shutterstock-411246616.jpg

Foto: Shutterstock

Když člověk prosedí většinu pracovní doby za počítačem, začne mu ubývat svalová hmota a naskakovat přebytečné kilogramy. Chybějící pohyb v práci je potřeba nahradit volnočasovými aktivitami. Podle statistik se jen v Evropské unii nedostatečně hýbou zhruba dvě třetiny obyvatel. A čím vyšší věk, tím toto číslo stoupá. Přitom stačí málo. Pro tělo nejpřirozenější je totiž podle řady odborníků „obyčejná“ chůze.

Fyzioterapeut Martin Kasman se věnuje diagnostice a terapii funkčních poruch pohybového aparátu novorozenců, dětí a dospělých. „Noha sice není nejdůležitější článek lidského těla, ale dává nám jasný obraz o tom, v jakém stavu se celé tělo nachází. Co ho ovlivňovalo, jaká traumata a onemocnění překonalo, jaké aktivity člověk vykonává. Při bolesti ustupujeme od přirozeného pohybu, zvyšuje se napětí těla, hledáme zkratky a pomáháme si, abychom mohli vykonávat běžné aktivity, i když v omezeném režimu. Odráží se to na naší výkonnosti, vzhledu i vnímaní sebe samého,“ popisuje.

Chůze jako terapie pro tělo

Chůze je podle něho přirozený, preventivní i terapeutický pohyb pro tělo. Pokud chce být člověk zdravý a v kondici, je třeba se především zvednout ze židle. A jak tedy chodit správně?

Při každém kroku je důležité vždy přirozeně ohnout nohu v kotníku a zapojit všechny svaly na nohou, aby se odlehčily klouby. Nejdříve měkce došlápnout na patu a poté postupně přenášet váhu ke špičce. Kroky by měly být plynulé a stejně dlouhé. Také je vždy lepší dělat kratší kroky, lépe se tak uhlídá lehké položení paty na zem. Nesprávná chůze může vést nejen ke zvýšenému riziku puchýřů na nohou, ale také k riziku bolesti zad, kolen či kyčlí.

Také je třeba si uvědomit, že oněch často skloňovaných „deset tisíc kroků“ představuje ve skutečnosti zhruba sedm kilometrů. Není tedy rozhodně žádoucí „přepálit“ start, ale je třeba stanovit si reálné cíle. Zařadit chůzi do svého běžného režimu postupně. Například chodit pěšky z práce, vyrazit na delší vycházky se psem, na svižné sportovní procházky se sluchátky v uších apod.

Kupte si krokoměr a denní dávku postupně zvyšujte, aby netrpěla chodidla a klouby.

shutterstock-2054023856.jpg

Foto: Shutterstock

Potřeba je správná technika i boty

Synonymem přirozené chůze a volbou zdravého životního stylu se v posledních letech stala barefoot obuv. Boty ušité podle přirozeného tvaru chodidla, v nichž chodíte jakoby „na boso“. Pokud ovšem milujete boty na podpatcích či obuv do špičky, není nutné se jich úplně vzdávat. Pouze ve volném čase ulevte svým nohám v barefootu.

„Barefoot je zcela odlišný od běžné obuvi. Naše barefoot boty mají navíc flexibilní podrážku o tloušťce pouhé 4 mm, což zajišťuje chodidlům kontakt s povrchem. Zero drop, čili nulový rozdíl mezi patou a špičkou, zlepšuje zase těžiště a držení těla. Široká špička bot zajišťuje pak dostatek prostoru pro prsty i v pohybu, takže je nestlačuje a nedeformuje. Barefoot boty jsou lehké a bez klenby, takže přirozeně posilují chodidlo a jeho správné fungování,“ přibližuje zakladatel společnosti Be Lenka Juraj Fehervari, která právě takový typ obuvi vyrábí.

Zdroje: Fyzioterapeut Martin Kasman, Juraj Fehervari

Reklama