V rozhovoru s Danou Pavlouskovou se dozvíte, jak Oděvní banka funguje, jakým výzvám čelí a co ji inspirovalo k založení této organizace. Pokud vás zajímá, jak vaše staré oblečení může někomu pomoci, máme pro vás inspiraci.

0d641bff4b996-blobid0.jpg
Dana Pavlousková
Foto: Se souhlasem Dany Pavlouskové/ Oděvní banka

Můžete nám přiblížit, jak Oděvní banka funguje a komu konkrétně pomáhá?
Oděvní banka v podstatě splňuje dvě linky – sociální pomoc a udržitelnost v podobě recyklace oblečení. Přijímáme oblečení darem, které probereme, vytřídíme a následně kompletujeme krizové balíčky s oblečení, které rozesíláme všem lidem v nouzi prostřednictvím spolupracujících potravinových bank a více než dvou stovek lokálních neziskových organizací napříč celou ČR.

Víte, kolik jste předali tun oblečení vám prošlo rukama?
Víme. Každý rok rozesíláme mezi lidi v nouzi přes 40 tun oblečení. Nicméně platí, že čím více oblečení dostaneme, tím více ho rozešleme, resp. poptávka od našich partnerských organizací dlouhodobě převyšuje naši nabídku, tzn. oblečení, které máme skladem.

A kolika rodinám jste pomohli?
Ročně 40 tun oblečení = 10 000 krizových balíčků oblečení

Co vás inspirovalo k založení Oděvní banky?
Pomoc s oblečením pro samoživitele byla jedním ze základů poskytování materiální pomoci naší neziskovky Klub svobodných matek, tak jsme se rozhodli tuto linku rozšířit a založili jsme samostatnou Oděvní banku, která se postavila po bok potravinových a nábytkových bank a hlavně rozšířili okruh lidí, kterým pomáháme.

e9c24c0d44228-obrazek.jpg
Oděvní banka
Foto: Se souhlasem Dany Pavlouskové/ Oděvní banka

Co bylo během existence projektu nejtěžší překonat?
Vždycky si musíte získat důvěru lidí, tzn. dobře komunikovat, aby znali celý příběh. Každý dárce rád ví, jak se s jeho darem nakládá. A dlouhodobý problém je určitě shánění zdrojů na provozní náklady Oděvní banky. Ačkoliv máme generálního sponzora společnost JTI, která se významně podílí na jejich úhradě, stále máme výdaje (nájem, energie, manipulační technika, dopravné), na které musíme ještě shánět zdroje).

Jaké hodnoty a principy jsou pro vás nejdůležitější?
V první řadě je to synergie – propojování se získáním maximálního efektu díky součinnosti. Potom jsou to určitě chuť pomáhat lidem a stejně tak přispívat k životnímu prostředí, což sice může znít jako klišé, ale je to důležité.

Jakým způsobem vybíráte oblečení, které rozdáváte? Jak probíhá třídění a distribuce?
Základním parametrem je, aby oblečení bylo čisté a nezničené. Jak říkáme interně „abychom si ho sami vzali na sebe“. Přijaté oblečení první vytřídíme, aby splňovalo tyto podmínky, následně třídíme podle druhu (dámské, pánské, dětské) a velikosti a kompletujeme zmiňované krizové balíčky oblečení pro příjemce. Každý balíček obsahuje kompletní set oblečení (kromě spodního prádla). Týdně pak od nás přepravce odváží stovky balíků buď do centrálního depa potravinových banka nebo balíky zasíláme přes Zásilkovnu na naše spolupracující neziskové organizace z celé ČR.

Jaké jsou hlavní cíle Oděvní banky pro nadcházející rok? Jaké výzvy očekáváte?
Určitě bychom rádi navýšili objem přijímaného oblečení, stejně tak rozšiřujeme naši odběratelskou síť. Je nám velkou ctí, že náš projekt podpořila i manželka prezidenta paní Eva Pavlová a taktéž Úřad vlády, se kterým již druhým rokem spolupracujeme.

ce93d9b2b2293-blobid0.jpg
Ambasadorky v Oděvní bance/Ivana Jirešová třídí šatník
Foto: Se souhlasem Dany Pavlouskové/ Oděvní banka

Jakou roli hrají dárci a dobrovolníci v činnosti Oděvní banky?
Obě skupiny jsou zásadní, na dárcích závisí objem oblečení pro naše klienty a dobrovolníci nám pomáhají snižovat provozní náklady na personál.

Jak se vám daří navazovat spolupráci s firmami a komunitami? Můžete uvést nějaké konkrétní příklady úspěšné spolupráce?
Velmi dobře, protože pro firmy to představuje možnost, jak naplnit jejich CSR cíle a pořádají pro nás zaměstnanecké sbírky oblečení. Ty jsou velmi oblíbené, protože každý pravidelně třídíme náš šatník a obecně lidé nemají důvěry v kontejnery, kdežto u nás znají celý příběh a vědí, co se s jejich oblečením děje dál. Jako stěžejní je pro nás dlouhodobý a generální partner společnost JTI, ale pokud se podíváte na naše webové stránky, spolupracujeme s celou řadou významných korporací v ČR. Zcela určitě máme velkou radost ze spolupráce s Úřadem vlády, pod jehož taktovkou se dvakrát ročně zapojují do sbírky oblečení jednotlivé ministerské resorty.

Snažíte se zapojit širší veřejnost do projektu?
Zcela určitě ano, jen z logických důvodů máme omezené zdroje na placenou propagaci.

Jak vidíte budoucnost Oděvní banky? Máte nějakou dlouhodobou vizi, kam byste chtěla tento projekt posunout?
V dlouhodobém horizontu bychom viděli jako další krok mezinárodní expanzi. Na podzim se otevírá partnerská Oděvní banka na Slovensku a uvidíme, zda-li bude podobný zájem u dalších sousedů v Polsku a Maďarsku.

f242f2426f8e9-blobid0.jpg
Oděvní banka
Foto: Se souhlasem Dany Pavlouskové/ Oděvní banka

Co vás osobně nejvíce motivuje pokračovat v této práci?
Je to jednoznačně fakt, že tato práce má smysl. Pokud pracujete v nezisku, musíte projektu věřit a není to „jenom“ práce, ale spíš životní styl.

Kde hledáte inspiraci pro své další kroky v oblasti sociální pomoci?
Určitě jsou to zkušenosti obdobných organizací v zahraničí, jak v Evropě, tak na dalších kontinentech.

Máte nějaké vzory nebo osoby, které vás inspirují v oblasti neziskové činnosti a pomoci druhým?
Popravdě konkrétní vzor neuvedu, protože těch lidí a projektů je mnoho. Všechny spojuje jedno – chuť pomáhat a síla dotáhnout projekty do konce.

c1c1fe017c953-blobid0.jpg
Katka Pechová
Foto: Se souhlasem Dany Pavlouskové/ Oděvní banka

O Oděvní bance:

Oděvní banka je nezisková organizace, která se věnuje sběru a distribuci oblečení pro lidi v nouzi. Spolupracuje s potravinovými bankami a více než 200 neziskovými organizacemi po celé České republice. Kromě sociální pomoci se zaměřuje i na udržitelnost a recyklaci oblečení.

Zdroj: autorský rozhovor, zakladatelka Oděvní banky Dana Pavlousková