Předtím, než budeme probírat základní skupiny potravin, zamyslíme se nad aktuálním letním tématem, a sice, zda přijímáte dostatek tekutin a zda přijímáte vhodné tekutiny.
Zamyslete se, kolik tekutin denně vypijete.

Většinou zjistíte, že pijete velmi málo, protože tělo již přestalo potřebu pít signalizovat.
Již v dětství poznalo, že tyto signály jsou marné. I když signalizovalo potřebu tekutin, bylo zrovna vyučování, nebo nám rodiče zakazovali před jídlem pít, apod. Tělo poznalo marnost svého počínání a signály přestalo vysílat. Důsledkem toho většina lidí pije velmi málo, což může způsobit řadu zdravotních problémů a také to zpomaluje i proces hubnutí.

Udělejte si malý experiment.
Vyberte si typický všední den a zapisujte vše, co vypijete. Totéž proveďte pro typickou sobotu či neděli. Denně byste měli dodávat tělu prostřednictvím nápojů alespoň 2 litry tekutin, v teplém počasí nebo při zvýšeném energetickém výdeji samozřejmě více.
Velkou chybou hubnoucích je, že často v nápojích přijímají zbytečně velké množství energie.

Sladké nápoje obsahují v podobě cukru tzv. prázdné jouly, které nedodají do těla nic jiného než energii. Přitom právě nápoje jsou příkladem toho, jak můžete kalorické nápoje nahradit produkty stejně dobrými, ovšem s nulovou energetickou hodnotou.
Nejvíce energie v sobě skrývají sladké limonády, džusy, pivo a tvrdý alkohol.
Litr stoprocentního džusu s nápisem bez cukru má energii, kterou představuje 30 kostek cukru. Kostka cukru obsahuje v průměru 80 kJ. Takový džus má energetickou hodnotu v průměru 2 000 - 2 500 kJ, což je přibližně polovina denní dávky energetického příjmu při hubnutí.
Nápis bez cukru znamená, že tam není přidáván cukr, ale džusy obsahují cukr z ovoce. Pokud někdo džus miluje, nechť si vybere alespoň varianty light, což jsou 50 % nektary přislazované aspartamem, nebo si džus hodně naředí.

Přestože se v poslední době v tisku objevilo několik článků na téma zdravotní přínos pití piva, nelze tyto informace přeceňovat.
Energetická hodnota půllitru piva je příliš vysoká (650 - 1 100 kJ), jeho konzumace by tedy měla být velmi umírněná.

Doplňovat pitný režim by nemělo být žádným utrpením, zvláště, když si vybereme nápoje, které uspokojují naše chuťové buňky.

Energetické hodnoty kJ/1dl :
Džus 100% neslazený: průměr 220
Džus 100% slazený: průměr 280
Light džusy: 70 - 100
Zeleninové šťávy: 70 - 90
Pivo světlé 10°: 130
Pivo světlé 12°: 140
Pivo tmavé 11°: 220
Pivo Dia: 130
Pivo nealkoholické: 80