63 % nižší četnost nachlazení než ti, kteří ho nejedli. I tady ale pozor. Jeho konzumaci by s lékařem měli konzultovat lidé s léky na ředění krve a česnek má také schopnost snižovat krevní tlak, což jedinci, kteří ho mají už tak nízký, určitě neuvítají.

5fce223619d17shutterstock-708901666.jpg
Foto: Shutterstock

Anýz
Do slaných pokrmů, ale i do cukroví, se přidává anýz. Jde o koření, které mnozí využívají jako dekoraci a pokud mezi takové lidi patříte i vy, prozradíme vám, proč ho zařadit i do jídelníčku či pitného režimu. Má schopnost odstraňovat nevolnost, zlepšuje trávení a zlepšuje vykašlávání. Pro tyto účely se z anýzu připravuje čaj. Stačí lžičku anýzových semínek přelít vroucí vodou a nechat v hrnečku několik minut louhovat.

Kardamom
Své místo má o Vánocích i koření v podobě kardamomu. Ozvláštní cukroví nebo třeba domácí punč. Semínka dokážou osvěžit dech, takže je doporučujeme požvýkat po zmíněné česnekové pomazánce. A když už budete mít všeho shonu kolem dost, požvýkejte je i na uklidnění nervů.

Zelí
Štědrý večer patří většinou bramborovému salátu a rybě nebo řízku, hoduje se ale i další dny. Někdo si nepotrpí na dojídání zbytků, a tak mnohé rodiny připravují slavnostní obědy. Jednou ze svátečních klasik je pečená kachna se zelím a knedlíkem. Hodně těžké jídlo, u kterého je třeba si nandat jen střídmou porci, jinak hrozí, že se odrovnáte na celý zbytek dne. A pokud se to stane, nezapomeňte na zázvorový čaj! Nicméně kachní maso je fajn, a když si odpustíte omastek na polití a snížíte počet knedlíků, není to nic proti ničemu. Část knedlíků nahraďte porcí kysaného zelí, to je nabité vitaminy a probiotiky, které jsou důležité pro trávení. Vybírejte ovšem to nepasterizované. Nejlepší je syrové, protože tepelnou úpravou se prospěšné látky ničí, ale i v takovém případě v zelí nějaké zůstanou. A pořád je to lepší než pět knedlíků.

shutterstock-689445088.jpg
Foto: Shutterstock

Ořechy
Další surovinou, která se na Vánoce jí víc než obvykle, jsou ořechy. Obsahují zdravé tuky, hořčík, draslík, fosfor, železo, zinek, vápník, vitamin B a mnoho dalšího. Mohou mít tedy dobrý vliv na zdraví srdce a cév, uklidňovat nervy, zlepšovat kvalitu nehtů, vlasů a pleti. Máte-li o Vánocích tendenci něco zobat, mějte po ruce nejlépe nepražené a nesolené ořechy. Denně si jich ovšem dejte jen jednu hrst. Kvůli vysokému obsahu tuků, jsou totiž velmi kalorické.

Kapr
Smažení sice není z hlediska zdraví nevhodnější způsob úpravy, ale velké výčitky mít nemusíte. Kapří maso je totiž výživné, díky bílkovinám zasytí a obsah omega-3 polynenasycených mastných kyselin je důležitý nejen pro zdraví srdce a cév. Navíc nikdo neříká, že kapra musíte opravdu smažit, možností přípravy je mnoho.  

Tip: Pokud se rozhodnete kapra smažit, doporučujeme ho obalit v panko strouhance, správně se vyrábí z chleba a její výhodou je, že nenasaje tolik tuku jako klasická strouhanka.

Čtěte také: