Pijete ráno kvůli povzbuzení kávu, ale přitom vás sužují výčitky svědomí, že není moc zdravá? Nebo máte dojem, že jste na kávě dokonce závislí?
Pak vězte, že silný černý čaj účinkuje podobně, a navíc je zdravější.

Americký odborný časopis Circulation přinesl zprávu, podle níž pravidelné pití čaje chrání srdce.
Klíčovou roli budou patrně hrát flavonoidy obsažené v čaji, které umějí zpomalovat proces kornatění tepen. Čaj chrání i lidi, kteří už mají nemocné srdce.

Výzkumníci sledovali, kolik čaje vypili lidé, které postihla srdeční příhoda.
"Ti, kteří pili nejvíce čaje, okolo 19 šálků týdně, umírali o 44 % méně než ti, kteří čaj nepili vůbec. Pacienti z druhé skupiny, pijící méně než 14 šálků, umírali v průběhu sledovaného období o 28 % méně než ti, kteří čaj nepili."

Káva má oproti čaji jednu výhodu: její povzbuzující účinek je rychlejší, čaj je zase šetrnější k žaludku. A pak, jeho povzbuzující účinek trvá déle. "Můžeme jím tedy kávu nahradit."

Většina lidí přičítá povzbuzující účinky kávy kofeinu, stejně jako jeho vliv na vzestup krevního tlaku. Jenže kofein na tlak valný vliv nemá. Tvrdí to alespoň švýcarští výzkumníci. Přesto nevyloučili, že káva tlak zvyšuje. Mohou za to však jiné látky obsažené v kávových bobech. Hlavní autor švýcarské studie, kardiolog Roberto Corti, říká:
"Do této chvíle byly přisuzovány kardiovaskulární účinky kávy kofeinu, ale my jsme zjistili, že u lidí, kteří nepijí kávu, má stejné kardiovaskulární účinky i káva zbavená kofeinu. To dokládá, jak málo víme o účincích jednoho z nejoblibenějších nápojů a nejčastěji užívaného povzbuzujícího prostředku."

Závislost na kávě je velmi vzácná, i když je možná.
Spíše se stává, že lidé potřebují situace, v nichž kávu pijí, tedy třeba ranní rituál s novinami, odpolední odpočinek s hrnkem horké tekutiny mezi dvěma pracovními úkoly. Za rozumnou denní dávku pro zdravého dospělého člověka se považuje množství do dvou káv denně.

Káva může, podobně jako alkohol, zhoršovat žaludeční obtíže.
Zvyšuje totiž kyselost žaludečních šťáv, a proto některým lidem nedělá dobře. Dráždění žaludku kávou lze snížit tím, že se do kávy přidá trochu mléka a že se nepijí rozdrcená zrna, ale káva se přefiltruje.
Káva navíc, možná trochu paradoxně, chrání i zuby. Na jedné straně je sice barví dohněda, na druhé straně má káva podle italské studie publikované vloni antibakteriální účinky. Jinými slovy: dokáže bránit vzniku zubního kazu. Za tento příznivý účinek vděčí káva látce jménem trigonellin, což je složka, která jí dává charakteristické aroma a chuť.

Jak přestat kávu pít?
Může pomoci stejný postup, který zabírá u lidí majících problémy s alkoholem.
Když máte chuť na kávu, vypijte větší množství vody či minerálky. Pití odpolední kávy raději nahraďte silným černým čajem. Dlouhodobé zahánění noční ospalosti kávou vede k přepínání organismu a káva nakonec stejně přestane účinkovat.

Zpracováno podle: Mladé fronty Dnes