Kofein je jeden z nejoblíbenějších stimulantů, který konzumujeme. Nenachází se však jen v kávě, vysoký obsah kofeinu má také čokoláda, najdeme ho v čaji, v kakau, energetických nápojích, v některých lécích... Během těhotenství se schopnost metabolizovat kofein v těle ženy zpomaluje. Přes placentu se dostává do krevního oběhu děťátka, které ho ještě neumí odbourávat, proto se mu v těle hromadí. Ale je to nebezpečné?

shutterstock-613496192.jpg
Foto: Shutterstock
 
Káva ano, ale s mírou

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) i podle Amerického kolegia porodníků a gynekologů (ACOG) si těhotné ženy nemusí během těhotenství a období kojení zcela odpírat kávu. Doporučuje se však konzumovat ji s mírou – maximálně 200 mg denně.

Podle farmakologa Iana Musgrave z University of Adelaide, který píše i pro populárně naučný magazín The Conversation, je to s kofeinem v těhotenství takto: „Mírná konzumace kávy je spojena se zdravotními benefity jako snížení rizika vzniku srdečních chorob a cukrovky druhého typu. Přiměřený přísun kofeinu je v zásadě bezpečný, ale některé studie naznačily i jinou věc – kofein u těhotných žen nese s sebou riziko potratu, případně může mít negativní vliv na jejich dítě.“

Dřívější studie naznačovaly, že bezpečná dávka je mírně pod hranicí 300 mg kofeinu denně, ale ukázalo se, že zmíněné studie vycházely z omezeného množství dat. Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) proto snížil doporučenou denní hranici na 200 miligramů kofeinu.
 
Šálek, dva nebo více?

Kolik kávy tedy můžete vypít? „Množství kofeinu v kávě se liší podle druhu kávy, ale také podle způsobu její přípravy. Kofein se z ní uvolňuje postupně, takže malé espresso jej obsahuje méně než káva déle překapávaná nebo louhovaná,“ vysvětluje baristka a znalkyně kávy Monika Matúšová z pražírny Zlaté Zrnko.

Těhotná si tak může dopřát jeden šálek silné kávy nebo dva šálky středně silné kávy za den. K dennímu příjmu kofeinu je ale potřeba připočítat i jeho další zdroje. Šálek čaje může mít od 20 do 120 mg kofeinu, šálek kakaa či 100 gramů hořké čokolády 3 až 32 mg. Kofein se nachází také v kolových a energetických nápojích (50–160 mg v plechovce) a v některých lécích na bolest.

weree.jpg
Foto: Shutterstock

Káva bez kofeinu

Řešením, jak si vychutnat šálek kávy, ale bez rizika, že děťátko bude vystaveno vlivu nadměrného množství kofeinu, může být bezkofeinová káva. „I ta ve skutečnosti obsahuje kofein, ale v minimálním množství, šálek takové kávy může mít 2 až 4 mg kofeinu," říká M. Matúšová ze Zlatého Zrnka. Upozorňuje však na to, že není jedno, jakým způsobem byl kofein z kávy odstraněn. „Dá se to udělat bez chemie, takzvaným švýcarským vodním procesem, nebo chemicky pomocí rozpouštědel, například chloroformu,“ vysvětluje odbornice.
 
Jak však budoucí maminka, milovnice kávy, ale v tomto směru laik, zjistí, jakým způsobem byla káva zbavena kofeinu? „Odkofeinování je složitý proces, náročný na čas i peníze. I následné pražení zrn vyžaduje speciální přístup. Chemický způsob odkofeinování je o něco rychlejší a levnější, což se projeví také na ceně kávy. Pražírny, které se vybraly nechemickou cestou, musí tento způsob přetavit do ceny, takže ta může být kromě chuti návodem, podle kterého si vyberete kvalitní bezkofeinovou kávu. Navíc, způsob odkofeinování by měl být uveden na obalu,“ říká baristka.
 

Zdroj kofeinu Objem v ml Množství kofeinu v mg
Filtrovaná káva 240 100
Espresso 30 60
Čaj 150 32
Horká čokoláda 150 4
Energetický nápoj 330 80
Mléčná čokoláda 30 g 20
Kola 330 39
Bezkofeinová káva 240 2
Kakao 240 26

Zdroje: ACOG, WHO, Ian Musgrave, The Conversation, EFSA, Monika Matúšová z pražírny Zlaté Zrnko

Reklama