Mezi flexitariány se řadí i kreativní umělec Yemi A.D., který je ambasadorem pro Cíle udržitelného rozvoje v Česku. „Konzumaci masa jsem omezil již před několika lety z mnoho důvodů. Jedním z nich je, že se snažím dodržovat zdravé stravování. Dalším z faktorů je negativní dopad na klima nebo také fakt, že se domácí zvířata chovají v nevhodných podmínkách. V dnešní společnosti je podle mě navíc ještě stále zakořeněn pocit, že dostatek, nebo spíše nadbytek masa v jídelníčku znamená blahobyt společnosti,“ popisuje své pohnutky Yemi A.D.
Alternativním způsobům stravování jsou více otevření mladí lidé, a to jak v Česku, tak ve světě. V evropském kontextu Češi patří k národům, které jí vše a v jejich stravě převládá zejména maso. 90 % naší populace při konzumaci neřeší, zda jde o potraviny živočišného či rostlinného původu. Na opačném pólu jsou v Turecku, kde se masu vyhýbá téměř polovina populace. Maso a masné výrobky u nás častěji konzumují muži, alespoň jednou týdně jí maso 82 % mužů a 77 % žen.
Do budoucna chce více rostlinných produktů na úkor živočišných do svého jídelníčku zařadit 28 % Čechů. „Ačkoli většina populace nepředpokládá, že by v příštím roce celkově snížila konzumaci živočišných výrobků, plánují však alespoň omezovat masné výrobky jako jsou uzeniny. Naopak častěji lidé chtějí jíst především ryby a luštěniny,“ říká k výsledkům výzkumu manažerka komunikace Ipsos Markéta Kneblíková.
Co se týká zdravého životního stylu, téměř 2/3 populace ho nijak neřeší. Z výzkumu Ipsosu vyplývá, že pouze 38 % Čechů se stravuje dle zásad zdravé výživy. Právě zdravá výživa a snaha o snížení hmotnosti jsou nejčastějšími důvody k vyhýbání se určitým druhům potravin. Převážně jde o snahu zredukovat příjem cukrů a živočišných tuků. Výzkum dále ukázal, že se lidé sice domnívají, že se zvýšila nabídka rostlinných produktů v obchodech (68 %) a restauracích (41 %), ale často jim tyto alternativy živočišných pokrmů nechutnají.
Trend rostoucí nabídky rostlinných produktů potvrzuje i předseda České veganské společnosti Martin Ranninger. „Zájem o veganství a rostlinnou stravu v posledních letech roste a my tento vývoj velmi vítáme. Z aktuálního výzkumu lze vidět, že i Češi se zajímají o rostlinnou stravu a věříme, že s rostoucí nabídkou v obchodech a restauracích zájem poroste ještě více. Omezení konzumace živočišných výrobků přináší mnoho výhod, a to zejména ekologických a zdravotních,“ uvádí Ranninger.
U potravin a nápojů Češi nejčastěji sledují zemi původu a složení výrobku obecně (éčka, sacharidy a cukry, tuky). Informace, zda byly potraviny vyrobeny v souladu se zásadami férového obchodu nebo obsah alergenů ve výrobku, sleduje méně než polovina populace. Při výběru kosmetických a čisticích přípravků pak více než polovina populace (55 %) alespoň občas zjišťuje, jestli je obal výrobku ekologický a bezmála polovinu společnosti (45 %) zajímá, jestli byl výrobek testován na zvířatech. Údaje uvedené na kosmetických a čisticích prostředcích jsou důležité zejména pro ženy. Zatímco starší lidé více zajímá země původu a ekologičnost produktu, mladí lidé sledují, zda byl produkt testován na zvířatech, či zda vlastní některý z veganských certifikátů.
O výzkumu: Výzkum byl realizován v květnu 2020 na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku 18-65 let (podle věku, pohlaví, kraje, velikosti místa bydliště a vzdělání). Celkem se ho zúčastnilo 1015 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz, ve spolupráci s Asociací společenské odpovědnosti.
Nový komentář