Nejnovější data vycházející ze studie zpracované organizací She Runs It jsou varovná. Od roku 2020 podle nich totiž došlo k desetiprocentnímu snížení zastoupení žen pracujících v marketingu, médiích a na dalších pozicích, které vyžadují zvýšenou časovou náročnost a kreativní přístup. Poprvé od roku 2018 tak podíl zastoupení žen v těchto oborech klesl pod 50 %. Proč k tomu došlo právě v této době, je nasnadě.
Seskok z kolotoče rodinných a pracovních povinností
Dva roky poznamenané pandemií onemocnění covid-19 přinesly do našich životů stále se měnící podmínky, lockdowny, karantény, domácí výuku či přechod na home office a do online světa. Tyto důsledky znamenaly velkou zátěž zejména pro ženy, které jsou stále ve většině domácností klíčovou osobou zajišťující chod rodiny. Náročné podmínky šly hůře skloubit s neflexibilním zaměstnáním, jako je právě marketing. V určitý moment nestačí jen znalosti a zkušenosti, ale záleží také na schopnosti plánovat, účastnit se meetingů a schůzek, kontrolovat a odolávat stresu. Pandemie přinesla mnoho nových výzev a překážek, se kterými si ženy musely poradit. Některé v tomto období odmítaly volit mezi prací a rodinou a rozhodly se z tohoto kolotoče vystoupit.
Potřeby pracujících žen byly v době pandemie odsunuty na druhou kolej. Právě na tento problém upozorňuje například průzkum poslanecké sněmovny Velké Británie, který ukazuje, že firmy se zastoupením žen ve vedení jsou úspěšnější než ty s čistě mužským vedením. Velká Británie tak reálně plánuje v postpandemickém hospodářství právě ženám lépe přizpůsobit podmínky. A tento krok stojí za pozornost i následování.
Ženy rozumí ženám, proto rozumí marketingu
Jak tedy nastartovat postpandemický marketingový průmysl? Odpovědí by mělo být zlepšit podmínky v marketingu přímo pro ženy. Nabídnout jim flexibilní pracovní dobu, možnosti zkrácených úvazků, možnosti home officů a zvýšení uplatnění pro ženy nejen na manažerských pozicích, ale i ve vedení firem.
Jsou ženy pro marketing opravdu přínosem? Odpověď na tuto otázku již v komentáři zazněla: ženy jsou klíčovou osobou zajišťující chod rodiny. Podle četných spotřebitelských průzkumů rozhodují ženy zhruba o 80 % nákupů. Přesto marketéři u určitého typu zboží historicky cílí pouze na muže, na ženy zapomínají, nebo je dokonce neumějí svou kampaní oslovit. Jiné studie uvádějí, že ženy přesvědčí jen 9 % reklam. To znamená, že 9 z 10 marketingových kampaní není dobře zacíleno na ženy.
Řešením je posílení právě ženského elementu v marketingu, protože ženy jsou silnější v oblasti verbální komunikace, jsou více empatické, chápou emoce, které přesvědčují a posilují vazbu ke značkám, a především – ženy rozumějí ženám. Právě tyto dovednosti rozhodují o úspěchu marketingových kampaní. Je tedy jasné, že ženy jsou pro marketing nejen vhodné, ale spíše nezbytné. Nyní je třeba připravit takové podmínky, aby i marketing byl vhodný pro ženy.
Markéta Kohoutková, Executive Director PR a marketingové agentury Lesensky.cz
Factsheet: Ženy v marketingu v datech
- Podíl žen pracujících v marketingu, médiích a technologiích v roce 2021 tvořil 46 %, což znamená snížení o téměř 10 % oproti roku 2020. K poklesu pod 50 % došlo loni poprvé od roku 2018. Ukázala to data z výroční zprávy She Runs It, oborové neziskové organizace zaměřené na kariérní postup žen.
- Šanci začít kariéru v marketingu má 21 % žen ve srovnání s 16 % mužů. Podle studie Gender v marketingu mají ženy mnohem větší šanci v marketingu uspět díky svým vlastnostem.
- Průzkum společnosti Insights in Marketing mezi 1 300 ženami zjistil, že celkem 91 % z nich nemá pocit, že na ně marketéři efektivně cílí.
Markéta Kohoutková Před nástupem do agentury Lesensky.cz pracovala pro společnost FTV Prima jako mediální analytik. V agentuře působí od roku 2010, dnes na pozici Executive Director. Podílí se na strategickém vedení a rozvoji agentury, dohlíží na kvalitu služeb a věnuje se VIP klientům. Má osmiletou dceru a pětiletého syna. |
Nový komentář
Komentáře
Tak moje podnikání koronavirus nijak nepoznamenal. Jediné co, tak jsem omezila růst firmy, protože jsem se zaměřovala na její udržení na trhu a neměla jsem energii ani finance na rozvoj, ale to se teď už změnilo. To, co jsem za ty dva roky ztratila se teď snažím dohnat, takže jsem rozjela marketing na 200%. Teď zrovna řeším zkracovač odkazů , který se zdá být pro moje kampaně hodně důležitý.