Erika Lust je švédská režisérka a scénáristka feministického porna, ale také spisovatelka. Vystudovala politické vědy se zaměřením na lidská práva a feminismus. Sama říká, že nikdy netoužila být režisérkou, ale donutily ji k tomu okolnosti. Samotnou ji totiž přestalo bavit, že je porno až příliš zaměřené na muže a ženy jsou v něm brány jako kořist. Svými snímky už sklidila mnoho úspěchů. Kariéru zahájila v roce 2005 krátkometrážním filmem Good Girl, cenu dostala za film Barcelona Sex Projekt. Pokračovala třeba filmy Handcuffs a Love Me Like You Hate Me zaměřené na fetiš. Ve snímcích je vždy kladen důraz na estetiku, která nesmí být vulgární. Pro Eriku jsou důležité kostýmy, dekorace, atmosféra, světla, a také hudba. Role jsou dobře zahrané, ne jako v klasickém pornu, kde se na herecký um nehraje, a mají výpravný příběh zasazený do moderní doby. Ukázky ze snímků Eriky Lust můžete zhlédnout zde.

5fb56a0eb55d2cEkqEvEjCrT6rGbIDYcC9wajbHEV5RV7YzgAAREV.jpg
zdroj: erikalust.com

Jak budou vnímat děti sex, až v pubertě nebo možná i dříve najdou tu spoustu nevkusného a muži ovládaného porna? To je přesně otázka, která Eriku napadala dlouhou dobu před tím, než se pustila do své současné tvorby. Problém pornografie tkví v tom, že naše vědomí nedokáže rozlišit realitu od simulace reality, tedy reálný sex od pornografického sexu. Představa je od útlého věku tak silně podprahově vryta, že ovlivňuje smýšlení společnosti o ženách a smýšlení jedince o své vlastní sexualitě.

5fb56a24ccf1f3wSfzuBNxuHEbtvfWY4LLPsTmFqf2eJ7qglqTkD0.jpg
zdroj: erikalust.com

Konec hloupého porna

Mnozí fanoušci pornografie namítají, že porno sledujeme právě proto, že neodráží skutečnost. Při bližším prozkoumání ale zjistíme, že je rozdíl mezi klasickým sexem a sexem, který může být kinky, S/M, fetišistický a podobě a mezi nadsazenou realitou v podobě stále do kola se opakujícího scénáře, kdy žena submisivně provádí orální sex převlečená za sekretářku a s výrazem laně na sebe nechá po neuvěřitelně dlouhém koitu muže vyvrcholit. Na takovém pornu jsou vychované nejméně tři generace, které jsou jím z části poznamenané. I přesto, že se stigma neobjevuje u všech jedinců, obecně lze říci, že mnozí mají zkreslené očekávání. O sociálních vlivech v širším meřítku ani nemluvě, dnes již vulgární slogan „Go back to the kitchen“ mluví za vše. Erika Lust svým pornem rozbíjí společenské stereotypy a ukazuje sex takový, jaký je.

Šovinisticky smýšlející muž si představí v tomto okamžiku, že ženy prahnou po romantice. Další omyl. Porno Eriky Lust nebývá romantické, protože reálný sex takový často prostě nebývá, a právě takový (náhodný) chtějí lidé i podle statistik portálu PornHub sledovat. Podle jejích vlastních slov chce vyplnit díru na trhu pornem, které nebude prezentované jako levné, nevkusné, hloupé a vulgární.

5fb56a3628c0eoYcF7iS2LazFlg452XDI60h38YJLfCMRaimJ2ikH.jpg
zdroj: erikalust.com

Bourací koule na stereotypy

Erika Lust tak reálně dělá pro změnu postavení žen ve společnosti mnohem více než kdejaké neziskové organizace. Kromě vyjmenovaného také zajišťuje, aby byli všichni zúčastnění placeni spravedlivě, ať jde o muže či ženu, což je problém nejen v porno průmyslu. Protagonistky Eričiných filmů také nejsou uklízečky, učitelky a sekretářky, ale i ženy ve vedoucích pozicích. Ty však nutně nemusí být opět stereotypně dominami, jak to v obvyklém porno scénáři bývá. Mimo jiné vybírá herečky, které nepodstoupily mnohé plastické operace, gelové nehty a prodloužené vlasy jsou v jejím podání tabu. Při sledování jejího porna mají diváci pocit většího souznění, což otevírá nové a nové dimenze sexuality.

Diskuze o rizikách současné pornografie bývají plamenné, navíc nelze paušalizovat celý svět. Jistě se najdou zastánci klasického proudu, kteří na vyumělkovaném a genderově zaujatém pornu vyrostli. Z těch, co se na něm stali závislými, jsou již otcové a matky. A právě na jejich děti Erika Lust cílí. Na generaci vyrůstající ve vyspělé civilizaci, která není vzrušená pouze z přežívajícího společenského stereotypu stavícího ženy do submisivních rolí.

Mohlo by vás zajímat: