pa.jpg
Foto: Shutterstock

Jde o přirozenou záležitost, přesto existují situace, kdy je pocení přinejmenším nepříjemné. Mokré koláče v podpaží nesluší nikomu a sebevědomí nezvýší ani obava, že kromě vlhkých stop zaznamenají ostatní také nepříjemný zápach, který s pocením úzce souvisí.

Pocení je běžný fyziologický proces, jehož prostřednictvím dochází k regulaci tělesné teploty. Vděčíme za něj potním žlázám umístěným ve spodních vrstvách kůže. Existují dva druhy potních žláz, ekrinní a apokrinní, přičemž druhé v pořadí způsobují charakteristický nakyslý odér, unikátní pro každého jedince.

Pocení je individuální záležitost

Obvykle se snažíme pocení eliminovat, někdy ale jako by šlo o boj s větrnými mlýny. Zvlášť v teplém a dusném počasí, anebo v okamžicích, kdy se fyzicky či psychicky necítíme úplně fit. Existují i lidé, kteří se přirozeně potí víc, a nemusí nutně jít o osoby s nadváhou. Míra vyprodukovaného potu souvisí i s pohlavím, počtem a aktivitou potních žláz, se složením stravy, druhem a množstvím vypitých tekutin, podobně jako s materiálem oblečení, které nosíte, a dalšími aspekty. Abyste pocení ukočírovali, existuje řada více či méně známých způsobů.

Dostatečná hygiena je samozřejmost, používání antiperspirantů, případně deodorantů obvyklá záležitost. Rozdíl mezi nimi je v tom, že antiperspiranty zabraňují samotnému pocení (blokují potní kanálky), deodoranty jen eliminují zápach. Mnoho antiperspirantů zároveň obsahuje i deodorant. Kamenem úrazu bývá obsah hliníkových solí, parabenů či alkoholu, které některé výrobky tohoto druhu obsahují – a ne každému to vyhovuje.

sa.jpg
Foto: Shutterstock

Vydejte se přírodní cestou

  1. Vyzkoušejte kamenec, minerální kámen s lehce svíravým účinkem, který je vhodný nejen pro tradiční holení. Tento čistě přírodní produkt má mimo jiné i schopnost zastavit drobná poranění. Důležité ale v souvislosti s pocením je, že neucpává póry, optimalizuje tvorbu potu a neutralizuje zápach. Jde o levné, jednoduché a neinvazivní řešení.
  2. Skvělou zbraní proti obtížnému pocení je i jablečný ocet. Stahuje póry a při pravidelném používání působí dlouhodobě. Používá se s předstihem, ideálně před ulehnutím do postele. Inkriminovaná místa (nejčastěji podpaží) jednoduše potřete nasáklým vatovým tamponem. Nechte přes noc působit a ráno proveďte běžnou hygienu. Během dne se díky stahujícím účinkům octa budete potit méně.
  3. Vynikajícím přírodním prostředkem je i šalvěj lékařská. Bylinka oblíbená v lidovém léčitelství, která mimo jiné působí i proti nadměrnému pocení. Její listy obsahují třísloviny, které vývody potních žláz stahují. Pravidelným pitím šalvějového čaje zoptimalizujete pocení kdekoli na těle; bylinka je účinná nejen v podpaží, uleví také při pocení dlaní nebo nohou.
  4. Především v souvislosti se zvýšenou potivostí nohou je známá dubová kůra. Obklady (ideálně dvakrát denně – ráno a večer) z jejího nálevu jsou proti pocení účinné, lze je nicméně využít i na jiné části těla. Připravit si můžete i vlažnou koupel se silnějším odvarem.
  5. Skvěle poslouží také levandule, oblíbená aromatická bylinka hojně využívaná v kosmetice i přírodním léčitelství. V souvislosti s eliminací tvorby potu můžete využít bylinný odvar k potírání problematických míst, anebo si vyrobit domácí levandulový pudr. Smíchejte hrstku kukuřičného škrobu s rozdrcenými levandulovými kvítky a několika kapkami esenciálního levandulového oleje. Nechte několik hodin odležet a můžete používat. Naneste vždy jen lehkou vrstvu na problematická místa.
  6. Podobně bude působit i kombinace kukuřičného škrobu a jedlé sody. Jde o přirozeně absorbující látky účinné proti bakteriím. Směs v silnější vrstvě naneste do suchého podpaží a nechte cca 30 minut působit. Poté opláchněte, aby nedošlo k podráždění pokožky.
  7. V souvislosti s pocením existují také problematická jídla a nápoje. Máte-li s pocením potíže, vyhýbejte se silně kořeněným pokrmům, zpozorněte u indické či thajské kuchyně, kde jsou častými ingrediencemi zázvor, chilli, pepř nebo kari. Podobně na potivost působí také vysoce průmyslově zpracované potraviny s obsahem nadměrného množství chemických látek včetně glutamátu sodného. I oblíbená káva, resp. kofein, podněcují vyšší potivost, podobně i energetické nápoje. Naopak vhodné jsou třeba potraviny bohaté na draslík (například brambory, brokolice nebo rajčata).
  8. Dbejte také na materiály, ze kterých je ušito vaše oblečení. Čím více umělých materiálů, tím více vyprodukovaného potu. 

Čtěte také:

Zdroje: thompsontee.comhealthline.com