Byla jsem taková klasicky hodná holčička a najednou jsem v první třídě (někdy koncem září) přinesla poznámku „hraje si s panenkou pod lavicí“. A nebo si vzpomeňte na kudrnatého Jirku Olivu (v seriálu My všichni školou povinní), kterého víc než vyučování zajímala veverka na stromě!
Ale co my rodiče? Máme většinou zafixováno, že předškolní věk je pouze dobou her. Tedy žádné povinnosti. Pak začne škola a v některých rodinách dojde vstupem do první třídy k významné změně pohledu na dítě. Do popředí se dostane povinnost a hra je odsunuta až do doby, kdy je povinnost beze zbytku splněna. Takové to klasické: nejdřív povinnost, potom zábava.
Pro dítě, které dosud znalo jenom zábavu, je taková náhlá změna velmi obtížná. Tím spíš, že někteří rodiče nemají vůbec rádi, když si školní děti hrají. „Už chodí do školy a pořád si hraje s autíčky!“ „Taková velká a ona si ještě hraje s panenkami!“ Snad ještě tak kolo, fotbal, hry na počítači, to jsou ochotni tolerovat, ale takovéhle lelkování? Syn popojíždí autíčkem po pokoji a dcera natřepává peřinku v kočárku pro panenky, cožpak to jde, takhle marnit drahocenný čas?
Má vůbec nějaký význam, když si školní dítě hraje a nedělá tak vlastně nic „užitečného“?
Psycholog Václav Mertin z Pražské psychologické poradny k tomu říká:
„Z vývojově psychologického hlediska je hra u školního dítěte (opatrně dodávám, že to platí i pro dospívající a pro dospělé) velmi důležitý motor rozvoje osobnosti, udržení psychiky v dobré kondici, ale i zdroj radosti a slasti. Vstup do školy není ve skutečnosti v životě dítěte žádný reálný předěl, který by měl striktně oddělovat dobu her od doby tzv. práce.
Dítě potřebuje ke svému rozvoji aktivitu, při které relaxuje, stanovuje si vlastní pravidla a rytmus, vybírá si, s kým si bude hrát a čím se bude zabývat, samo si určuje, ve které chvíli skončí. Ve spontánní aktivitě dítě kompenzuje dosavadní zátěž, regeneruje. Některé aktivity jsou pro volnou hru vhodnější, jiné méně. Nechte výběr na dítěti, jen se pokuste zabránit totální jednostrannosti. Podněcujte dítě i k jiným aktivitám, než ke kterým se někdy až stereotypně utíká. Akceptujte, že rádo maluje, ale občas je vyžeňte, ať si jde jen tak zalítat nebo popovídat s kamarádkou.
Je samozřejmě nepochybné, že se musí změnit poměr doby strávené na písku a nad učením, případně jinými povinnostmi. Velice ošidné je dávat nějaká doporučení, vždy záleží na konkrétních okolnostech. Myslím si, že v první, druhé třídě by hra a povinnosti (domácí úkoly, domácnost, kroužky, sport) v mimoškolní době měly být rozděleny v přibližném poměru 4:1 ve prospěch hry, ve třetí až páté třídě asi 3:1 a pak podle okolností 2:1 nebo 1:1. Číselné poměry jsou opravdu velmi relativní, ale na volné aktivity, hru by měl zbýt čas v kterémkoli věku!"
Pokud tedy plánujete dítěti v novém školním roce náplň mimoškolního času, ať už jsou to kroužky, výuka jazyků, zpívání či sport (nezapomeňte ani na pomoc v domácnosti), nechte mu i prostor a čas pro hru a nicnedělání.
citace z Děti a my
Nový komentář
Komentáře
Silveig: naopak tam byli
, coby zastupci meho bohateho sexualniho zivota. Jen nebyli samozrejme v plnem poctu ( prece tady nebudu spamovat ), bylo jich tam asi jen 300...
Jeremi: díky
, jen rozumím holkám, které se pozastavují nad tím, že tohle někdo (nikoliv autorka článku) doma vůbec řeší
Já totiž skutečně článek nenapadala a chápu jeho ideu
mirrea: Já bych řekla, že Andula s Fionou to pochopily naprosto správně a pozastavovaly se právě nad těmi dvěma citáty.
Ono totiž opravdu existují rodiče, kterým přijde prvňáček jako příliš velký na to, aby dostal k Vánocům hračku.
Eva_Fl: nechceš pro mě zopakovat to smazané?
Mám teď z toho různé asociace o panence
Fiona: Andula: milé zlaté, čtěte pořádně, přisuzujete článku něco, co v něm není. Rozhodně tam nikdo netvrdí (kromě dvou uvedených citátů), že si školní děti nemají hrát!!!!!!!
Aja: já to chápu tak, že článek vychází z faktu že v některých rodinách považují vstup do školy za čas, kdy je třeba přestat s hrami.
Je teda fakt, že mám dneska nějakej divnej den...Ale nerozumím tomu, ani když se hoooodně snažííím!?
Fiona: no k ničemu, já to taky nechápu, protože mě by ani nenapadlo, že by nemělo. Mělo by mt, dle mého, už nějaké povinnosti, to zase jo.
Fiona: ona se tu o tom kdysi, ale celkem nedávno, vedla diskuse v nějaké diskusi
Andula: ted me nejakej kolega smaze....
Andula: kdepak. S jednim panackem, pak s druhym, tretim.....
.....
.....
.....
.....
.....
.....
.....
.....
Eva_Fl: s tou panenkou?
Mě by ani nenapadlo, že by si moje školní dítě už nemělo hrát
Ostatně, hrát by si člověk měl celý život
Pokud jde o děti, existuje třeba spousta hraček, do kterch teprve dorostou.
Ale už jsem se setkala s názorem, že hračka není vhdoným vánočním dárkem pro školní dítě
A ja mam pomalu padesatku na krku a uz se tesim, az v patej vyjdou SIMS2....
A z penez z letni brigady ( 2.rocnik gymplu ) jsem si koupila panenku - to uz jsem zila sexualne....
Lhasa: já bohužel takové rodiče znám.
Gabi: samozřejmě, tohle povídání nebylo zjevně určeno většině reagujících
Já to nechápu, člověk si přece hraje celý život, ne?!
Hm, tak já si ještě v páté třídě sestavovala z plastových zvířátek farmu.
Myslím, že většina dospělých si taky hraje - co jiného jsou všechny možné koníčky, než hra a zábava. Ale já taky říkala dětem - napřed povinnost, potom zábava. To se nedá nic dělat, věci do školy jsou holt důležitější. Ostatně u prvňáčka ty úkoly tolik času nezaberou, aby mu už nezbyl na hraní. Spíš jsou rodiče, co dítě nacpou v pondělí na angličtinu, v úterý na klavír, ve středu na tenis, ve čtvrtek kurz informatiky, a v pátek se jede na chalupu, a tam si taky hrát nemůžou, protože musí pomáhat plejt záhony a česat ovoce. Například.
Ani jsem netušila, že ještě existují neandrtálci, kteří jsou schopni říct desetiletýmu dítěti "takovej velkej a ještě si hraje"
Zakazovat detem hrani si? :-o to snad ne
ja jsem hrava doted a myslim, ze na tom neni nic spatneho :)