Člověk, který se rozhodne hubnout, a zmenší proto své porce, většinou počítá s tím, že může mít občas trochu hlad a že mu bude vadit, když se nebude moci kdykoli zasytit jídlem či pamlskem, na který má chuť. Někdy jej však může intenzita negativních pocitů zaskočit. Co dělat v takovém případě, že vás zaskočí až bolestivý hlad? Rady, jak podobné potíže překonat, přinesla lékařka Václava Kunová na serveru www.stob.cz

1. Hlad z hladovění

Je jasné, že pokud budete jíst méně, než jste byli léta zvyklí, budete mít hlad. Ovšem "hlad, který nám brání v soustředění na práci i běžné denní činnosti je velmi nepříjemný a může vést k úniku z diety dřív, než se mohou dostavit první výsledky," upozornila lékařka.

Doporučovaný denní příjem při hubnutí je pět až šest tisíc kilojoulů, přičemž těch pět tisíc už je pro mnoho lidí neúnosných. Nemluvě už o tom, když se někdo rozhodne, že vystačí se čtyřmi tisíci kilojouly denně. Takový člověk si však zahrává s hrozbou, že hladovění jej paradoxně přivede k nezvladatelnému přejídání a s dietou bude konec. Je proto lepší si přece na talíři něco přidat a udržovat si spotřebu kolem 6 000 kJ a hubnout sice pomaleji, ale jistě.


2. Hlad z nevyvážené stravy

Někdy se může stát, že jíte zdánlivě přiměřeně, ale přesto vás přemáhá ukrutný hlad. Například proto, že jste vyloučili skoro všechny tuky a s nimi i bílkoviny a nahradili je sacharidy. V praxi tedy jíte místo pečiva se šunkou jen pečivo a maso k obědu jste nahradili vařenou rýží. Jenže sacharidy mají tu nevýhodu, že na rozdíl od bílkovin zaženou hlad jen na krátkou dobu.
Rada zní: jezte častěji, pokud možno pětkrát denně, a dbejte na to, aby součástí každého jídla byla nízkotučná bílkovina - jogurt, sýr, kousek kuřete a  podobně. Mimochodem, cílem není zhubnout hladověním, ale shazovat kila pomocí vyrovnaného jídelníčku, díky němuž ani pří ztrátě kil nebudete hlad cítit.

3. Únava a bolesti hlavy
Bolí vás při hubnutí hlava, ačkoli jindy tímto neduhem netrpíte? Jde o důsledek vyplavování zplodin metabolismu, které zvyšují únavu a navíc mohou způsobit právě bolehlav. Mělo by ně na platit zvýšení příjmu tekutin - dva až tři litry denně - a vitaminů. Nespoléhejte ani tak na pilulky, snažte se přijmout co nejvíce vitaminů ze zeleniny, případně ovoce. S ovocem to však tolik nepřehánějte, denně by ho mělo být maximálně 200 gramů, je v něm totiž mnoho cukru a ten se s hubnutím dvakrát nesnese. Naopak, množství zeleniny tolik hlídat nemusíte a pokud vám to vyhovuje, můžete jí sníst až jeden kilogram denně.

4. Zácpa
Pokud jste trpěli ještě před započetím hubnutí zácpou, mohlo se to ještě zhoršit.  Zácpu obecně způsobuje nedostatek pohybu, vlákniny a tekutin a měli byste tohle všechno změnit, abyste se problému zbavili. Vláknina je zejména v celozrnném pečivu, luštěninách, ovoci a zelenině, lze ji také koupit v tabletkách v lékárně - ty je nutno hodně zapíjet, aby nabobtnaly. Díky tomu se však zároveň snižuje pocit prázdného žaludku. Proti zácpě účinkuje také jogurt a z dlouhodobého hlediska rovněž posilování břicha cvičením.