Foto: Shutterstock

Proč máme kávu rádi?

Pití kávy ovlivňuje naše nálady díky účinkům na centrální nervový systém. Pokud máte pití kávy pod kontrolou, může vám kofein prospívat. Projeví se lepší koncentrací a myšlením. Kofein má schopnost vázat se na adenosin, který je vytvářen mozkem v okamžiku únavy nebo před spánkem. Kofein se naváže na jeho místo, oddálí nástup únavy. V mozku kofein stahuje cévy, což se projeví jeho zvýšenou činností a dojde k aktivování nadledvinek, produkci adrenalinu. Káva dokáže zlepšit náladu a navodit pocit duševní pohody. To díky hormonu dopaminu, nepostradatelného při přenosu vzruchu do mozku. Stejně tak jako nabudí vaši mysl, podpoří i fyzický výkon. Bývá doporučován jeden šálek před pohybovou aktivitou. Káva tak může pomoci například zmírnit bolest svalů.

Káva je prchavá

Kávu mnohdy vyhledáváme, pokud potřebujeme rychlý přísun energie. Nastartovat se ráno, probrat po obědě. Oddaluje únavu, bystří myšlení, zlepšuje soustředění. Kofein z kávy se ale rychle vstřebává. Bohužel s vysokým příjmem kofeinu vystavujeme tělo nadměrné zátěži. Dá se jím také předávkovat. Pak člověku buší srdce, je nervózní, náladový, soustředěnost mizí, má třes či se dostaví bolest hlavy. Kofein navíc zpomaluje produkci hormonu melatoninu, který ovlivňuje kvalitu spánku.

Čajový kofein

Naproti tomu srovnejme kofein, který získáváme ze zeleného čaje neboli thein. Ten se uvolňuje pomaleji, a tak i jeho účinky jsou dlouhodobější. Pro tělo je šetrnější. Nedráždí tolik žaludek, nepůsobí agresivně na srdce a cévy. A je to právě thein, který povzbuzuje nervovou soustavu a mozek. Pomáhá tedy při učení, práci, únavě. Pokud tedy chcete zmenšit energetickou závislost na kávě, třeba i z důvodu citlivosti na kofein, zkuste to s pomocí zeleného čaje. Zelený čaj je oblíbený především v Japonsku a Číně. Jeho chuť je o dost jemnější než černého. Jeho výroba spočívá v prudkém sušení nebo napaření po jeho zavadnutí. Dále obsahuje různé vitaminy, minerální látky, silice.

Zelený čaj má dále mnoho druhů. Do těchto zelených čajů patří rovněž tradiční japonský Matcha. Připravuje se z mladých lístků čajovníků, které jsou zastiňované. Tím je právě podpořena tvorba chlorofylu a čaj získá charakteristickou barvu. „MatchaTea je bohatý na vlákninu, katechiny a aminokyseliny. Jedná se o zdroj energie a celkové fyzické i psychické pohody,“ říká Petr Patočka z MatchaTea.cz. s tím, že jeden šálek má až desetkrát víc nutričních hodnot než šálek obyčejného sypaného zeleného čaje. Matcha Tea může udržet hladinu energie na 3-6 hodin, a to pouze s 34 miligramy kofeinu, což odpovídá zhruba jedné třetině šálku kávy.

MatchaTea.cz

Pořádně spěte, odpočívejte, pijte vodu

Zvýšená potřeba těla po kofeinu je často důsledkem nedostatečného odpočinku. „Tělo si pochopitelně nejvíce odpočine ve spánku, proto tuhle aktivitu, která člověku zabere až čtvrtinu života, není radno zanedbávat. Důležité je i spát kvalitně. Nezapomínejte ani na vodu, pitný režim. Mozek okysličujte čerstvým vzduchem. Zkusit můžete konopné lístky k přípravě čaje,“ říká Jiří Stabla z konopne-lekarny.cz.

Není nutné se kávy vzdát

Pokud jste vášniví zastánci kávy, ale chcete si vychutnat třeba i matcha nebo jiný čaj, nemusíte si mezi těmito nápoji vybírat. Stačí, když je nebudete pít v těsném závěsu za sebou. Protože jsou kofein a tein dvě jiné látky, působí na organismus jiným způsobem a jejich přímá kombinace by vám nemusela udělat dobře. V ideálním případě doporučujeme zvolit jeden nápoj pro dopoledne a druhý kolem třetí hodiny odpoledne.

Další energetické alternativy?

Existuje řada alternativ, která nám mohou kávu nahradit. Některé jsou velmi dobře dostupné. Třeba obyčejná citronová voda. Ačkoliv voda určitě není první věcí, která by vás napadla při potřebě zvýšit svou energii a ráno se nastartovat a třeba ji berete ji spíše jako osvěžující nápoj do horkých dnů. Nicméně, citrónová voda je opravdu zdrojem energie. „Rozhodující roli hraje kyselina citronová v citronu. Posiluje imunitní systém, vyrovnává hladinu pH, vyplavuje nahromaděné nezdravé toxiny,“ říká David Buchta z Primulus.cz s tím, že všechny tyto výhody opravdu pomáhají zvýšit hladinu energie. Pokud se chcete ráno „nakopnout“, pijte šálek citronové vody, a to ideálně zahřáté. Preventivně pak pijte třeba bylinný pampeliškový čaj nebo zkuste horký nápoj z kořene Macy.

Reklama