„Odbory jsou reliktem dělnických hnutí devatenáctého století a v moderní společnosti nemají místo. A stávka není ničím jiným než vydíráním, při kterém se rukojmím stávají nevinní lidé. Především v případě profesí, na nichž je veřejnost závislá – jako jsou lékaři, učitelé, ale i strojvůdci nebo řidiči hromadné dopravy.“
Těmito tvrdými slovy odsoudil nedávno jeden můj známý, specialista na mezinárodní právo, stávku strojvůdců v Německu a zaměstnanců veřejné dopravy v Paříži. A to ještě nevěděl, že stávkou pohrozí i čeští učitelé, protože se jim nelíbí rozpočet školství. Chtějí ho navýšit o tři miliardy, jinak prý budou v úterý 4. prosince stávkovat.
Den volna pro děti?
Co je na takové stávce učitelů hrozného, řeknete si možná. Nejsou to lékaři ani strojvůdci, tak prostě děti nepůjdou jeden den do školy. Jenže když nepůjdou děti do školy, nemůžou často jít ani rodiče do práce – přece nenechají ratolesti doma samotné. A tak má vlastně i tak „nevinná“ stávka, jako je ta učitelská, dopad na velkou část společnosti (pokud samozřejmě nejde o variantu, při níž učitelé na děti dozírají a jen je demonstrativně „neučí“).
Jak to bylo s odbory? První odborové organizace vznikly z podpůrných a vzdělávacích spolků, cechů a různých bratrstev (např. hornická bratrská pokladna) v devatenáctém století. Jejich účelem bylo především zaopatření vdov a sirotků po zesnuvších a výchova mladé generace. V roce 1862 vznikla v Čechách první odborová organizace – Typografia, sdružující, jak už název napovídá, typografy. I ta však měla především podpůrný charakter. 15. listopadu roku 1867 usnadnil nový spolkový zákon zakládání spolků, organizování stávek však podle něj bylo stále trestné. Trestná už ovšem nebyla sama účast na stávce. Za počátek odborového hnutí v habsburské monarchii však bývá považován až koaliční zákon ze 7. dubna roku 1870. Skutečného významu ale dosáhlo odborové hnutí až po vzniku sociální demokracie, s níž bylo spjato zájmy i personálně. |
Lidé proti odborům – marný boj
A to je právě oním problémem, na který odpůrci stávek a odborů vůbec upozorňují – v současnosti v podstatě neexistuje profese, jejíž stávka by negativně neovlivnila chod alespoň části společnosti. Snad s výjimkou amerických scénáristů. Stávka tak vlastně má charakter vydírání – „Pokud nepřistoupíte na naše podmínky, bude mít problémy spousta lidí!“ Jako taková je ovšem dvousečná – může se stát, že se lidé nepřidají k odborářům a nebudou za viníka považovat jejich „nepřítele“, ale právě samotné odbory (což se stalo ve Francii i v Německu). Jenže, vzato kolem a kolem, co můžou lidé takovým odborům udělat? Především pokud se jedná o organizaci, která má na danou profesi prakticky monopol?
Kdo má právo stávkovat? Zákon o kolektivním vyjednávání § 20 |
Co myslíte, měly by odbory nahrazovat škody, které vinou jejich stávky vzniknou třetí straně? Nebo musíme všichni doplácet na právo odborů na stávku? Jsou stávky a odbory přežitkem z dob dělnického hnutí, který by měl být konečně zrušen? Kdo podle Vás nemá právo stávkovat? Znepříjemnila Vám už někdy stávka život?
Nový komentář
Komentáře
určitě by odbory měli nahrazovat škody, které vinou jejich stávky vzniknou třetí straně
Tady se nestávkuje,je to k smíchu!Naši politikové vědí,že to dlouho nevydržíme a těch pár hodin nemá vůbec žádný smysl.Když chtějí stávkovat tak musí pořádně!!
risina: jde mi spíše o princip. Na jedné straně musím podepsat každou hodinu, kdy vyučování z nějakého důvodu končí dříve a na druhé straně díky stávce vypustí celé školy "do prostoru" a nezajímá je co budou dělat.
Stejně to nepomůže, protože nahoře mají jiné priority, hlavně ty své.
Bydlím na vesnici,kousek za Prahou,jezdí k nám MHD,takže v případě stávky dopraváků bych byl bez spojení s městem.Sám u DP pracuju,ale byl bych rád,kdyby jsme dostávky šli.A jak se dostat do práce?Soused má auto a kdyby tohle nevyšlo,z domu to mám do práce ode vrat baráku k bráně 80 minut,tak udělám něco pro zdraví.
honuska: Já třeba vím, že když měla dcera tuhle ve středu před podzimními prázdninami ředitelské volno, bylo to proto, že u nich ve škoel opravovlai topení. A všichuni učitelé jeli na středum čtvrtek a pátek na nějaké společné školení. Jinak si pamatuju, že v době jarnícjmm podzimnh a velikonočních prázdnin nosily děti lítečky, jeslti máme zájem o družinu, a že nějak fungovala družina na jedné škole pro celé město.
Máš pravdu, že pokud by bylo ve školství víc peněz, mohly by tohle (zajištění nějaké činnosti i o prázdninách) školy nabízet jako službu pro rodiče "svých" dětí.
Ono u těch kantorů je to trochu jinak. Jde především o to, že děti slyší tyhle řeči, které se tady ozývají, doma. A často ještě horší. Zvláštní kapitola je, když se kantorka vrátí domů a učí děti svých spolužáků. Každopádně je faktem, že různá školní volna vedou k tomu, že rodiče mají problémy, které, v tomto případě oprávněně, ventilují, ale nemuseli by to dělat před dětmi. Kantorka si taky může o rodičích myslet cokoliv a nebude to před dětmi říkat. Taková kantorka po 30 letech by tím měla praštit a přihlásit se jako krotitelka tygrů do cirkusu. Byl by to pro její nervy naprostý oddych.
já sirael: víš ..vstrčena není asi ten pravý výraz .. ona se přihlásila do výběrovky, tvrdila že vše umí .. to není vstrčena, tam všichni předpokládali, že ví o co jde,
risina: zaměstnanec ať malé firmy nebo velkého podniku nedostane volno, když má dítě uděleno ředitelské volno nebo nějaké prázdniny. A nemá ani babičky na hlídání, takže si musí hlídání zajistit a zaplatit.
honuska: Co znamená "normálně pracující"?
já sirael: Já nepracovala v hospodě, ale na mezinárodním letišti, takže nějaké vzdělání pro přijetí bylo podmínkou, i když jazyky by mohla umět i ta servírka v hospodě.
Simba: dost dobré, pobavila jsem se
Ještě by školské odbory k lepším podmínkám pro učitele, mohly zajistit hlídání dětí pro normálně pracující.
Na to, že školní docházka je povinná, mají děti tolik volna a projektových dnů, kdy se neučí, že se nedivím, že to se vzděláním mládeže tak rapidně dolů.
já sirael: hm, jednu učitelku mŠ, která přešla do jiné sféry jsem zažila, nastoupila u nás na místo asistentky. Když pominu, že neuměla poslat fax ani email, její omluva když hledala na pracovní ploše Outlook E. mne rozesmívá ještě teď ..když u mne doma na počítači to na ty emaily vypadá úplně jinak ..a přes co posíláš emaily? ..přes seznam.cz
po týdnu jsem řekla šéfovi, že s zaučováním končím, protože bych nedělala nic jiného a nebylo to o zaučení kde co je, ale o naučení práce asistentky... včetně práce na pc, ve wordu atd. .. byla odejita velmi rychle ..takže chápu, s uplatněním mimo mš mohou mít učitelky MŠ problém
Nejenom stávka učitelů, hrozí i stávková pohotovost zdravotníků - nejenom lékařů, ale všech zdravotníků, protože Julínek a ředitelé nemocnic ušili nechutnou boudu na všechny zaměstnance! Co se bude dít s pacienty, je samozřejmě nezajímá! Ale mělo by to zajímat ty pacienty! I potencionální!
já sirael: Třeba dělat servírku?
honuska 107: Jo není to špatný. A odbory k tomu konkrétně u nás pomohly.
já sirael: i servírka může mít vyšší vzdělání - maturita a DiS
Dášule: A k té mzdě, kterou má vyplatit, přestože není z čeho - odbory mohou tím nátlakem dosáhnout spíš toho, že raději vyhlásí konkurz. A takové případy se staly. Zkusila jsem být zamestnanec i zaměstnavatel, a jako zaměstnanec jsem se měla mnohem lépe, jednodušeji, než jako zaměstnavatel.
Také je super dovědět se 20.12. od učitelky prvního stupně, že je můj syn je šikanista. Dokonce mé dítě strašila před spolužáky policií. Od učitelky s praxí, která by mohla mít odhad a své žáky po roce a půl trochu znát. Nakonec se manželovi omluvila, protože to nebyla pravda, ale já měla zkažené vánoce, tak takový učitel by neměl mít nárok na přidání.