Foto: Shutterstock

Dostatek kvalitního spánku je nesmírně důležitý pro dospělé, natož pro děti. Potřebují ho k tomu, aby se správně vyvíjely, fyzicky i psychicky, a jejich mozek mohl regenerovat. Má souvislost i s náladou dětí a jejich imunitou a nezřídka bývá nevyspalost zaměňována za poruchy pozornosti (ADHD) a hyperaktivitu.

Pokud se dětem nezbytného odpočinku nedostává, projevuje se to často opačně, než bychom předpokládaly. Jsou sice přes den unavené, mrzuté, náladové a ledacos je podráží, ale večer se naopak promění v nezvladatelná stvoření, která nemohou usnout, a v noci se často budí. Podle americké neziskové společnosti The National Sleep Foundation (NSF) k nerovnováze stačí pouhý půlhodinový až hodinový spánkový deficit.

Jak dlouhý spánek děti potřebují?


Foto: Shutterstock

Novorozenec do 3 měsíců věku by měl spát v ideálním případě 14 až 17 hodin – přibližně stejnou část v noci jako přes den. Za naprosté minimum spánku je považována hranice 11 hodin. Na druhou stranu by neměl prospat více než 19 hodin denně. Množství hodin, které prospí, je s každým měsícem zkracuje.

Kojenci od 4 do 11 měsíců by měly spát mezi 12 až 15 hodinami denně. Nemělo by to ale být méně než 10 hodin. Za hodnou pozornosti stojí i nadměrná spavost – nad 18 hodin denně. Právě ve 4 měsících už se můžeme pokoušet nastavovat spánkový režim a rozlišovat noc a den.

Batolata od 12 měsíců do dvou let věku podle odborníků potřebují ke správnému vývoji 11 až 14 hodin spánku. Naprosté minimum je pak 9 hodin. Oproti tomu je maximem 16 hodin spánku.

Předškoláci od 3 do 5 let by měli prospat časový úsek mezi 10 až 13 hodinami denně, přičemž spodní hranice je osmihodinový spánek. 14 hodin už je zase horní hranicí.

Školáci od 6 do 13 let mají potřebu spánku někde mezi 9 až 11 hodinami denně. Neměly by ale usínat na méně než 7 hodin. Více než 12 hodin už je ale zase příliš.

Teenager ve věku od 14 do 17 let by měl spát 8 až 10 hodin denně. Rozhodně by to nemělo být méně než alespoň 7 hodin. Více než jedenáctihodinový spánek je už ale zase příliš.

Mladí dospělí mezi 18 a 25 lety věku by měli prospat mezi 7 až 9 hodinami za den. Na pováženou už je méně než 6 hodin a více než 11 hodin spánku.

Čtěte také:

Reklama