Karolína byla od malinka nesmírně chytrá holčička. Šikovná, pozorná, krásně mluvila od jednoho roku, zpívala, tančila, číst se naučila ještě předtím, než šla do školy. Čísla ji, pravda, moc nebavila, ale ono se to srovná, mysleli si rodiče.
Jenže ouha, s počítáním měla Karolína obrovský problém - zatímco v jiných předmětech byla za jasnou jedničkářku, při matematice se nesmírně trápila a po pravdě řečeno, její výkon byl občas na čistokrevnou pětku. Rodiče naštěstí zbystřili a vzali dívku k odborníkovi, který stanovil celkem záhy diagnózu: dyskalkulie, v případě Karolíny poměrně těžká.
Nakonec nezbylo, než změnit školu - ne proto, že by dítě s touto poruchou učení nemohlo chodit do běžné školy, ale bohužel paní učitelka odmítala dívčin problém brát vážně a začala jí za nezaviněné potíže dávat pětky, aniž by se snažila pomoci jí problém překonat. A to přesto, že rodina chtěla se školou spolupracovat, což ani zdaleka není vždy zvykem.
Z Karolíny geniální matematik nebude nikdy, čísla a jejich systém jsou pro ni do jisté míry neproniknutelná, ale pomocí rodičů a speciálního doučování se pomalu učí taje matematiky zvládat, ne kvůli školním výsledkům, ale zejména proto, aby obstála v praktickém životě. Omezení v počtech se musí brát v potaz také při výběru budoucí školy, ale rozhodně neznamená, že by Karolína nemohla absolvovat střední a vysokou školu. Naopak, ostatní její školní výsledky ukazují, že na další studium rozhodně má.
Karolínin příběh je typický i atypický zároveň. "Dětí, které mají podobné potíže, přibývá," potvrdila psycholožka Kateřina Thorová s tím, že někdy bývají spojeny s poruchou pozornosti a chování. Jen ne všechny děti se specifickými poruchami učení mají potíže s matematikou, ale třeba se čtením.
Příčina? Mozek těchto dětí funguje trochu jinak, a proto nejsou často schopny se naučit číst, psát nebo počítat pomocí běžných metod. Před časem vyčíslila počet postižených předsedkyně České společnosti dyslexie docentka Olga Zelinková: nějakou poruchou učení trpí zhruba pět až deset procent žáků, z toho zhruba polovina má vše ještě v kombinaci s poruchou pozornosti a hyperaktivitou. Potíže jsou do jisté míry dědičné a častěji postihují chlapce. Naproti tomu nijak přímo nesouvisí s inteligencí.
Víte, o čem všem je řeč?
Specifické poruchy chování:
LMD - lehká mozková dysfunkce, od používání tohoto pojmu se ustupuje. Mimo jiné proto, že ve skutečnosti často u těchto dětí žádné poškození mozku najít nelze. Pojem LMD je navíc poněkud nepřesný, zahrnuje jak poruchy chování, tak poruchy učení, a mezi nimi je třeba rozlišovat.
ADD, ADHD - anglické zkratky postupně nahrazují název LMD. První označuje poruchu chování spojenou s problémy se soustředěním, druhý zahrnuje navíc i hyperaktivitu.
Specifické poruchy učení:
Projevují se při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání a matematiky. Jsou důsledkem poruch nervové soustavy.
Dyslexie - porucha čtení.
Dysgrafie - porucha psaní, často souvisí s dyslexií a někdy se ani neoznačuje samostatně. Písmo je nečitelné, dítě si obtížně pamatuje písmena.
Dysortografie - porucha pravopisu, vyskytuje se často spolu s dyslexií a dysgrafií. Děti s touto poruchou nejčastěji zaměňují krátké a dlouhé samohlásky, nerozlišují slabiky di-dy, ti-ty, ni-ny, vynechávají, přidávají, zaměňují písmena či celé slabiky.
Dyskalkulie - porucha matematických schopností, obtíže s orientací na číselné ose, záměnami číslic (6 a 9) a čísel (209 a 290), početními operacemi.
Dyspraxie - nešikovnost. Dítě bývá nemotorné, pomaleji se učí praktické činnosti, jako je zavazování tkaniček, oblékání. Není to typická porucha učení, spíše jde o potíže s motorikou.
-----
Právě proto, že potíže úzce souvisí s učením, projeví se většinou až ve škole, na rozdíl třeba od hyperaktivity, na niž se podle Kateřiny Thorové dá přijít
Má vaše dítě poruchu učení? Případně máte podezření, že by jí mohlo trpět? Čtěte celý tento týden články na toto téma na magazínu Žena-in.cz. Dočtěte se, jak se jednotlivé poruchy projevují, jak spolu souvisí a také o tom, kdy je čas na odborrné vyšetření a jak najít odborníka právě pro vaše dítě. Věděli jste, že děti s poruchami učení se stávají častěji třídními otloukánky a oběťmi šikany? A víte, že má smysl dítě podporovat, ale nikoli ho stále omlouvat?
Nový komentář
Komentáře
Mahara: Já už vím, že jsem zdravá. Ale o tobě začínám vážně pochybovat
Esťa: jasně, ale bereš v úvahu, že snad na všechny VŠ se dělají zkoušky z jazyka????Myslíš, že je schopna je udělat???Nemyslím to nijak zle, ale musíte si uvědomit,že takovýhle blok je skutečně velký handicap a neznamená to, že by jí někdo díky papírům od psychologa něco odpustil.Rozhodně ať to zkusí, ale upřímně-nedovedu si představit, že udělá přijímačky...
aaa...já Péťu ke studiu na VŠ rozhodně nenutím. Možná jsem se špatně vyjádřila, ale ona má stres jen z angličtiny. Já vím, že jazyky jsou důležité, ale přece jen, dkyž chce jít dál, nebudu jí v tom bránit. Ona už i ted při SŠ chodí hodně na brigády, takže ví, co to je makat...takže i proto zřejmě chce být ještě student...a co si budem vykládat, to vzdělání se ti jednou zůročí a Péta tohle pochopila
Amálie: je to možné,ale já se přiznávám,že mě to nějak nenadchlo,ale pokud to pomůže a jsou viditelné výsledky tak proč ne...
Amálie: To bude šrumec
To jsou mi technologie... Já původně myslela, že mám roztroušenou sklerózu. Proto ten kolaps.
Meander: taky už si chystam lahvinku k lahvince a v momentě, kdy mi přivezou
, jsem u tebe
sara.l: u EEG Biofeedbacku je strašně důležité, kolik zkušeností má lékař.
Velmi jednoduše se to dá popsat jako učení mozku vlastními signály, tzn: na principu počítačové hry, kdy dítě "vyřeší" věc správným postupem a mozek dostane "odměnu". V téhle fázi strašně záleží na tom, kdo tohle nastavuje a vyhodnocuje, jak často chodí dítko na sezení a jak pravidelně.
Amálie: Mám toho ještě spoustu v záloze
Amálie: nevím na EEG byly děti a bohužel bez výsledků snad jenom,že peněženka byla prázdnější,teda nebyly to moje děti,ale ze školy
Meander: jooo drahá, dovedu si tě živě představit
Hlavně po vyprávění o škumpě a podobných akcích
Mám u dcery diagnostikovanou ADHD. Letos šla po ročním odkladu do školy, tak čekám, kde se to projeví...
Amálie: Mám za sebou už i takový menší kolaps, kdy jsem křičela, brečela a propiskou cupovala blok na kusy, protože jsem nebyla schopná přepsat krátký odstavec.
Meander: Nyotaimori: Já vim, co bych dělala, kdyby klávesnice neexistovala... Přestala bych psát, páč by to ručně po mně nikdo nepřečetl
Na téma LMD jsem loni psala kamarádce 2 seminárky. Tenhle článek jsem jen tak prolítla, ale byla tu zmiňovaná možnost léčby formou EEG Biofeedback?
Možná bude v příštím díle...
peguša: my jsme taky byly v poradně několikrát,protože škole jeden papír nestačí,ale mě nejde o to mít něco na papíře,ale spíš hledat způsoby jak děcku pomoct,jenomže školu zajímají hlavně ty papíry a já mám pomáhat
což teda pomáhám,ale dalo mě to hodně přemáhání učit se co jsem nenáviděla,ale zase jsem na stará kolena pochopila zlomky a jiné srandy
jinak
je pravák,ale zase má zkřížené vidění nebo lateritu teď nevím jestli jsem to napsala správně,takže taky sranda...ale hlavně klid,je šikovná na spoustu jiných věcí a to je důležité..taky držím palečky a přeju hodně chápajích učitelů
Nyotaimori: Děkuju pánubohu a všem jeho andělům za klávesnici! Tam to sice přehazuju taky, ale dá se to opravit a hlavně přečíst
Jájja: bylo tam řečeno, že jí škola značně stresuje, což by bylo na VŠ několikanásobně horší, kromě toho jazykové zkoušky potřebuje na každé VŠ a fakt netuším, jak by je někdo, kdo téměř propadá na střední, udělal. Pokud sama chce studovat, ať to samozřejmě zkusí, pokud se na to ale necítí, tak bych jí nenutila,
Jájja: